فضای انتخاباتی در استان اردبیل بویژه از سوی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهرها هر چه به خرداد ماه و موعد برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم بتدریج در حال رونق گرفتن است.
کد خبر: ۹۶۳۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱ 11 May 2021

گر چه به گفته مسئولان ستاد انتخابات، هنوز  نتیجه نهایی صلاحیت‌ها به داوطلبان شوراهای اسلامی شهرها اعلام نشده است اما نامزدهای انتخابات از مدت‌ها پیش فعالیت تبلیغاتی خود را شروع کرده و در تلاش برای کسب آرای مردمی از طرق گوناگون هستند.

بیشتر این فعالیت‌ها با توجه به محدودیت قانونی، به صورت غیر آشکار و در قالب ایجاد ستادهای غیر رسمی، حضور در برخی محافل خصوصی و چهره به چهره، ارائه مقالات کارشناسی در مورد مسایل شهری در مطبوعات محلی و فضای مجازی صورت می‌گیرد.

در این میان بیشترین فعالیت‌ها هم اکنون در فضای مجازی در جریان است و ده‌ها گروه و کانال مجازی از سوی خود داوطلبان و نیز هواداران آنها ایجاد شده و در حال تبلیغ نامزدها و ارائه دیدگاه‌های آنها در امور مرتبط و غیر مرتبط با مسایل شهری و شوراها می‌باشند.

به گفته منابع آگاه ، تعدادی از نامزدها نیز با ارقام قابل توجه کانال‌های پر مخاطب را به اجاره خود در آورده و مشغول تبلیغ خود در آن هستند.

برگزاری نظرسنجی‌های مختلف در باره محبوبیت داوطلبان انتخابات نیز در فضای مجازی این روزها به صورت گسترده جریان دارد و هر گروه و کانال مجازی نامزد مورد حمایت خود را در صدر این نظرسنجی‌ها و شانس نخست پیروزی در انتخابات معرفی می‌کنند.

برخی از نامزدها ازچندی پیش در نقاط مختلف شهر محل هایی را اجاره کرده و ستادهای انتخاباتی خود را در آنها مستقر و مشغول برنامه‌ریزی برای امور هستند هرچند که تلاش می‌شود که این فعالیت‌ها چندان محسوس و علنی نباشد.

در این میان با توجه به عدم  اعلام رسمی نتایج صلاحیت‌ها،  بازار شایعه رد و تایید صلاحیت بویژه در مورد افراد مشهور در استان در جریان بوده و مطالب مختلفی در این زمینه ارایه می شود.

گرچه نهادهای ناظر و قضایی در مورد اقدامات خلاف قانون از جمله تبلیغات پیش از موعد از سوی نامزدها هشدار می‌دهند اما به هر حال فعالیت تبلیغی داوطلبان انتخابات و هواداران آنها در جریان بوده و روز به روز در حال افزایش است.

تاکید مجریان و نهادهای ناظر به رعایت قانون از سوی نامزدهای انتخاباتی  

در زمانه‌ای که کرونا و انواع جهش یافته آن هر روز  در کشور و استان اردبیل قدرت نمایی کرده و با بی‌توجهی به پروتکل های بهداشتی از جمله تجمع خودنمایی می‌کند، مسئولان استان و نهادهای ناظر با توجه به خطر اجتماعات تبلیغی به نامزدها و هواداران انتخابات شوارها هشدار می‌دهند که از برگزاری این اجتماعات خودداری کنند.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در این زمینه گفت: با برگزاری هرگونه اجتماع تبلیغی از سوی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در منازل مسکونی برخورد می‌شود.

وی افزود: برپایی اجتماعات در منازل برای تبلیغات علاوه بر غیرقانونی بودن به دلیل عدم مراعات زمان تبلیغات، به شیوع ویروس کرونا نیز در استان که به سختی در حال کنترل و مهار است، می‌انجامد.

رئیس عالی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اردبیل نیز تاکید کرد که در وضعیت حاکم کرونایی بر کشور هر گونه اقدام تبلیغی داوطلبان انتخابات شوراها می‌تواند منجر به بدتر شدن اوضاع و شیوع بیشتر ویروس کرونا شود.

محمود عباس‌زاده مشگینی گفت: چگونگی رفتار تبلیغاتی داوطلبان انتخابات در رسیدگی به صلاحیت آنها تاثیر داشته و نامزدهایی که در وضعیت کرونایی فعلی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجهی کنند، تایید صلاحیت نخواهند شد.

به گفته وی ، در بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها به گزارش هیات‌های اجرایی و ارگان‌های انتظامی و امنیتی در باره  شیوه تبلیغات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه ویژه شده و با هر فردی که اقدام به تشکیل اجتماع و به خطر انداختن سلامت جامعه کند به صورت قانونی برخورد می‌شود.

او بیان کرد:  در  وضعیت بحرانی کنونی، حفظ سلامت جامعه خط قرمز هیات‌های نظارت بوده و اجازه داده نمی شود که با رفتارهای خطرآفرین آرامش و سلامت مردم به هم بریزد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل هم گفت: دستگاه قضایی استان در هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و نهادها با هر گونه فعالیت‌ انتخاباتی زودتر از موعد اعم از تبلیغات در فضای مجازی و محیطی، مطابق با قانون برخورد خواهد کرد.

 ناصر عتباتی افزود: یکی از برنامه‌های مهم دستگاه قضایی مقابله و برخورد با افرادی است که سعی دارند همسو با توطئه‌های دشمنان  مردم را  برای مشارکت در انتخابات دلسرد کنند و هماهنگی لازم برای شناسایی و برخورد با این افراد یکی از اولویت‌های مهم است.

وی تاکید کرد که انتخابات در ایران نماد مردم سالاری دینی و یکی از مهمترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و مردم از طریق آن فرصت می‌یابند تا سرنوشت سیاسی خودشان را رقم بزنند، و دشمنان همیشه سعی داشه و دارند  با القای یاس و نامیدی در بین مردم آنان را از حضور در انتخابات دلسرد کنند.

 دادستان مرکز انقلاب اسلامی اردبیل هم نسبت به تبلیغات زودهنگام انتخابات در استان هشدار داد و گفت: با متخلفان در این زمینه برخورد می شود . 

به گفته  سید عبدالله طباطبایی، هر گونه تخلفات به ویژه تبلیغات پیش از موعد مقرر در فضای مجازی و محیطی از سوی دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی و اطلاعات رصد شده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

 بهروز ندایی رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل هم با بیان اینکه تبلیغات زودهنگام نامزدها غیرقانونی است، افزود: روند تبلیغات نامزدهای ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حال رصد و بررسی است و ممنوعیت تبلیغات زودهنگام نیز ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: زمان قانونی تبلیغات نامزدهای تایید صلاحیت شده ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از ۲۰ تا ۲۶ خردادماه خواهد بود و هرگونه تخلف تبلیغاتی بررسی و تذکرات لازم به نامزدها داده خواهد شد.

آمادگی مجریان برای برگزاری انتخابات 

مسئولان ستاد انتخابات استان اردبیل می‌گویند که تمامی عوامل در استان آماده برگزاری انتخابات پرشور شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری هستند.

بهروز ندایی رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل با اشاره به آماده بودن زیرساخت‌ها برای برگزاری انتخابات در استان اردبیل گفت: در تمام حوزه‌ها نیروها و تجهیزات مورد نیاز تامین شده و تلاش می‌شود انتخابات پرشوری در استان برگزار شود.

او با بیان اینکه ۲۴ هزار نفر در فرایند برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا در قالب عوامل اجرایی، بازرسی، نظارت و امنیت این استان مشارکت می‌کنند، افزود: آموزش عوامل برگزارکننده انتخابات در استان و شهرستان‌ها برابر تقویم انتخاباتی اعلام شده از سوی وزارت کشور انجام شده و مقدمات لازم برای انتخابات  فراهم شده است.

او  همچنین از مهیا شدن امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان خبرداد و اظهار کرد: با همکاری اعضای ستاد انتخابات ، فرمانداران و بخشداران نیازمندی‌های لازم برای برگزاری انتخابات احصا و تامین شده است.ندایی بیان کرد: تلاش می‌کنیم با انجام

وی همچنین بیان کرد: تمامی پیش بینی‌ها از جمله تهیه دستگاه تشخیص هویت و خودروها و تجهیزات دیگر انجام شده است و هیچ مشکلی در روند انتخابات پیش رو  وجود ندارد.

وی اضافه کرد: هماهنگی‌های لازم با هیات نظارت بر انتخابات برای حضور حداکثری و انتخابات سالم انجام شده و امیدواریم مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی در این دوره از انتخابات در سرنوشت خود تاثیر گدار باشند.

 تعداد کل واجدین شرایط برای انتخابات در استان اردبیل یک میلیون نفر است که از این تعداد ۲۲ هزار نفر رای اولی محسوب هستند.

استان اردبیل دارای پنج حوزه انتخابیه شامل حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین، حوزه انتخابیه خلخال و کوثر، حوزه انتخابیه مشگین‌شهر، حوزه انتخابیه گرمی، حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز است و در مجموع سه هزار و ۲۵۲ نفر به عنوان شورای روستا و ۱۶۵ هم به عنوان شورای شهر در این دوره انتخاب خواهند شد.

استان اردبیل دارای ۳۱ شهر و ۱۲ شهرستان است .

به گزارش ایرنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار