وضعیت این روزهای اقلام اساسی در بازار و موش و گربه بازی این اجناس با مردم، این روزها همگان را با این سئوال مواجه کرده که آیا کمبود اساسی این اجناس واقعی است و یا نتیجه بازی بازیگران و فرصت طلبان بازار برای افزایش قیمت و کسب سودهای بادآورده و غیر مشروع است.
کد خبر: ۹۳۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳ 27 January 2021

صف‌های طویل شهروندان در برابر فروشگاه‌های عرضه اقلام اساسی بویژه روغن مایع و نباتی که گاهی با صحنه‌های متاثر کننده درگیری افراد همراه است و مهمتر از آن عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در این مکان‌ها نگرانی‌های جدی را در جامعه بر انگیخته است.

از یک طرف مسئولان مدام از تامین اقلام مورد نیاز مردم سخن می‌گویند و از طرف دیگر قفسه‌های خالی فروشگاه‌های بزرگ و کوچک و پاسخ نداریم اصناف و سوپری‌ها به مردم نگران از کمبود این اقلام دهن‌کجی می‌کند.

نوسان شدید قیمت‌ها نیز همچنان فشار روانی بر مردمی وارد می‌کند که چندان اطمینانی به ثبات نرخ‌های بازار ندارند و نگران کمبود اجناس و افزایش آشکار و پنهان قیمت‌ها هستند.

شایعه و بازی روانی برای افزایش قیمت‌ها

بسیاری از کارشناسان و مسئولان معتقدند که وضعیت بازار بویژه در مورد اجناس و اقلام اساسی و مورد نیاز مردم نگران کننده نیست و وضعیت حاکم فعلی در مورد این اجناس در واقع بازی روانی فرصت طلبانی است که نمی‌خواهند آرامش بر بازار حاکم باشد.

به گفته آنها، سودجویان از یک طرف با احتکار محصول، کمبود تصنعی در بازار بوجود آورده و از طرف دیگر با شایعه و بزرگنمایی نبود اجناس اساسی محصول در بازار عطش خرید و تامین بیش از نیاز را برای  شهروندان  بوجود آورده  و در نتیجه ایجاد مشکل می‌کنند.

یک متصدی فروش در فروشگاه زنجیره‌ای در اردبیل گفت: وضعیت روانی حاکم در بین مردم بویژه در مورد محصولاتی همچون روغن و برخی اقلام اساسی موجب شده تا زمانی که این محصولات وارد فروشگاه شده و در قفسه‌ها چیده می‌شود با هجوم خریداران مواجه شویم.

حسن رحیمی بیان کرد: بازار شایعات و نگرانی مردم از کمبود روغن در روزهای اخیر و احتمال افزایش قیمت آن موجب شده است تا علیرغم ایجاد محدودیت خرید، مشتریان بیش از نیاز خود اقدام به خرید کنند و این در حالی است که همین محصولات چندی پیش با وجود تخیف چندان مشتری نداشتند.

رامین صادقی رئیس صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز معتقد است که کمبودی در بازار در مورد اقلام اساسی وجود ندارد اما برخی  افراد تلاش می‌کنند تا با دامن زدن به برخی شایعات مردم را نگران تأمین کالاهای اساسی کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه عده‌ای سودجو به دنبال برهم زدن نظم در توزیع و عرضه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در بازار هستند.

احتکار پاشنه آشیل تنظیم بازار در استان اردبیل 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که احتکار اجناس و رواج دلالی از جمله مهمترین دلیل در اوضاع نابسامان ایجاد شده در بازار در باره اجناس اساسی می‌باشد.

با اینکه در ماه‌های اخیر اقداماتی از سوی نهادهای نظارتی برای تنظیم بازار و کشف انبارها و جریمه محتکران انجام گرفته اما تشدید اقدامات در این زمینه احساس همچنان ضروی است.

رامین صادقی رئیس صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال در بازرسی‌های انجام شده توسط نیروهای بازرسی این سازمان، اداره کل تعزیرات حکومتی استان و نیروی انتظای استان،کالاهای اساسی احتکار شده به ارزش بیش از  ۱۹۵ میلیارد ریال کشف شده است.

وی بیان کرد: گران‌فروشی، احتکار و قاچاق کالا از جمله مواردی است که انتظار داریم مردم در راستای رسیدگی به آن با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند.

به گفته وی، در همین راستا  امسال بیش از ۲ هزار و ۷۶۶ واحد صنفی عرضه گوشت سفید بازرسی شده و برای ۱۰۳ واحد صنفی متخلف به  ارزش چهار میلیارد و ۷۱۶میلیون ریال پرونده تخلف تشکیل شده است.

 علی‌ رحیمی‌آذر، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل هم به تازگی از احتکار برنج، روغن و مواد شوینده در استان خبر داد و گفت: ۲ میلیارد ریال جریمه برای محتکر کالاهای اساسی در اردبیل در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به میزان احتکاری این کالاها نیز گفت: پنج تن برنج هاشمی، ۱۸۰ عدد روغن و ۲۷۴ عدد مواد شوینده کشف شده و متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی شده است.

اجناس اساسی مورد نیاز شهروندان استان اردبیل تامین شده است 

در روزهایی که همچنان مردم نگران از تامین برخی اقلام اساسی مورد نیاز خود هستند و همچنان عطش خرید دارند مسئولان استان اطمینان می‌دهند که اجناس مورد نیاز مردم برای مدت طولانی تامین شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل گفت: مشکلی در تامین اقلام اساسی شهروندان استان اردبیل وجود ندارد و به اندازه مورد نیاز اقلامی چون روغن، مرغ، تخم مرغ ، شکر و برنج در بازار تزریق می‌شود.

حسین وطن‌دوست با اشاره به تامین روغن موردنیاز استان نیز بیان کرد: روغن جامد خانواری به میزان ۴۲ تن توسط دستگاه‌های حمایتی در حلب‌های چهار کیلویی به قیمت ۴۹ هزار و  ۳۰۰ تومان بین اقشار ضعیف توزیع خواهد شد و در استمرار توزیع روغن مایع نیز طی هماهنگی‌های به عمل آمده ۱۵۰ تن روغن خام در حال حمل به استان بوده که بعد از تبدیل آن به روغن مصرف خوراکی بین مردم توزیع خواهد شد.

وی به تامین دیگر اجناس اساسی اشاره کرد و گفت: حدود ۵۰۰ تن برنج وارداتی در قالب بسته‌های ۱۰ کیلویی و ۲ هزار و ۶۰۰ تن شکر سفید جهت مصرف خانواری و صنفی و صنعتی به قیمت مصوب توزیع خواهد شد.

وطن‌دوست اظهارکرد: استان اردبیل در تهیه و توزیع گوشت قرمز نیز هیچگونه مشکلی نداشته و ندارد و قیمت مرغ نیز در بازار به تثبیت رسیده است.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل با اشاره به تشکیل کمیته رصد و پایش اقلام اساسی و ضروری مردم گفت: با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان ، این کمیته موظف است بر اساس تولید داخل، نیاز و مصرف ، به کسری و حتی مازاد بر نیاز کالاهای اساسی مردم برنامه ریزی کند.

رامین صادقی رئیس صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل هم گفت:‌ اجناس اساسی مورد نیاز مردم بدون کمبود تا پایان سال در فروشگاه‌ها و مجموعه‌های صنفی توزیع خواخد شد و مردم نباید در این زمینه نگرانی داشته باشند.

وی بیان کرد: در هفته‌های اخیر به اندازه کافی اجناس اساسی از جمله روغن خوراکی،‌ شکر و برنج برای تنظیم بازار در اختیار فروشگاه‌ها قرار گرفته تا نسبت به توزیع آن در بین مردم اقدام کنند و هیچ مشکل و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

صادقی از شهروندان استان خواست تا  به اندازه نیاز خود محصول خریداری کنند زیرا به اندازه کافی اجناس اساسی  در استان ذخیره‌سازی شده است.

به اعتقاد کارشناسان ، برای تنظیم و تامین آرامش بازار علاوه بر  تزریق به موقع اقلام اساسی، تشدید اقدامات نظارتی و مبارزه با قاچاق و احتکار کالا توسط مفسدان اقتصادی امری ضروری است.

همچنین هماهنگی و حرکت با برنامه نهادهای مسئول از جمله وزارت صنایع ، معادن و تجارت، جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی ، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در تامین نیاز مردم به کالاهای اساسی و نیز نظارت بر بازار و مجازات متخلفان ضرورت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار