هیجان تبلیغاتی داوطلبان انتخابات شوراها در استان اردبیل این روزها در حال افزایش بوده و این هیجان زدگی به گونه‌ای است که وجود ویروس مرگبار کرونا در متینگ‌های شبانه به کلی به فراموشی سپرده شده و احتمالا آینده‌ای ناگوار از میان شادی‌ها و امیدهای کاذب در حال پی‌ریزی است.
کد خبر: ۹۶۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳ 26 May 2021

تقریبا اغلب نامزدهای شوراهای اسلامی شهر در استان اردبیل بویژه آنهایی که از تمکن مالی بهره‌مند بوده و یا اسپانسرهایی برای ورود به عرصه انتخابات دارند از مدتی پیش اقدام به اجاره و راه‌اندازی ستادهای تبلیغاتی کرده‌اند،  ستادهایی که در شهر کرونا زده اردبیل در طول روز بویژه شب هنگام مملو از جمعیتی می‌شود که می‌آیند و می روند.

در این ستادها که متشکل از ساختمان‌های بزرگ و کوچک هستند، جلسات فشرده نامزدها و لیدرهای تبلیغاتی آنها به صورت فشرده و به کرات برگزار می‌شود، این ستادها که معمولا در محیط‌های بسته مستقرند، همچنین هر روز شاهد سخنرانی نامزدهای احتمالی داوطلبان برای هواداران خود می‌باشند.

صفحات مجازی در اینترنت هر روز مملو از فیلم‌ها و عکس‌هایی است که در آن سخنرانی نامزدهای احتمالی شوراها  و نیز افتتاح انواع ستادها از ستاد بانوان گرفته تا ستاد  ورزشکاران و جوانان پخش می‌شود.

نکته تاسف بار در این تصاویر و فیلم‌ها عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، در این آیین‌ها که برخی از آنها پر ازدحام نیز هستند نشانی از رعایت بهداشت و ترس از ویروس کرونا نیست.

 

گزارش خبرنگار ایرنا که خود چندین شب در ستادهای غیر رسمی تعدادی از نامزدهای انتخابات شوراها حضور یافته است، حکایت از این دارد که فعالیت آنها این روزها بیشتر شده و آنها  تقریبا به صورت شبانه‌روزی فعال بوده و شاهد رفت و آمد هواداران نامزدهای انتخاباتی می‌باشند.

در این میان تحرک جوانان که بسیاری از آنها حتی ماسک به صورت نداشته و کوچک‌ترین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز نمی‌کنند بیشتر بوده و بخش گسترده‌ای از هواداران نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهرها را تشکیل می‌دهند.

اغلب نامزدهای احتمالی در پیگیری خبرنگار ایرنا در مورد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ستادهای تبلیغات انتخابی آنها، با رد تلویحی این موضوع بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرده و مدعی نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

بنا به ادعای آنها، چینش صندلی‌ها و فضا در این ستادهای انتخاباتی به نحوی است که فاصله یک متری بین شرکت‌کنندگان رعایت می‌شود.

این ادعاها در حالی است که رصد فعالیت داوطلبان انتخابات شوراها در استان اردبیل حکایت از بی‌توجهی اغلب آنها به هشدارهای بهداشتی دارد.

خبرنگار ایرنا با برخی از افراد بویژه جوانانی که در ستادهای انتخاباتی نامزدهای احتمالی انتخابات شوراها مشغول فعالیت هستند، گفت و گو کرده است که در آنها برخی به عدم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی معترف بوده و گفتند که در فضای هیجانی ستادها نمی‌شود به صورت مناسب این پروتکل‌ها را رعایت کرد.

به گفته یکی از جوانان فعال در ستاد تبلیغی انتخاباتی، نمی‌شود که سخنرانی هیجان‌آمیز نامزد مورد حمایت را شنید و در تایید و تشویق سخنان و فریادهای احساسی او سکوت کرد،  باید برای گرم کردن فضا فریاد و هورا کشید و  روحیه مثبت به فضای انتخاباتی تزریق کرد.

یک فعال ستاد تبلیغی انتخابات شوراها نیز گفت: پیک چهارم در استان تقریبا تمام شده و خطر رفع شده است، یک نگاهی به شهر بیندازید همه در خیابان‌ها، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها هستند و دیگر ماسک هم نمی‌زنند، نگران نباشید کرونا برای چند ماه بی‌خطر شده است.

در این حال مسئولان بهداشتی استان اردبیل این روزها با توجه به مشاهده مواردی از ویروس خطرناک آفریقایی و هندی در استان‌های همسایه هشدارهای خود را از وضعیت موجود در تبیلیغات انتخاباتی در استان افزایش داده و بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در متینگ‌های تبلیغاتی تاکید می‌کنند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: اخبار و گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از رفتارهای خطرناک و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات شوراها در اردبیل شنیده می‌شود.

وی بیان کرد: با اینکه تبلیغات زودتر از موعد ممنوع اعلام شده است اما هر روز و هر شب  اجتماعات دست‌کم ۴۰ تا ۵۰ نفره در منازل مسکونی و محیط‌های سربسته کوچک به نفع نامزدهای احتمالی انتخابات شکل می‌گیرد که این امر خطرناک بوده و در صورت تداوم در دو سه هفته آینده می‌تواند وضعیت نارنجی استان را به وضعیت قرمز تغییر دهد.

حبیب‌زاده با بیان اینکه هنوز روند مراجعه مبتلایان به بیمارستان‌های استان تداوم داشته و مراکز درمانی تحت فشار هستند، گفت: از شهروندان و هواداران نامزدهای انتخاباتی درخواست می‌شود که از ازدحام خودداری کرده و حتما از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. 

 استاندار اردبیل هم تاکید کرد که برای حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برگزاری جلسات تبلیغاتی داوطلبان انتخابات شوراها در خانه‌ها و اماکن سربسته و بدون تهویه مناسب هوا ممنوع است،

اکبر بهنامجو بیان کرد: نامزدهای احتمالی انتخابات شوراها و هواداران آنها باید جلسات خود را در فضاهای آزاد و رو باز با رعایت فاصله اجتماعی برگزار کنند.

وی بیان کرد: با برگزاری هرگونه اجتماع تبلیغی از سوی نامزدهای احتمالی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در منازل مسکونی برخورد می‌شود.

جولان کرونا در ستادهای تبلیغات انتخاباتی استان اردبیل

یه گفته وی ، استفاده از منازل مسکونی برای برگزاری جلسات تبلیغی علاوه بر غیرقانونی بودن، به شیوع ویروس کرونا در استان که به سختی در حال کنترل و مهار است، می‌انجامد.

بهنامجو بیان کرد: در رنگ‌بندی کرونایی همچنان پنج شهرستان استان در وضعیت نارنجی و ۶ شهرستان زرد هستند. 

به گفته وی، طبق گزارش شبکه بهداشت و درمان ، رعایت پروتکل‌ها در آرامستان‌ها، پایانه‌ها، نانوایی‌ها، جایگاه های سوخت، دفاتر پیشخوان و جابجایی پول در بانک‌ها کاهش یافته و باید همه در این مورد احساس مسئولیت داشته باشند.

همچنین کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور، دستورالعمل بهداشتی انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را که پس از تصویب در ستاد ملی کرونا از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شده است، منتشر کرد  که در آن هر گونه تجمع انتخاباتی، مراسم سخنرانی، گفتگو و مناظره در مکان‌های سربسته از قبیل مساجد، سالن‌های اجتماعات، تالارهای پذیرایی و سالن‌های ورزشی ممنوع اعلام شده است.

در این دستورالعمل برگزاری تجمع انتخاباتی و سخنرانی نامزدها در فضای باز مانند استادیوم روباز، فضای باز مدارس و مراکز آموزش عالی و سایر مراکز مربوط به سازمان ها مطابق با شیوه نامه بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرط  رعایت فاصله مناسب بر اساس ۸ متر مربع فضای باز برای یک نفر، رعایت سقف شرکت‌کنندگان به میزان حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت فضای در نظر گرفته شده،  استنفاده شرکت‌کنندگان و برگزار کنندگان از ماسک، عدم ازدحام و تجمع در درب ورودی و خروجی در قبل و بعد از مراسم بلامانع اعلام شده است.

پیش از این رئیس عالی هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان اردبیل نیز تاکید کرده بود که در وضعیت حاکم کرونایی بر کشور هر گونه اقدام تبلیغی داوطلبان انتخابات شوراها می‌تواند منجر به بدتر شدن اوضاع و شیوع بیشتر ویروس کرونا شود.

به گفته محمود عباس‌زاده مشگینی،  در وضعیت بحرانی کنونی، حفظ سلامت جامعه خط قرمز هیات‌های نظارت بوده و اجازه داده نمی شود که با رفتارهای خطرآفرین آرامش و سلامت مردم به هم بریزد.

جولان کرونا در ستادهای تبلیغات انتخاباتی استان اردبیل

 ۲۴ هزار نفر در فرایند برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا در قالب عوامل اجرایی، بازرسی، نظارت و امنیت این استان مشارکت می‌کنند.

تعداد کل واجدین شرایط برای انتخابات در استان اردبیل یک میلیون نفر است که از این تعداد ۲۲ هزار نفر رای اولی محسوب هستند.

استان اردبیل دارای پنج حوزه انتخابیه شامل حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین، حوزه انتخابیه خلخال و کوثر، حوزه انتخابیه مشگین‌شهر، حوزه انتخابیه گرمی، حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز است و در مجموع سه هزار و ۲۵۲ نفر به عنوان شورای روستا و ۱۶۵ هم به عنوان شورای شهر در این دوره انتخاب خواهند شد.

استان اردبیل دارای ۳۱ شهر و ۱۲ شهرستان است .

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار