پیاده‌روها و حواشی بسیاری از خیابان‌های اردبیل به واسطه قراردادن موانع مختلف از سوی بعضی اصناف بطور مقطعی اشغال و بسته شده‌اند گذرگاه‌هایی که رهگذران را هنگام عبور مارپیچ از آنها به یاد بازی مار و پله می اندازند.
کد خبر: ۹۵۴۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹ 10 April 2021

توقف متراکم خودروها در مقابل نمایشگاه‌های اتومبیل، انباشت انواع ضایعات و مصالح ساختمانی، برافراشته شدن داربست‌های مرتفع، توقف انواع وسایل نقلیه، استفاده از پیاده‌روها به عنوان بخشی از یک کارگاه نجاری، آهنگری، درب و پنجره سازی، مکانیکی و ... صحنه‌هایی هستند که این روزها ساکنان اردبیل در گذر از اغلب خیابان‌های این شهر با آن‌ها مواجه می‌شوند.

تصرف و اشغال گذرگاه‌های اردبیل بسیاری از ساکنان این شهر را با مشکل‌ و خطرهایی روبرو می‌کند و رهگذران برای طی یک مسیر به خاطر مواجهه پی در پی با چنین موانعی به ناچار راه حاشیه خیابان را در پیش می‌گیرند و پس از طی چندین متر و رفع مانع دوباره به پیاده رو بازگشته و از آنجا گذر می‌کنند. ساکنان اردبیل به خاطر وجود این معضل و تردد مارپیچی برای رسیدن به مقصدشان گاهی در یک خیابان یک‌ کیلومتری بیشتر از یک و نیم کیلومتر راه می‌روند.

این رفتن به حاشیه خیابان و بازگشتن دوباره به پیاده رو شبیه بازی سرگرمی مار و پله است، وقتی که بازیکن مهره خود را چندین خانه بالا برده و با انداختن اتفاقی طاس به خانه‌ای می‌رسد که براثر نیش مار دوباره به خانه‌های قبل که دم این حیوان در آنجا قرار دارد عقب نشینی می کند!

اشغال گذرگاه‌های اردبیل ازسوی صاحبان بعضی صنوف و یا ساخت و سازکنندگان فقط به پیاده روها محدود نمی‌شود و در بسیاری از این معابر نه تنها پیاده رو بلکه به موازات آن حاشیه خیابان نیز به واسطه انباشت انواع ضایعات و مصالح ساختمانی، خودروهای پارک شده و نظایر آن اشغال می‌شود و رهگذران به ناچار برای گذر از اینگونه مسیرها دل به دریا زده و خود را به وسط خیابان می‌زنند خیابان‌هایی که هیچ امنیت جانی برای رهگذران ندارند و به واسطه ویراژ خودروها و لایی کشیدن عده‌ای جوان به مکان‌هایی خطرناک تبدیل شده‌اند.        

پیاده روهای عریض ۱۵ تا ۲۰ متری در اردبیل وجود دارند که در کنارشان مغازه‌های به اصطلاح نمایشگاه اتومبیل به تعداد فراوان در کنار هم دیده می‌شوند درحالیکه ده‌ها خودروی مدل بالای فروشی سرتاسر آن‌ها را اشغال کرده‌اند.

بعضی از این مزاحمان بی‌مزاحم علاوه بر اشغال پیاده‌روها به واسطه خودروهای فروشی به واسطه بعضی کارهای جنبی دیگر برای رهگذران مزاحمت های گوناگون ایجاد می کنند. عده ای جوان با در دست داشتن شیلنگ‌های فشار قوی اقدام به ماشین شویی می‌کنند و قطره های پودری شکل آب که با فشار از شیلنگ خارج می‌شوند به همراه مخلوطی از مواد شوینده و گل و لای براثر باد تا مسافت زیادی بر سر و صورت و لباس‌های رهگذران می‌نشیند.

در واقع دارندگان اینگونه نمایشگاه‌های اتومبیل در اردبیل از پیاده‌رو و حواشی خیابان مقابل مغازه خود علاوه بر محوطه نمایش و عرضه خودروهای فروشی به عنوان کارواش و ماشین شویی، تعمیرگاه و در مواردی حتی کافی شاپ نیز استفاده می‌کنند!          

فرقی ندارد خیابان پرتردد باشد یا خلوت،  هسته شهر باشد یا حاشیه و محله‌های محروم و کم برخوردار یا در مناطق برخوردار و به اصطلاح بالای شهر قرار گرفته باشد می‌توان در هر خیابانی از اردبیل با چنین صحنه‌های بی‌هنجاری روبرو شد.

در این میان ازدحام  وانتی هخای میوه فروش در مابر و خیابان‌های  شهر اردبیل نیز حکایت دیگری است که هر روز بر دامنه آن گسترده شده و هم اکنون شاید تعداد وانت‌هایی که برخی مواقع از پیاده رو تا وسط خیابان نیز بساط می‌کنند از تعداد مغازه‌های میوه فروشی فراتر رفته است.

ساخت و ساز کنندگان، دارندگان نمایشگاه‌های اتومبیل ، صاحبان مشاغل مزاحم، مغازه‌هایی که چند متری از پیاده‌رو را به عنوان ویترین استفاده می‌کنند و وانت‌بارها ... آنچنان نسبت به پیاده روها و حواشی خیابان‌ها احساس مالکیت خصوصی می‌کنند که اغلب نه تنها کوچکترین اعتراضی را نمی‌پذیرند بلکه با رفتاری حق به جانب از رهگذرانی که زبان به اعتراض و گلایه می‌گشایند چیزی هم طلبکار می‌شوند!

یک شهروند اردبیلی می گوید: در شهرهای زیادی از ایران بوده‌ام ولی کمتر شهری را مانند اردبیل دیده‌ام که با معضل بسته بودن مقطعی پیاده‌روها مواجه باشد.

فرید میرجوادی افزود : اینکه در مواردی مانند ساخت و ساز و تخلیه بار بسته شدن معبر اجتناب ناپذیر است ولی در چنین مواردی مدت آن باید بسیار محدود باشد و شهرداری‌ها زمان معینی برای مثال سه تا پنج ماه را برای این منظور تعیین می‌کنند درحالیکه در اردبیل شاهدیم گاهی یک پیاده رو حدود ۲ سالی است که به واسطه مصالح و ضایعات ساختمانی مسدود شده است.

او گفت: در اردبیل درصد زیادی از موارد مربوط به بسته بودن پیاده‌روها به واسطه تصرف این گذرگاه‌ها به مثابه بخشی از ملک خصوصی ازسوی مغازه داران و به ویژه صاحبان نمایشگاه های خودرو انجام می شود.

یک  بازاری نیز گفت : شاید این موضوع برای افرادی که در ترددهای روزانه خود از وسایل نقلیه استفاده می کنند زیاد به چشم نیاید و ایجاد مشکل نکند ولی بطور جدی رهگذران پیاده را  کلافه می کند.

سعید قنبری افزود : در خیابان هایی که از گذشته های دور به عنوان مراکز نمایشگاه های خودرو معروف شده و تعداد اینگونه اماکن در آن ها فراوان است مانند خیابان های عطایی ؛ معلم ؛ بزرگراه شهدا ؛ جام جم ؛ ارتش ؛ حافظ ؛ نیروگاه ؛ پست ؛ یاقوت ؛ مبارزان و اغلب خیابان های واقع در حاشیه رودخانه بالخلو اردبیل این مشکل بیداد و رهگذران را خسته و با خطرهای جدی مواجه می کند.

وی ادامه داد : پاییز گذشته برای مدتی در پیاده روهای بعضی از خیابان های اردبیل ازجمله عطایی شاهد برچیده شدن خودروها از مقابل نمایشگاه های اتومبیل شدیم و مشخص شد که با دستور قضایی صاحبان اینگونه مغازه ها از متوقف کردن خودروها در پیاده روها منع شده اند ولی پس از مدتی دوباره وضع به روال قبل بازگشت و بدتر از آن شد.  

          

بسیاری از شهروندانی که در این زمینه مورد گفت و گوی خبرنگار ایرنا قرار گرفتند بر این باور بودند که اخطارهای شفاهی و برخورد نرم با مزاحمان آسایش و امنیت جانی مردم و زیرپاگذارندگان حقوق شهروندی موثر نیست و باید برخورد جدی تر و قاطع‌تری با چنین افرادی انجام شود.

شهردار اردبیل در این زمینه گفت : چند ماهی است که واحد رفع و برخورد با تخلفات شهری در این شهرداری تشکیل شده است.

حمید لطف‌اللهیان افزود: حوزه فعالیت این واحد بسیار گسترده است و مواردی مانند ساخت و سازها، پسماند، تکدی گری، دستفروشی ، سد معبر و نظایر آن را شامل می شود.

وی با بیان اینکه موارد مربوط به انواع تخلف، نحوه رسیدگی و برخورد با آن برای هر حوزه به صورت جداگانه و مفصل تعیین شده است، ادامه داد: ساختار بسیاری از مقررات مربوط به تخلفات شهری و ازجمله کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری اردبیل به شکل کارشناسی اصلاح شده است و  شهروندان اردبیلی اثرهای مفید آن  را در آینده نزدیک خواهند دید.

شهردار اردبیل اظهار کرد: باتوجه به گستردگی حوزه تخلفات شهری و ارتباط آن‌ها با دیگر ارگان ها و ادارات برای نتیجه گیری بهتر و مفیدتر از اجرای مقررات ، برنامه ها و اقدام ها ضمن همکاری بین بخشی به همراهی و مساعدت شهروندان فهیم در راه تلاش به منظور بالا بردن سطح فرهنگ شهر نشینی و کاستن تا حد امکان از انواع معضلات و مشکل ها در این ارتباط نیاز است.

او با بیان اینکه باتوجه به گستردگی شهر و حوزه های مربوط به تخلفات شهری کنترل همه موارد به شکل مستمر حجم زیادی از امکانات ؛ توان و انرژی شهرداری را صرف می کند گفت : با این اوصاف ماموران شهرداری با تباه کنندگان حقوق شهروندان بطور جدی برخورد می کنند و پس از دادن تذکرات لازم در صورت عدم رفع مشکل با همکاری دستگاه قضایی با افراد خاطی برخورد می شود.

وی درباره سد معبر پیاده‌روها به واسطه ساخت و سازها گفت : مقررات مربوط به مهلت زمانی و چگونگی استفاده از پیاده رو و حواشی خیابان برای انباشت مصالح و ضایعات ساختمانی در پروانه های شهرداری قید می شود و انتظار می رود که افراد به آن ها دقت و عمل کرده و از تضییع حقوق همشهریان خودشان جلوگیری کنند.

اردبیل به عنوان مرکز این استان از کلان شهرهای ایران است و بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.        

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار