بهره‌برداری از چهار هزار واحد مسکونی، احداث ۲ هزار و ۵۳۴ واحد مسکن ملی، تقویت خط تولید گیاهان دارویی، ثبت ملی ۱۸ اثر ناملموس، شناسایی ۱۴ واحد آلاینده، ارایه مشوق‌های ویژه به سرمایه‌گذاران و آغاز طرح بهارانه کتاب از جمله عناوین مهم‌ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته گذشته است.
کد خبر: ۹۷۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴ 12 June 2021

چهار هزار واحد مسکن در استان اردبیل بهره‌برداری شد

به گزارش ایرنا، چهار هزار واحد مسکن محرومین، احداثی و تعمیری استان اردبیل در آیینی با حضور علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به طور همزمان به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها گفت: امروز یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکن محرومان که عملیات احداث آنها از سال گذشته آغاز شده بود، افتتاح و به بهره‌برداران تحویل داده شد.

فرهاد سبحانی با اشاره به آغاز عملیات احداث سه هزار واحد مسکن محرومان در استان اردبیل از سال گذشته در قالب تفاهم‌نامه مشترک با استانداری و سازمان برنامه و بودجه افزود: امروز یک‌هزار و ۸۰۰ واحد از این مسکن افتتاح شد و تا چهار ماه آینده، مابقی تعهد سه هزار واحدی استان نیز تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: برای احداث این واحدها که اغلب در مناطق روستایی و شهرهای کوچک استان احداث شده، به هر کدام از متقاضیان ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره پرداخت شده است.

۲ هزار و ۵۳۴ واحد مسکن ملی در اردبیل احداث می‌شود

معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: تاکنون مراحل ثبت‌نام تا واریز وجه از سوی ۲ هزار و ۵۳۴ نفر متقاضی مسکن ملی در این استان انجام و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

شهرام باباخانی در نشست بررسی روند اجرای واحدهای مسکن ملی اردبیل افزود: واحدهای در حال احداث با مشارکت تعاونی‌های مختلف در استان اردبیل دارای پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد، ۳۵ درصد و ۳۰ درصد هستند.

وی بیان کرد: اردبیل در بین استان‌های کشور زمین رایگان برای افراد واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن اختصاص داده است.

به گفته معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل، در قالب طرح اقدام ملی مسکن برای پنج هزار واحد برنامه‌ریزی‌های لازم در استان انجام شده تا سه هزار و ۵۰۰ واحد در شهر اردبیل و یک‌هزار و ۵۰۰ واحد نیز در سایر شهرستان‌ها با همکاری راه و شهرسازی و بنیاد مسکن احداث و تحویل متقاضیان شود.

۱۸ میراث ناملموس استان اردبیل به ثبت ملی رسید

ثبت ملی ۱۸ میراث فرهنگی ناملموس استان اردبیل طی نامه‌ای از سوی وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به استاندار اردبیل ابلاغ شد.

بنابر اعلام اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل، در این نامه ثبت "بازی قیش گوتدی"، "قورما شیوه نگهداری گوشت در عشایر شاهسون مغان"، "مراسم آیینی یاشیل سفره (سفره سبز)"، "مراسم باران خواهی چمچه خاتون یا چمچه گلین"، "مهارت تهیه قره شیقالات"، "آیین و مراسم خیدیر نبی"، "مهارت پخت گیلدیک آشی"، "بازی چیلینگ آغاجی (پله دسته، پیل دسته)" ابلاغ شد.

"مراسم گلین چیخدی؛ عروس‌بران"، "مهارت پخت خشیل"، "آیین و مراسم برپایی قارقارا"، "مهارت ججیم توخوما؛ جاجیم‌بافی"، "مهارت پخت آیران آشی"، "مهارت پخت دوشاب حالواسی"، "مهارت پخت غذای سنتی یارما شیله‌سی"، "مهارت پخت زنجفیل حالواسی (حلوای زنجبیلی)"، "مهارت پخت غذای سنتی اووماج آشی" و"مهارت تهیه شکلات روسته" از جمله آیین‌ها، صنایع دستی و غذاهای محلی استان اردبیل می‌باشد که در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده است.

مونسان در نامه خود به استاندار اردبیل بر اقدامات اساسی در حفظ و احیای این میراث فرهنگی منطقه آذربایجان تاکید کرده است.

مشوق‌های ویژه به سرمایه‌گذاران در استان اردبیل اعمال می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل از اعمال مشوق‌ها و ارایه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران در این استان خبر داد.

محمد اهلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای حمایت از تولید و حضور سرمایه‌گذاران واقعی در شهرک‌های صنعتی، مشوق‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده که در مرحله اول طرح‌های صنعتی که پیش از موعد به مرحله بهره‌برداری برسند از این مشوق‌ها و تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

وی اظهار کرد: در این نوع طرح حمایتی با توجه به بزرگی و نوع طرح، فرجه زمان مشخصی در اختیار متقاضی قرار داده می‌شود و در صورتی که سرمایه‌گذار بتواند واحد صنعتی خود را در زمان مقرر و مطابق جدول زمان‌بندی اعلام شده به پایان رسانیده و موفق به اخذ پایان کار و پروانه بهره‌برداری شود باقیمانده اقساط واحد صنعتی مشمول مشوق و بخشودگی می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل اجرای این طرح حمایتی را باعث تشویق سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری هر چه سریعتر از واحد صنعتی خود برشمرد و افزود: با ادامه و اجرای این طرح در سال ۹۹ و با تخفیفات داده شده به واحدهای صنعتی ۱۳ واحد تولیدی پیش از موعد به بهره‌برداری رسیدند که این نشان از موفق بودن این طرح حمایتی دارد.

خط تولید گیاهان دارویی در اردبیل تقویت می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: این واحد دانشگاهی دنبال ایجاد خط تولید گیاهان دارویی از کشت تا فرآوری است تا بتواند با این کار در راستای توسعه علمی و اقتصادی استان گام بردارد.

مهران اوچی اردبیلی در نشست شورای داوری مرکز نوآوری و شتاب‌دهی جهاد دانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: ، ایجاد مزرعه گیاهان دارویی با هدف تغییر الگوی کشت در سال ۱۳۸۸ توسط جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد و در ادامه با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های کشت بافت و تحقیقات کشاورزی به راه‌اندازی مرکز رشد فناوری گیاهان دارویی منجر شد که هم‌اکنون ۱۹ واحد فناور در آن مستقر و از حمایت‌های آن برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: این مرکز بر اساس تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت ورزش و جوانان با هدف کم به هدایت و تجاری‌سازی ایده‌های جوانان با موضوع گیاهان دارویی و گردشگری ایجاد شده است.

۱۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان در اردبیل خریداری شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: امسال تاکنون ۱۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان این استان خریداری شده است.

علی نوبخت در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برداشت و خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از ۱۱ خردادماه در مراکز خرید دولتی شمال استان آغاز و برای خرید گندم ۴۴ مرکز خرید پیش‌بینی شده است.

وی افزود: تاکنون ۱۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: به محض خرید و ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی تلاش می‌شود بهای گندم خریداری شده از طریق بانک عامل به حساب اعلامی از سوی کشاورزان در اسرع وقت پرداخت شود.

بیش از چهار هزار هکتار از اراضی اردبیل تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفت

فرماندار اردبیل با اشاره به ضرورت مدیریت مصرف آب گفت: هم‌اکنون عملیات اجرایی پوشش آبیاری نوین در چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان در دست اجراست.

مسعود امامی یگانه در بازدید از مزارع پایاب سد یامچی اردبیل افزود: برای اجرای این طرح‌های آبیاری ۶۰۰ میلیارد ریال از منابع ملی جذب شده است.

وی بیان کرد: در زمینه اجرای طرح‌های نوین آبیاری اقدامات خوبی در این شهرستان انجام شده و تاکنون ۷۰ درصد از مزارع سیب‌زمینی در این شهرستان تحت پوشش این نوع آبیاری قرار گرفته است.

۹۰ درصد اعتبار طرح پایاب خدا آفرین در سال‌های اخیر تامین شد

معاون رِئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اجرای طرح بزرگ پایاب سد خدا آفرین در منطقه مغان استان اردبیل گفت: ۹۰ درصد اعتبارات مورد نیاز این طرح در سال‌های اخیر تامین شده و این پروژه به سرعت در حال اجراست.

محمدباقر نوبخت در بازدید از طرح پایاب سد خدا آفرین در شهرستان پارس‌آباد مغان افزود: با روند اجرایی این طرح بزرگ انتظار می‌رود ماهانه یک هزار تا ۲ هزار هکتار از اراضی منطقه مغان تحت پوشش آبی قرار گرفته و زیرکشت برود.

وی بیان کرد: منطقه مغان بویژه پارس‌آباد مغان با توجه به زمین حاصلخیز و اقدامات بزرگ در راستای پوشش آبیاری نوین در حال تبدیل شدن به قطب بزرگ کشاورزی در کشور می‌باشد.

بساط کشتار غیرمجاز دام در اردبیل برچیده می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: بساط کشتار غیرمجاز دام با تشدید نظارت در آینده نزدیک در این استان برچیده خواهد شد.

بهلول تکلوی در نشست شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: با هماهنگی دستگاه قضایی، تعامل و هم افزایی دستگاه‌های بین بخشی و تشدید نظارت مبارزه بی‌امان با کشتار غیرمجاز در نقاط مختلف استان آغاز شده و در آینده نزدیک با برچیده شدن بساط کشتار غیرمجاز مردم نتایج این اقدام را به طور ملموس مشاهده خواهند کرد.

وی نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌های دام و طیور و عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی را یکی از اولویت‌های دامپزشکی برشمرد و افزود: امسال هشت هزار و ۷۳۵ مورد بازدید بهداشتی از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی بعمل آمده و در مجموع ۲۷ هزار و ۱۳۸ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده، غیر بهداشتی و تاریخ مصرف گذشته کشف و ضبط شد.

۱۴ واحد آلاینده در استان اردبیل شناسایی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از شناسایی ۱۴ واحد تولیدی و صنعتی آلاینده محیط زیست در این استان خبر داد.

سعید شهند به مناسبت هفته محیط زیست در نشستی خبری با بیان اینکه تذکرات لازم به مسئولان واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده داده شده تا در اسرع وقت نسبت به رفع آلایندگی محیط زیست اقدام کنند، گفت: واحدهایی که نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام کنند از فهرست واحدهای آلاینده خارج خواهند شد.

وی افزود: در صورتی که واحدهای تولیدی آلاینده استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نکنند، طبق تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده باید یک درصد از مبلغ فروش تولیدات خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

وی از پایش مستمر مقدار آلایندگی محیط زیست واحدهای تولیدی استان خبر داد و اظهار کرد: از سال ۹۸ تاکنون هزار و ۸۷۸ مورد پایش زیست محیطی از در حوزه واحدهای صنعتی، فاضلاب های صنعتی، پسماند و هوا انجام شده که از این تعداد به ۶۲۶ واحد اخطار زیست محیطی صادر شده است.

طرح بهارانه کتاب در اردبیل آغاز شد

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از آغاز اجرای طرح بهارانه کتاب در این استان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

یاسر محمدپور در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این طرح هفدهمین دوره از برگزاری طرح‌های فصلی کتاب است، افزود: در بهارانه کتاب ١٤٠٠ سقف مجاز خرید برای هر خریدار ۲ میلیون ریال است و خریداران می‌توانند از ١٧ تا ٢٣ خردادماه با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح‌، کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را با تخفیف ٢٠ درصد خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح ۱۲ کتابخانه در استان اردبیل آماده ارائه خدمات به مردم هستند، گفت: نمایشگاه کتاب شریعتی، نمایشگاه کتاب ولایت، کتاب فروشی خیام، کتابفروشی بهروز، کتابفروشی حکیم، کتابفروشی الدورادو، کتابفروشی دکتر بوک، کتابفروشی اورنگ، کتابفروشی افق و کتابسرای مولانا در شهر اردبیل، کتابفروشی دانشجو در شهر پارس‌آباد و کتابفروشی دنیز در شهر مشگین‌شهر کتابفروشی‌های عضو طرح‌ بوده و به علاقه‌مندان کتاب با یارانه ۲۰ درصد ارائه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اسامی و مشخصات کتابفروشی‌های عضو طرح بهارانه کتاب ١٤٠٠ به تفکیک هر استان روی سایت طرح‌های فصلی کتاب قابل مشاهده است، اظهار کرد: مردم می‌توانند از طریق اینترنت یا با مراجعه حضوری نسبت به خرید کتاب مورد علاقه خود اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار