به ریاست فرماندار؛
دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج به ریاست فرماندار و با حضور اعضای حقیقی و حقوقی انجمن برگزار شد.
کد خبر: ۹۳۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶ 23 January 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان که در ساللن جلسات فرمانداری برگزار شد با تقدیر از تلاش های فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در ترویج مطالعه، عنوان کرد: حمایت از این نهاد فرهنگی که در راستای توسعه فرهنگی کشور گام برمی دارد امری ضروری است.
ابراهیم زارعی بیان داشت: خوشبختانه شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج توجه ویژه ای به مقوله کتاب و کتابخوانی دارند و همین امر در رفع بسیاری از مشکلات کتابخانه های عمومی اثرگذار بوده است.
وی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت مناطق حاشیه نشین شهر سنندج برای ایجاد کتابخانه تاکید کرد و افزود: راه اندازی کتابخانه در این مناطق ضروری است و این مهم با همکاری کتابخانه های عمومی، ادارات و سازمان ها، خیرین و مردم میسر می شود.
زارعی اجرای طرح پیک کتاب را در ارتقای سطح خدمت رسانی به علاقمندان مهم برشمرد و گفت: اجرای ابن طرح بسیار خوب است و می تواند در افزایش سطح دسترسی مخاطبان به کتاب و کتابخانه اثرگذار باشد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه توجه به مناطق حاشیه ای را از اولویت های این نهاد فرهنگی در کردستان برشمرد و گفت: تلاش می کنیم با همکاری مسئولان و خیرین در این مناطق کتابخانه عمومی راه اندازی کنیم.
محمد مخدومی اظهار داشت: در حال حاضر دو کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء و امام رضا (ع) در مناطق عباس آباد و کانی کوزله شهر سنندج فعال هستند و به شهروندان در این مناطق خدمات ارائه می دهند.
وی با اشاره به اینکه اعضای کودک و نوجوان در کتابخانه های مذکور بیشتر از سایر اقشار است، گفت: تبدیل کتابخانه عمومی امام رضا(ع) به کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان از برنامه های این نهاد است که در آینده ای نزدیک محقق می شود.
مخدومی با بیان اینکه عملیات تعمیر و بهسازی کتابخانه عمومی فردوسی سنندج در حال انجام است، افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تغییرات ویژه ای در این کتابخانه انجام می گیرد که یکی از مهم ترین آن ها توجه به بخش کودک و نوجوان و سالن مطالعه خواهد بود.
وی به برنامه های کتابخانه های عمومی از زمان شیوع کرونا اشاره کرد و بیان کرد: تمرکز نهاد کتابخانه های عمومی در این مدت بر برگزاری برنامه های فرهنگی در فضای مجازی بوده است و تاکنون بیش از 60 برنامه متنوع برای مخاطبان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی برگزار کرده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان آغاز طرح پیک کتاب را از برنامه های مهم این نهاد فرهنگی در استان بیان کرد و افزود: بر اساس این طرح اعضاء کتابخانه های عمومی می توانند کتاب مورد نظر خود را در درب منزل دریافت کنند.
وی افزود: در مرحله اول از اجرای طرح، ۱۱ باب کتابخانه عمومی در شهرستان‌های استان مشخص شده است که علاقمندان می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را از این کتابخانه‌ها دریافت کنند.
مخدومی اعلام کرد: شیوه کار این گونه است که علاقمندان در روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه با کتابخانه‌های مورد نظر در شهرستان متبوع خود تماس گرفته و کتاب مورد نظرشان را سفارش می‌دهند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان افزود: پس از تائید و ثبت سفارش توسط کتابداران، کتاب مورد نظر در روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته و در محدوده زمانی ۹ الی ۱۲ ، توسط پیک کتاب و به آدرس اعلام شده توسط متقاضی ارسال می‌شود.
وی اظهار داشت: اعضای کتابخانه برای جستجوی کتاب‌های مورد نیاز خود می‌توانند با مراجعه با سامانه یکپارچه کتاب به آدرسwww.samanpl.ir » » منابع مورد نظر را جستجو کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خواستار حمایت شهروندان و علاقمندان به کتاب از اجرای طرح پیک کتاب شد و گفت: این طرح می‌تواند در ارتقای سطح دسترسی اعضا به کتاب بسیار موثر باشد و سبب افزایش سرانه مطالعه شود.
مخدومی اضافه کرد: در مرحله نخست، طرح پیک کتاب در 11 کتابخانه عمومی شهید مطهری و شهید برهان عالی در شهرستان سنندج، کتابخانه عمومی نبی اکرم(ص) شهرستان بانه، کتابخانه عمومی شهید بهشتی دیواندره، کتابخانه عمومی شهید ملامحمد امینی سقز، کتابخانه عمومی شهید مدرس شهرستان قروه، کتابخانه عمومی شهید نعمتی شهرستان کامیاران، کتابخانه عمومی شهدای ۲۳ تیر شهرستان مریوان، کتابخانه عمومی شهید دکتر مجید شهریاری شهرستان دهگلان، کتابخانه عمومی شهید نجات اللهی شهرستان بیجار و کتابخانه عمومی صیدی اورامی اورمان تخت شهرستان سروآباد اجرا می‌شود.
شهردار سنندج نیز در این جلسه از توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی به عنوان سرمایه گذاری فرهنگی نام برد و گفت: شهرداری سنندج توجه به کتاب را از اولویت های فرهنگی خود می داند و با تمام توان از کتابخانه های عمومی حمایت می کند.
وی اضافه کرد: نقش کتابخانه های عمومی در توسعه فرهنگی بر کسی پوشیده نیست و حمایت از این نهاد فرهنگی وظیفه ای همگانی است.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی سنندج نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی این شهرستان، اظهار داشت: در حال حاضر 21 باب کتابخانه عمومی در این شهرستان فعال است که 13 باب نهادی و 8 باب مشارکتی است.
محمد بهرامی تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی سنندج را 11 هزار عضو برشمرد و گفت: همچنین 262 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج در دسترس عموم قرار دارد.
وی با اشاره به اجرای پیک کتاب در کتابخانه های عمومی شهرستان سنندج، گفت: در حال حاضر این طرح در دو کتابخانه عمومی شهید مطهری و شهید برهان عالی در حال اجراست.
وی با تقدیر از حمایت های شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج از کتابخانه های عمومی، اضافه کرد: این حمایت در عملکرد و کیفیت خدمت رسانی به شهروندان بسیار موثر بوده است.
منبع: تابناک
برچسب ها: کردستان ، سنندج ، کتابخانه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار