نماینده خلخال:
نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرایی نشدن درست قانون حمایت از معلولان در کشور مانع از خدمت‌رسانی مناسب به این قشر آسیب‌پذیر جامعه شده است و آنها نیازمند حمایت بیشتر هستند.
کد خبر: ۹۲۹۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵ 05 January 2021

 

سیدغنی نظری خانقاه روز سه‌شنبه در نشستی با جمعی از اعضای انجمن حمایت از معلولین خلخال افزود: قوانین مصوب درباره حمایت از معلولان به درستی در کشور اجرایی نمی‌شود و این امر سد راه خدمت‌رسانی به این قشر است.

نظری اظهارکرد : هم‌اکنون جامعه معلولین با روند غلط ضمانت‌های بانکی برای دریافت تسهیلات با مشکل مواجه بوده و در زمینه جذب سه درصد سهمیه استخدامی هم قانون به صورت کامل اجرا نمی‌شود.

ابراهیم مسروری ، رئیس اداره بهزیستی خلخال نیز در این نشست گفت: بیشترین مشکل معلولان در خصوص اشتغال، مسکن و نبود زمین برای ساخت مسکن است.

وی افزود: بدلیل وجود نقص در قوانین مربوط به برخورداری معلولین از خدمات مختلف اجتماعی، زندگی در شرایط عادی نیز برای این قشر مشکل بود و شرایط کرونایی ، افزایش هزینه‌های زندگی ،تورم ، افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و سایر هزینه‌های زندگی مشکلات آنها را افزایش داده است.

رئیس اداره بهزیستی خلخال اظهارکرد: افزایش میزان مراجعات مختلف معلولین به اداره بهزیستی و فرمانداری این شهرستان جهت ارائه مشکلات زندگی حاکی از افزایش مشکل این گروه آسیب‌پذیر می‌باشد.

او گفت: برغم تلاش مسئولان اداره کل بهزیستی برای حل مشکلات فراوان معلولین ، اعتبارات منظور شده با توجه به جمعیت ۲ هزار و ۵۰۰ نفری جمعیت معلول منطقه جوابگوی نیاز اولیه آنها نیست.

او تشریح کرد: برخورداری مساوی معلولین از خدمات اجتماعی ارائه شده به سایر گروه‌های اجتماعی نیازمند بازنگری در قوانین قبلی ،تصویب قوانین جدید و حسن نظارت برای اجرای قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی برای ارتقای سطح زندگی معلولین است.

وی با بیان اینکه قانون استخدام معلولین در کشور قاطعیت ندارد، افزود: قانون مربوط به اختصاص و جذب سه درصد از مجموع ظرفیت استخدامی ادارات به جامعه معلولین هرگز بصورت درست در جامعه اجرایی نمی‌شود و علت این امر گزینش استخدامی‌ها بصورت آزمون در بین اقشار مختلف و نبود قانونی مشخص در تخصیص سه درصدی جذب استخدامی ادارات از جامعه معلولین قبل از برگزاری آزمون‌های استخدامی در کشور است.

مسروری گفت: پرداخت تسهیلات بانکی به معلولین جهت ایجاد اشتغال ، تامین مسکن و یا حل مشکلات زندگی نیز با توجه به اینکه بیشتر این افراد به علت بیکاری و فقدان شغل توانایی پرداخت بدهی وام گرفته شده را ندارند، طرح مناسبی برای حل مشکل زندگی این گروه اجتماعی آسیب‌پذیر نیست.

به گفته وی ، راهکار مشخصی برای تامین مسکن معلولین وجود ندارد و در حالی که در خلخال زمین دولتی برای احداث واحدهای مسکن مددجویی بلحاظ مغایرت‌های قانونی در اختیار معلولین قرار نمی‌گیرد ، حتی در صورت تامین اعتبارات بلاعوض مالی برای ساخت مسکن نمی‌توان انتظار داشت که این مشکل بزرگ جامعه معلولین بزودی حل و فصل شود.

او اظهارکرد: بهره‌مندی خانوارهای دارای دو معلول و یا بیشتر از کمک‌های بلاعوض دولتی برای ساخت مسکن در صورت تامین زمین موردنیاز از محل اراضی دولتی ممکن خواهد شد.

مهدی رسول‌پور ، رئیس انجمن معلولان خلخال هم در این نشست با بیان اینکه در سال‌های گذشته از ارائه خدمات مناسب به جامعه معلولین و با اجرای نشدن قانون مربوط به این قشر، شانه خالی شده است، افزود: تامین هزینه‌های درمان سرسام‌آور برای معلولین دشوار بوده و لازم است از بیمه تکمیل درمان و تامین اجتماعی معلولان حمایت شود.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای دندانپزشکی اظهارکرد: یکی از مشکلات حوزه درمان معلولان مشکل تامین هزینه‌های دندان‌پزشکی این قشر است که در خلخال مراکز درمانی طرف قرارداد برای استفاده این قشر وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار