مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه با اعلام اینکه از ابتدای کار دولت تدبیر و امید ۴۴۲ میلیارد تومان در پروژه‌های گردشگری در منطقه اورامانات سرمایه‌گذاری شده است، گفت: گردشگری اورامانات در این دولت متحول شده است.
کد خبر: ۹۳۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸ 22 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،امید قادری افزود: نادیده گرفتن خدمات دولت در منطقه اورامانات در طول هشت سال گذشته به دور از انصاف و ناجوانمردانه است.

او افزود: زیرساخت های گردشگری اورامانات در دولت تدبیر و امید متحول شده و یک انقلاب در صنعت گردشگری منطقه رخ داده است.

قادری با بیان اینکه پیش از این دولت اصولا گردشگری در سیاست های کلی دولت ها محلی از اعراب نداشت، تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار دولت تاکنون بیش از ۴۴۲ میلیارد تومان در طرح های گردشگری اورامانات سرمایه گذاری شده است.

او افزود: در حالی که تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید منطقه اورامانات به لحاظ تاسیسات گردشگری و امکانات زیرساختی برای اسکان مسافرین از حداقل امکانات برخوردار نبود، در این دولت بیش از ۱۰۰ مورد بوم گردی، خانه مسافر، مجتمع های خدماتی بین راهی، رستوران های بین راهی به صورت رسمی به بهره برداری رسیده و ده ها مورد نیز در شرف تاسیس و بهره برداری هستند.

او ادامه داد: این در حالی است که امروز بسیاری از مردم شهرستان های اورامانات بدون دریافت مجوزهای لازم درب خانه های خود را به روی گردشگران گشوده و پذیرای گردشگران هستند که باید ساماندهی شوند.
قادری تاکید کرد: با سیاست های دولت تدبیر و امید در راستای توسعه گردشگری در این سال ها هزاران گردشگر به این منطقه سرازیر شده و اقتصاد منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه تاکید کرد: کسانی که از تریبون های مختلف عملکرد دولت را نادیده می گیرند، باید بدانند پرونده ثبت جهانی اورامانات، به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارین پروژه گردشگری غرب کشور و رویداد کرمانشاه ۲۰۲۰ با محوریت اورامانات در همین دولت و با حمایت و پیگیری های استاندار کرمانشاه و مدیران استان و دستور رییس جمهوری و همراهی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نتیجه رسیده است.

او تصریح کرد: بدون تردید ثبت جهانی اورامانات انقلابی در صنعت گردشگری منطقه و غرب کشور ایجاد خواهد کرد.

قادری خاطرنشان کرد: اختصاص و هزینه بیش از ۴۰ میلیارد ریال در زیرساخت های گردشگری منطقه از محل اعتبارت استانی در مجموعه های غار قوری قلعه، سراب روانسر، منطقه سفیدبرگ، عایشه دول، سراب هولی و مجتمع های خدمات رفاهی و نیز جدای از این آماده سازی و بهسازی ۱۲ روستای منطقه در راستای تکمیل پرونده ثبت جهانی اورامانات تنها بخشی دیگر از عملکرد دولت در این شهرستان ها بوده است.

او همچنین تصریح کرد: در حوزه صنایع دستی نیز در این مدت ۲ هزار و ۱۷۰ مجوز سه گانه صادر، ۲۸ فروشگاه افتتاح، ۸۰ کارگاه دایر و ۳۸ نمایشگاه صنایع دستی در اورامانات برگزار شده است.
قادری تاکید کرد: همچنین ثبت ملی نودشه به عنوان شهر ملی گیوه بافی یکی دیگر از اقدامات شاخص دولت بوده است.
او با اعلام اینکه در سال های گذشته چهار تن از صنعت گران منطقه موفق به دریافت نشان ملی شده اند، یادآور شد: در این هشت سال بیش از ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به صنعت گران اورامانات پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه، همچنین به افزایش شاخص های اداری شهرستان های اورامانات در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: در این سال ها تشکیلات اداری شهرستان های پاوه و روانسر از نمایندگی به اداره ارتقاء یافته اند.

او افزود: همچنین به یمن پرونده ثبت جهانی اورامانات پایگاه حریم منظر تاریخی فرهنگی اورامانات نیز دایر شده است.

قادری در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم منتقدین و برخی تریبون داران به دیده انصاف خدمات ارزشمند دولت را ببینند و چشم خود را به روی تحولات منطقه نبندند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در کرمانشاه به منطقه‌ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اندحاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۵ شهر دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار