مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اعلام کرد: به منظور گردآوری مستندات معرفی سبک زندگی جمعیت عشایر شاهسون، موزه عشایری استان اردبیل در شهرستان گرمی راه‌اندازی و احداث می‌شود.
کد خبر: ۹۳۱۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶ 10 January 2021

 

نادر فلاحی روز یکشنبه در جلسه بررسی محتوای موزه عشایر مغان که با حضور نخبگان جامعه عشایری استان اردبیل برگزار شد، افزود: طوایف و جامعه عشایری استان برای راه‌اندازی موزه عشایری مغان دعوت به همکاری شده‌اند.

وی راه اندازی موزه تخصصی را کاری سخت خواند و بیان کرد: برای این منظور طی فراخوانی که از هفته گذشته منتشر شده، از طوایف و جامعه عشایری استان خواسته شده است که آثار زندگی کوچ نشینی و هر شیء قابل عرضه و نمایش در موزه را اهدا کرده یا به امانت در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل قرار دهند تا به نام خود آنها در این موزه به نمایش درآید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار کرد: در صورت استقبال طوایف و جمعیت عشایر و کوچ‌نشین استان و اهدای اشیای کافی، بخش مهمی از موزه مردم‌شناسی اردبیل نیز به عشایر مغان تخصیص خواهد یافت.

وی اضافه کرد: موزه عشایری شهرستان گرمی در کنار موزه‌های باستان‌شناسی گرمی، نخستین موزه بیله‌سوار و نخستین موزه پارس‌آباد در دهه فجر افتتاح می‌شود.

به گزارش ایرنا، بخش بزرگی از جمعیت عشایری استان اردبیل در شمال استان اردبیل و در منطقه مغان شامل پنج شهرستان گرمی، انگوت، پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز زندگی می‌کنند.

شهرستان گرمی مغان با ثبت بیش از ۲۲۰ اثر باستانی بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در استان را دارد و علاوه بر این، از مراکز مهم زندگی عشایر شاهسون به شمار می‌رود.

عشایر استان اردبیل با ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور را به خود اختصاص داده و از ۲ ایل شاهسون و قره‌داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه و یکهزار و ۵۲۷ اوبه زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل با جمعیت دامی ۱.۵ میلیون راسی، ۱۵۹ هزار تن فرآورده دامی تولید می‌کنند و تولیدات سالانه آنها شامل ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار تن شیر، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۴ هزار متر مربع صنایع دستی از جمله انواع فرش، گلیم و جاجیم است.

عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند، معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات و ییلاقات شهرستان مشگین‌شهر و در دامنه‌های سبلان سپری می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار