با وجود بحران شیوع ویروس کرونا، ژاپنی‌ها برای برگزاری مسابقات المپیک با وجود مشکل واکسن، در شک و تردید هستند.
کد خبر: ۹۳۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴ 23 January 2021

به گزارش تابناک سمنان خبر‌های ضد و نقیضی از گوشه و کنار جهان مبنی بر لغو المپیک توکیو به گوش می‌رسند. اتفاقی که جهان ورزش را در بهت و ناباوری فرو برده است.

اکثر افراد در سرزمین تابان با لغو المپیک موافق هستند و ورود افراد از کشور‌های مختلف به خاک کشورشان که درگیری بالایی با ویروس کرونا دارند را در افزایش تعداد مبتلایان کشورشان موثر می‌دانند.  برای مثال ایچیرو ماتسوی، شهردار اوزاکا مدعی شده است به دلیل شیوع ویروس کرونا بازی‌های المپیک توکیو باید تا سال ۲۰۲۴ به تعویق بیفتند.

ماتسوی در این باره گفت: جهان با شرایط بی سابقه‌ای رو به رو شده است و به غیر از المپیک توکیو، بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و ۲۰۲۸ لس‌آنجلس هم هر کدام باید ۴ سال به تعویق بیفتند.

روزنامه انگلیسی تایمز دیروز در خبری فوری اعلام کرد که مسئولان برگزاری المپیک ۲۰۲۰ در نظر دارند این آوردگاه را لغو کنند؛ اما هیچ کدام از اعضا عهده دار نمی‌شوند تا این خبر را به صورت رسمی اعلام کنند و در حال پاسکاری به یک دیگر هستند. گرچه اين خبر از چشم ژاپنی‌ها دور نماند و دولت ژاپن در عرض چند ساعت به طور رسمی اعلام کرد بازی‌ها در موعد مقرر برگزار می‌شوند و لغو المپيک مطرح نیست.

ژاپن برای برگزاری المپیک ۲۰۲۱ متحمل هزینه سنگینی حدود ۱۵ میلیارد دلار شده که این تورنمنت را در تاریخ به گرانقیمت‌ترین مسابقات  تبدیل کرده است. سامورایی‌ها اصلا علاقه ندارند با لغو این مسابقات متحمل هزینه سنگین دیگری شوند و به هر قیمتی می‌خواهند این تورنمنت را در خاک خود برگزار کنند.  

اصلی‌ترین بحران پیش روی ژاپنی‌ها ویروس کرونا است. بحرانی که تا امروز مردم ژاپن را خسته‌تر از همیشه کرده است و آن‌ها در مصاحبه هایشان با رسانه‌های رسمی این کشور، بی میلی خود را نسبت به برگزاری المپیک در این مدت زمان اعلام کرده اند. وضعیت ژاپن در مهار کرونا بحرانی است و روزانه در این کشور ۷ هزار نفر به این ویروس منحوس آلوده می‌شوند.  

طبق ادعای "tokyonews" مسئولان وزارت بهداشت و برگزاری بازی‌های المپیک، آن ها در کمال خونسردی در حال بررسی واکسن‌های ساخته شده در تمام جهان از جمله فایزر، آکسفورد و مدرنا هستند و تا امروز ۱۲۰ میلیون دوز از واکسن مدرنا سفارش داده اند تا ماه فوریه نتايج را مورد بررسی قرار دهند. دولت ژاپن قصد ندارد تا اسفند ماه واکسیناسیون سراسری را آغاز کند و وقتی به جمع بندی دقیقی در خصوص بهترین نوع واکسن برسند، ورزشکاران و ساير افراد حاضر در المپیک توکیو هم این واکسن را تزریق می‌کنند.

در عین حال ژاپنی‌ها نیم نگاهی به ساخت واکسن داخلی از نوع نوواواکس دارند و در نظر دارند اگر این واکسن تاییدیه‌های لازم را کسب کند، روی نمونه انسانی مورد بررسی قرار گیرد؛ اما در این بین کشور‌های مختلف سازنده واکسن به ژاپن فشار آورده اند تا در ماه‌های منتهی به المپیک ریسک نکند و یکی از انواع فایزر، مدرنا، آکسفور، سینوفارم چینی و ... را امتحان و واکسیناسیون سراسری را آغاز کند.

به نظر می‌رسد جنگ واکسن میان کشور‌های مختلف در ژاپن، رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است؛ از قدرت‌های اول دنیا اصرار و از ژاپن انکار! سرزمین تابان در نظر دارد در کمال آرامش واکنش انسانی در کشور‌های مختلف توسط این واکسن را ببیند و بعد با آزمایش شخصی به جمع بندی نهایی برسد. خونسردی ژاپن در امر واکسن اخيرا پای سازمان ملل را به این مسئله باز کرده است و  کوان گاسپر نایب ‌رئیس سابق کمیته بین‌المللی المپیک پیشنهاد می‌کند که سازمان ملل به عنوان فرد ثالث درباره برگزاری این تورنمنت در شرایط کرونایی تصمیم بگیرد.  

گاسپر بیان کرد: اگر به دنبال فرد ثالثی باشیم که به خاطر بحران کرونا  به فکر ورزش یا منافع ملی باشد، در این صورت می‌توان به سازمان ملل اشاره کرد و با مشارکت و داوری آن‌ها می‌توان درباره برگزاری المپیک نظر داد.

پای سازمان ملل به این اتفاق زمانی باز شد که این سازمان تحت نظر مستقیم کشور‌های غربی است و اگر بخواهد در بحث واکسن اعمال نفوذ کند، ممکن است منافع غربی را به شرقی ترجیح بدهد. با این حال طی ۲ روز گذشته مسئولان برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۲۱ و توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک به طور قاطع عنوان کرده‌اند برگزاری المپیک به قوت خود باقی است.

باخ در این باره گفت: هیچ پلن B وجود ندارد و در حال حاضر هیچ بهانه‌ای برای لغو المپیک نداریم. ژاپن متعهد شده است تا تمامی بازیکنان و افراد حاضر در مسابقات المپیک واکسینه شوند.

کمیته بین المللی المپیک همچنین در آخرین اخبار ابراز امیدواری کرده است که همه افراد حاضر در مسابقات واکسن کرونا را دریافت می‌کنند و بر اساس ادعای روزنامه تلگراف این کمیته با کواکس در مذاکره است تا واکسن کرونا را تهیه کند.

سرنوشت برگزاری و یا لغو بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان همچنان نامشخص است؛ اما بیم و امید ژاپنی‌ها به برگزاری المپیک با وجود جنگ سرد میان کشور‌ها برای تحمیل واکسن خود به چشم بادامی‌ها همچنان ادامه دارد. با این حال پزشکان ژاپنی در مصاحبه‌های اخیرشان مسلسل و زنجیر وار با توجه به همه گیری کرونا در این کشور خواهان لغو المپیک هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار