رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: هشت واحد مجتمع گلخانه‌ای در هشت شهرستان استان در حال راه‌اندازی است که سطحی معادل ۲۸۹ هکتار را به خود اختصاص می‌دهد.
کد خبر: ۹۳۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵ 06 February 2021

 

خلیل نیکشاد روز شنبه در حاشیه افتتاح بزرگترین طرح گلخانه‌ای تولید توت فرنگی در شهر خلخال به خبرگار ایرنا با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ شهرک گلخانه‌ای در استان فعال است، اظهار کرد: برای ۴۰ واحد دیگر نیز در استان جواز تاسیس صادر شده، چهار واحد در حال بهره برداری بوده و چهار واحد دیگر نیز در سطح ۲۵ هکتار آماده واگذاری است.

وی با بیان اینکه خلخال در اجرای طرح‌های گلخانه‌ای بزرگ و مقیاس کوچک معیشتی بسیار مطلوب عمل کرده است بیان کرد: این شهرستان جزو ۱۰ شهرستان برتر کشور در این زمینه است و با اجرا و تکمیل این طرح‌ها به گل‌شهر استان تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: مدیریت جهاد کشاورزی خلخال برای راه‌اندازی ۷۶ واحد گلخانه‌ای مقیاس کوچک پروانه ساخت صادر کرده که از این تعداد ۳۰ طرح گلخانه‌ مقیاس کوچک معیشتی خانواده به مرحله بهره‌برداری رسیده و تعداد قابل‌توجهی نیز بزودی آماده افتتاح می‌شود.

نیکشاد گفت: برای گسترش گلخانه‌های کوچک مقیاس ۱۶۰ مجوز صادر شده که ۱۲۱ مورد آن به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات معرفی شده و ۱۰ واحد نیز آماده بهره‌برداری است.

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: شهرستان خلخال از لحاظ شرایط اقلیمی منطقه‌ای مناسب برای اجرای طرح‌های گلخانه‌ای از جمله گل رزهلندی و توت‌فرنگی بوده و در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه گلخانه‌ها در این شهرستان صورت گرفته است.

او بیان کرد: شرایط اقلیمی مناسب و ارتفاع موردنیاز از دریا برای پرورش انواع گل‌های رز موجب شده تا سطح گلخانه‌های تولید گل رز هلندی این شهرستان بطور فزاینده‌ای افزایش یابد بطوری‌که هم‌اکنون هشت واحد گلخانه‌ای بزرگ در سطح بیش از ۴.۵ هکتار با تولید بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل در سال به عنوان قطب تولید گل رز هلندی در جنوب استان اردبیل تبدیل شده است.

به گفته او ، ارائه بسته‌های حمایتی ، پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و ارائه خدمات مشاوره‌ای از سوی مدیریت جهاد کشاورزی به مجریان طرح‌های گلخانه‌ای از عوامل افزایش سطح تولید محصولات گلخانه‌ای و گل و گیاه در این شهرستان است.

وی اظهار کرد: ۶ واحد گلخانه تولید و پرورش گل رز هلندی و ۲ گلخانه تولید کاکتوس با وسعت بیش از ۴۵ هزار متر مربع در خلخال فعالیت داشته و یک واحد گلخانه‌ای بزرگ با وسعت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع در روستای خوجین، یک واحد با وسعت پنج هزار مترمربع و ۲ طرح توسعه‌ای با ۶ هزار مترمربع در حال راه‌اندازی است که با بهره‌برداری از این پروژه ها وسعت و میزان تولید گلخانه‌های تولید گل رز هلندی این منطقه ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته نیکشاد، مجموع مساحت گلخانه‌های رز هلندی خلخال در اوایل ایجاد این طرح‌ها چهار هزار متر بود و این میزان با راه‌اندازی گلخانه‌های جدید به ۴۵ هزار متر مربع از نظر مساحت و از لحاظ میزان تولید نیز از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوته گل رز هلندی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بوته گل افزایش یافته است.

او با بیان اینکه شرایط آب و هوایی و اقلیمی خلخال برای پرورش و تولید انواع گل‌های گلخانه‌ای مناسب است، اظهارداشت: گلخانه‌های تولید گل رز هلندی خلخال علاوه بر تامین بازارهای داخل استان ، تولیدات خود را به پنج استان کشور و چند کشور خارجی صادر می‌کنند.

در این مراسم گلخانه تولید محصول کشاورزی توت فرنگی اتشک خلخال با ظرفیت تولید ۴۵ تن در هر دوره مورد بهره برداری قرار گرفت.

سرمایه‌گذار بخش خصوصی طرح برای راه اندازی این واحد گلخانه‌ای تولید محصولات کشاورزی چهار فصل به مساحت سه هزارو ۲۰۰ متر مربع، ۲۸ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده که مبلغ هشت میلیارد ریال آن بصورت تسهیلات بانکی در اختیار مجری طرح قرار داده شده است و با افتتاح این واحد تولیدی زمینه اشتغال هشت نفر دراین محل فراهم شد.

همچنین با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل چهار واحد تولیدی کشاورزی از جمله یک واحد آبزی پروری، یک واحد تولید مرغ گوشتی و ۲ واحد تولید محصولات گلخانه‌ای در خلخال افتتاح شد که برای اجرای این طرح‌های سرمایه گذاری اقتصادی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری از سوی مجریان بخش خصوی انها انجام شده است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار