مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت:پایاب سد خداآفرین در دشت مغان ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۹۷۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳ 12 June 2021

 

عباس جنگی مرنی افزود: یکی از نکات مثبت این پروژه اجرای همزمان شبکه‌های فرعی و اصلی بوده و در حال حاضر بخش قابل توجهی از این شبکه توسط شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی استان اردبیل تکمیل شده و اراضی پایاب زیرکشت رفته است.

وی اظهار کرد:در صورت تامین اعتبار مالی کافی هر ماه ۱۵۰۰ هکتار تا ۲۰۰۰ هکتار از اراضی پایاب در این منطقه به بهره‌برداری می رسد.

جنگی مرنی گفت: پروژه شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با وسعت ۴۳ هزار هکتار در محدوده استان های آذربایجان شرقی و اردبیل اجرا می گردد که اغلب اراضی آن در حدود ۳۷ هزار هکتار در محدوده استان اردبیل در قالب چهار ناحیه عمرانی مختلف قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل ادامه داد: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین بزرگترین و مدرنترین شبکه شمالغرب کشور است که آب مورد نیاز آن از طریق سد مخزنی خداآفرین و سد تنظیمی-انحرافی قیزقلعه تامین می‌شود و در تلاش هستیم تکمیل اجرای سیفون دره رود و ۵۲ کیلومتر بخش انتهایی کانال اصلی خداآفرین در استان اردبیل را انجام دهیم و آب را به نواحی عمرانی سوم و چهارم با سطح اراضی بیش از ۲۱ هزار هکتار در این ۲ ناحیه نیز برسانیم.

وی ادامه داد: شبکه خداآفرین در محدوده شهرستان های اصلاندوز، پارس آباد و بیله سوار در قالب چهار واحد عمرانی اجر می‌شود و این پروژه دارای ۴۳ ایستگاه پمپاژ ، پنج پست برق، ۷۰خط ۱۳۲کیلوولت و ۲۶۶خط ۲۰کیلوولت است که طول کانال اصلی از سد قیزقلعه تا انتهای پروژه خداآفرین ۱۴۴ کیلومتر است و ۹۲ کیلومتر آن در استان اردبیل قرار گرفته است.

جنگی مرنی اظهار کرد: ناحیه عمرانی اول با ۱۳ ایسنگاه پمپاژ و وسعت پنج هزار هکتار در سال گذشته به بهره‌برداری رسید و ناحیه عمرانی دوم هم با وسعت ۱۰هزار و ۵۰۰هکتار در سال جاری به سطح سبز ایجاده شده اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به این پروژه بزرگ شده و با بهره‌برداری از آن علاوه بر اشتغال فراوان در بخش کشاورزی سالانه یک میلیون تن تولید محصولات کشاورزی استان افزایش خواهد یافت.

وی اظهارکرد: پایاب خداآفرین حدود ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دیم دشت مغان را در استان اردبیل آبی خواهد کرد.

جنگی مرنی با بیان اینکه عملیات اجرایی پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان مطلوب است افزود:یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی واقع در شبکه آبیاری سد خداآفرین به زیر کشت رفته و تلاش بر این است با تامین منابع مالی لازم و تکمیل عملیات اجرایی سطح اراضی در حال بهره‌برداری این شبکه به ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

به گزارش ایرنا، طرح شبکه‌های فرعی و آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب (پایاب خداآفرین) در چهار ناحیه عمرانی یک ، ۲ ، سه و چهار عملیاتی شده است.

در ناحیه عمرانی یک در دشت فتحعلی مساحت دارای تخصیص به هکتار هزار و ۱۰۰ هکتار می‌باشد که تمامی این سطح توسط دستگاه‌های سنترپیوت به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز می‌شود، ناحیه عمرانی یک در شرق دره‌رود نیز سه هزار و ۹۰۱ هکتار را شامل می‌شود که ۲۱۸ هکتار توسط کلاسیک ثابت ، ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار توسط سنترپیوت ، ۷۵ هکتارتوسط سیستم کم‌فشار و ۹۵۸ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

ناحیه عمرانی ۲ و بخشی از خلیللو نیز در سطح هزار و ۲۷ هکتار عملیاتی شده که سه هزار و ۳۴۹ هکتار به صورت کلاسیک ثابت ، ۶ و ۱۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۸۱۴ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

ناحیه عمرانی سه و چهار نیز ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار را شامل می‌شود که ۹ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت و ۹۰۷ هکتار آن به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهدبود.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار