فرماندار خلخال در پی وضعیت بحرانی آب دریاچه سد فینارود دستور جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب این سد داده و با این اقدام ماهیان موجود در این دریاچه از مرگ و نابودی نجات یافتند.
کد خبر: ۹۷۵۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶ 04 July 2021

بدنبال پخش خبر مربوط به پایین رفتن سطح آب دریاچه پشت سد فینارود خلخال و در معرض خطر قرار گرفتن حیات هزاران ماهی آن ، فرماندار خلخال اقدام به تشکیل جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران و صدور دستور لازم برای توقف برداشت بی‌رویه آب این دریاچه و نجات جان ماهیان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از اطلاع‌رسانی ایرنا برای نجات حیات دریاچه فینارود خلخال گفت: سد فینارود خلخال در پارک آبخیز منطقه نمونه گردشگری شهرستان در سال ۱۳۸۰ با دو هدف توسعه صنعت گردشگری و تبدیل اراضی دیم کشاورزی پایاب سد به آبی توسط وزارت جهاد کشاورزی در این محل احداث شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

محمد شادخاطر اظهارکرد: با هدف حفظ آب پشت دریاچه سد فینارود ، پروژه آبیاری قطره‌ای ، بارانی پارک آبخیز فینارود خوجین و همچنین با هدف بهره‌مندی اراضی ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایاب سد از آب پشت سد و با مشارکت ۸۵ درصدی از سوی دولت و ۱۵ درصدی از سوی بهره‌برداری بخش کشاورزان منطقه در سال ۱۳۹۲ با هزینه ۳۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز و در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: با توجه به اجرای این پروژه بهره‌برداران کشاورزی پایاب سد تنها اجازه استفاده از آب سیستم آبیاری تحت فشار و بارانی را در این منطقه داشته و حق آبیاری غرق آبی اراضی دیم تبدیل شده به آبی را ندارند.

مدیرجهاد کشاورزی خلخال گفت: در صورت مصرف درست آب ضمن تامین آب موردنیاز برداشت دوم علوفه در اراضی پایاب این سد حیات ماهیان آن نیز حفظ خواهد شد.

رئیس اداره شیلات و آبزی‌پروری خلخال نیز گفت: تشدید خشکسالی و بهره‌برداری بی‌رویه از آب پشت سد فینارود ،حیات ماهیان این دریاچه را در معرض خطر نابودی کامل قرار داده بود که با صدور دستور از سوی فرماندار و همکاری مدیریت جهاد کشاورزی این تهدید برطرف شد.

نعمت‌الله جوانمردی اظهارکرد: آب سد مخزنی فینارود خلخال واقع در پارک آبخیز فینارود به عنوان بزرگترین پارک آبخیز استان اردبیل به علت خشکسالی و بهره‌برداری بی‌رویه از آب به پایین‌ترین سطح خود در طول تاریخ احداث این سد از سال ۱۳۸۰ کاهش یافته حیات ماهیان سفید و قزل‌آلای رها شده از سوی اداره کل شیلات و آبزی‌پروری استان اردبیل در این محل در معرض خطر نبادی قرار گرفته بود و با بستن دریچه خروجی آب سد از وقوع این حادثه جلوگیری شد.

او با بیان اینکه سد فینارود خلخال از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان و سال‌های متمادی میزبان برگزاری جشنواره‌های استانی و ملی ماهیگیری با قلاب بوده است، گفت: اداره کل شیلات و آبزی‌پروری استان اردبیل از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۵۰ هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا و همچنین از سال ۹۵ بیش از ۱۵۰ هزار قطعه بچه ماهی سفید در دریاچه سد فینارود خلخال رهاسازی کرده است.

منطقه فینارود خلخال به عنوان بزرگترین پارک آبخیز نمونه در استان اردبیل است که با احداث یک سد خاکی بزرگ و چند بند تاخیری آبخیزداری به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان اردبیل محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار