شهرستان دهلران با داشتن گروه های نمایشی تئاتر یکی از پتانسیل‌های فعال این حرفه به ویژه تئاتر خیابانی در کشور محسوب می‌شود شهرستانی که اکثر گروه های تئاتر آن پای ثابت جشنواره های مختلف کشور بخصوص جشنواره بین المللی فجر هستند اما متاسفانه نبود سالن آمفی تئاتر در این شهرستان وعدم تکمیل آن با گذشت بیش از یک دهه سبب شده که گروه های نمایشی با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.
کد خبر: ۹۳۰۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ 09 January 2021

تابناک ایلام،مجتبی کاور :: شهرستان دهلران با داشتن گروه های نمایشی تئاتر یکی از پتانسیل‌های فعال تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی در کشور محسوب می‌شود شهرستانی که اکثر گروه های تئاتر آن پای ثابت جشنواره های مختلف کشور بخصوص جشنواره بین المللی فجر هستند اما متاسفانه نبود سالن آمفی تئاتر در این شهرستان وعدم تکمیل آن با گذشت بیش از یک دهه سبب شده که گروه های نمایشی با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. از زمان انتشار ویروس کرونا در جهان بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر به خاطر مشکلات ناشی از این ویروس تعطیل شدند تعطیلی که باعث شد مشکلات هنرمندان بخصوص قشر تئاتر و سینما با چالش زیادی مواجه شود.

در این راستا گفتگویی با یکی از هنرمندان مطرح کشور که در  دو دهه فعالیت خود در عرصه تئاتر فعالیت و جوایز متعددی کسب کرده است  داشته ایم.

*خود را معرفی کنید

به نام خالق هنر ، مالک آبسالان هستم که از دهه 80تاکنون در عرصه هنر فعالیت داشته ام و در این مدت نیز نویسندگی ،کارگردانی و بازیگری تئاتر، تلویزیون و سینما به صورت حرفه‌ای و تخصصی دنبال می کنم و در جشنواره های متعدد جوایز مختلفی را کسب کرده ام.

* ویروس کرونا تا چه اندازه روی حوزه فرهنگ و هنر بخصوص تئاتر تاثیر گذار بوده است ؟

از زمان انتشار ویروس کرونا در دنیا همه مشاغل آسیب دیدند و این امر باعث شد که همه اتفاقات هنری، فرهنگی، اجتماعی و مسائل مرتبط با جامعه تحت تأثیر قراربگیرد ویکی از مشاغلی که آسیب دید هنر نمایش بود چرا که هنر نمایش با مردم و تماشگر در ارتباط است و این آسیب هنوز ادامه دارد و بیشترین آسیب را تئاتر خیابانی و صحنه ای، از این ویروس دیده است.

*در این مدت آیا کمک معیشتی و یا بیمه بیکاری به هنرمندان در حوزه تئاتر تعلق گرفته است؟

متاسفانه مسئولان ما بخصوص تامین اجتماعی نگاه اشتغال وشغلی به تئاترندارند.و همین سبب شده که هیچ گونه بیمه بیکاری به هنرمندان در حوزه تئاتر تعلق نگیرد و این یک درد است دردی بد تر از درد کرونا ، مسئولان فرهنگی و هنر بهتر می دانند خانواده بزرگ هنر بویژه هنر تئاتر و سینما یک خانواده گسترده هستند  ونیاز یه حمایت دارند.

برای مشاغل دیگریک سری امتیازات به آنها تعلق می گیرد ولی به هنرمندان بخصوص تئاتر هیچ توجهی نمی شود  هرچند هنرمند از هر طریقی که شده امرارمعاش خود وخانواده را تامین می کند .لذا از آنجایی که شغل من تئاتر و هنر است در این مدت یک سال تلاش کرده ام تئاتر مجازی، آنلاین و خانگی کار کنم و بخشی از مشکلات معیشتی خود را مرتفع کنم.

*گروه های نمایش و تئاتر در استان ایلام چقدر موفق هستند؟

در کشور؛ استان ایلام را  به محرومیت می شناسند ولی به نظر من جایی که هنرش پویا باشد محروم نیست، به عنوان مثال شهرستان دهلران وقتی که بحث هنر وتئاتر در کشور پیش می آید درخشان ظاهر می‌شود چند گروه‌ حرفه ای بازیگر، کارگردان دارد که نام این استان و نام شهرستان دهلران را در سطح کشور مطرح کرده اند واین  افتخار بسیار خوبی برای استان ایلام است.

*نگاه مسئولان سیاسی فرهنگی در استان به مقوله فرهنگ و هنر را چگونه ارزیابی می کنید ؟

به نظر من نگاه شایسته ای به هنر تئاتر در استان به ویژه تئاتر شهرستان دهلران نشده است ،هرچند اتفاقات خوبی هم افتاده به عنوان مثال ساخت نخستین تماشاخانه تخصصی تئاتر ایلام با نام "پلاتوی زنده یاد استاد علی باسره"که قابل تقدیر است.

ولی به گروه های موثر ،فعال و افتخار آمیز تئاتر شهرستان دهلران با داشتن پتانسیل بالا در زمینه نفت ، گاز و ثروت اجحاف شده است چرا که یکی از خواسته ها و دغدغه بحق هنرمندان داشتن یک مجتمع فرهنگی هنری وسالن حرفه ای تئاتراست که متاسفانه بعد از گذشت 20سال از کلنگ زنی ساخت آن  محقق نشده است و انتظار داریم مسئولان برای تکمیل آن تلاش کنند چرا که جامعه ای که هنر آن پویا باشد اقتصاد آن رشد خواهد کرد.

*به نظر شما تئاتر ونمایش چقدر می تواند موضوعات ومشکلات اجتماعی را کاهش دهد ؟

از نگاه خارجی ها جامعه ای  رشد می  کند که در آن سینما ، کتابخانه و سالن تئاتر به اندازه کافی وجود داشته  باشد و به نظر من اگر به هنر بویژه به هنر های نمایشی توجه بیشتری شود بسیاری از مشکلات حل می شود .به عنوان مثال یک تئاتر خوب وقتی درخصوص یک آسیب اجتماعی مثل طلاق ،اعتیاد به خوبی اجرا شود بسیار موثر باشد برای شهروندانی که در خیابان ،تئاتر خیابانی تماشا می کنند و هیچ چیز به اندازه یک تئاتر نمی تواند تاثیر گذار باشد واگر به هنر تئاتر نگاه وتوجه بشتری شود قطعا این هنر می تواند بخش زیادی از مشکلات را در جامعه بخصوص مشکلات اجتماعی را مرتفع کند.

*به عنوان یک نویسنده ،کارگردان و بازیگر با شرایط اقتصادی که بر جامعه حاکم شده آیا مسیر هنری خود را ادامه خواهید داد یا خیر ؟

باید بپذیریم کسی که کار هنری می کند و به عنوان یک حرفه قبول می کند فقط بحث اقتصادی ومعیشتی آن نیست قطعا عشق وعلاقه و نگاه ویژه عاطفی واحساسی به این مقوله دارد ؛ نمی شود فقط بحث اقتصادی در نظر گرفت من 20سال در عرصه تئاتر فعالیت می کنم خیلی از سالها با شرایط سخت مواجه شدم ولی چون عشق وعلاقه داشتم با سختی کار کردم والان وضعیت اقتصادی  من شاید ایده آل  نباشد وامرار معاش به سختی تامین شود ولی عشق  و علاقه در ساخت وتولید آثار فاخر نمایشی که داشته ام کمک کار من بوده است.

*گروه های نمایشی در استان ایلام با شرایط کرونا حرفه خود را دنبال می کنند ؟

در استان ایلام کسانی که حرفه نمایش را دنبال می کنند دو گروه هستند کسانی که با عشق و علاقه کار می کنند و کسانی که حرفه ای کار تئاتر ونمایش را دنبال می کنند ؛ بدون شک کسانی که حرفه ای تئاتر ونمایش را دنبال می کند زندگی آنها با بحث هنر ونمایش درگیر می شود و به عنوان یک حرفه وشغل به آن نگاه می کنند ولی کسانی که نگاه دومی به آن دارند در کنار شغل وحرفه ای که دارند با کسانی که حرفه ای دنبال می کنند متفاوت هستند چون آنها به مسیرزندگی خود را انتخاب کرده اند و فکر میکنم یک حس دوگانه ای دارد ونمی شود این دو را کنار هم گذاشت از نگاه من حرفه تئاتر حرفه سختی است چون هم سختی دارد وهم شادی .

*بهترین وتلخ ترین خاطر در دوران که در حرفه تئاتر مشغول هستی به یاد داری ؟

در این دودهه که به کار تئاتر وهنر مشغول هستم خاطرات تلخ وشیرین وجود دارد ولی خاطرات که برای من جالب است در یکی از جشنواره های بین المللی تئاتر فجر چند نمایش خوب از بچه های تئاتر دهلران موفقیت کسب کرد که اتفاقا رئیس جمهور وقت احمدی نژاد هم حضور داشت و مجری برنامه عنوان کرد چه می کند دهلران ودر آن لحضه به استان وشهرم افتخار کردم همیشه به عنوان یک خاطره خوب با خودم دارم خاطرات تلخ در تئاتر زیاد است همشه عدم نتیجه گیری در جشنواره ها تلخ است ولی تلخ ترین خاطره این است از کنار مجتمع هنری دهلران عبور می کنم که این مجتمع در بیابان ایجاد شده و سالن آمفی تئاتر آن هنوز ساخته نشده است.

*حرف پایانی ؟

حرف برای گفتن زیاد است ولی امیدوارم این حرف پایانی نباشد و آغازی باشد برای یک موفقیت و ما تنها خواسته که داریم از مسئولان استان، برای یکبار هم شده مجتمع فرهنگی هنری ارشاد شهرستان دهلران را دریابند و با تخصیص اعتبار سالن تخصصی تئاتر را درست کنند که هنرمندان صاحب خانه شوند چون هر کسی در هر شرایطی صاحبخانه خانه نباشد یعنی آواره است  و خانه هنرمندان سالن آمفی تئاتر است ./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
صندوق پالایشی یکم ، یک کلاهبرداری دولتی بود .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار