آمار افراد بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل همچنان در حال افزایش است به طوری که در شبانه روز گذشته با ثبت رکوردی دیگر، مجموع افراد بستری به ۵۴۲ نفر رسید.
کد خبر: ۹۵۵۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷ 13 April 2021

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به بستری شدن ۱۰۹ فرد جدید مبتلا به کووید.۱۹ اعلام کرد: آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در استان اردبیل در وضعیت حاد و نگران کننده قرار گرفته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: با فوت پنج نفر دیگر از اهالی استان، مجموع آمار جان‌باختگان کرونا در این استان طی ۱۳ ماه گذشته نیز به یک هزار و ۴۹۹ نفر رسید.

وی سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در استان اردبیل را نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم بسیار زیاد عنوان کرد و ادامه داد: در یک هفته اخیر آمار مبتلایان جدید و شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در این استان بیش از چهار برابر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: بخش‌های اتاق عمل و فیزیوتراپی بیمارستان امام خمینی‌(ره) اردبیل به بخش کرونا تبدیل شده و یک بخش بیمارستان فاطمی و تمام ظرفیت بیمارستان امام رضا(ع) اردبیل برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

وی با اشاره به افزایش شمار مبتلایان کرونای بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان به ۷۴ نفر گفت: هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی استان در بخش دولتی و خصوصی به بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

بنا به اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، با روند کنونی شیوع و در صورت بی توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پیش‌بینی می‌شود که تعداد بیماران بستری در استان به ۷۰۰ تا یکهزار نفر برسد.

وی همچنین بستری شدن دو برابری و سرعت انتقال و سرایت بالا را شاخصه اصلی ویروس کرونای انگلیسی شایع شده در استان اردبیل عنوان و اظهار کرد: برای مهار این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است.

دکتر حبیب‌زاده به افراد مبتلا به کرونا که دارای علائم حاد نبوده و در منزل حضور دارند، توصیه اکید کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

وی خواستار تعطیلی همه دورهمی‌ها مانند عروسی یا مراسم و افطاری جمعی ماه مبارک رمضان شد و گفت: هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ الی ۳ متری برگزار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، با اشاره به محدودیت‌ها، کمبود تخت و فشار کاری، خستگی شدید شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران مراکز درمانی استان اردبیل افزود: بار مراجعه بیماران کرونایی و ازدحام در مراکز درمانی استان در موج چهارم کرونا بسیار بالاست.

وی رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه نامه‌های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هر گونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

به گزارش ایرنا، آمار فزاینده شیوع کرونا در استان اردبیل ادامه دارد به طوری که هم‌اکنون به جز سه شهرستان نیر، کوثر و اصلاندوز که در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند، شهرستان‌های اردبیل، نمین، گرمی، انگوت، بیله‌سوار، پارس‌آباد، مشکین‌شهر، خلخال و سرعین در وضعیت قرمز و بسیار خطرناک قرار گرفته‌اند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علائم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

روند افزایشی شیوع کرونا در استان اردبیل از حدود سه هفته پیش و همزمان با سفر گسترده نوروزی شهروندان به استان شتاب گرفته و همانند نیمه پاییز پارسال، در مسیر صعودی قرار دارد.

مسئولان بهداشت و درمان استان اردبیل از حدود سه هفته قبل شرایط این استان در زمینه شیوع کرونا را شکننده اعلام کرده و هشدار داده بودند که با حضور پرشمار گردشگران و کاهش سطح رعایت مقررات بهداشتی، روند شیوع کرونا در این استان افزایشی و صعودی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۴۲ نفر در روز ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار