تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع : در حال حاضر ۴ فروند بالگرد در منطقه حضور دارند که دو فروند مجهز به بسکت تخصصی اطفا حریق هوایی با ظرفیت چهار تن آب هستند و درصورت نیاز استان، یک فروند بالگرد دیگر هم آماده اعزام به منطقه عملیاتی است.
کد خبر: ۹۷۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶ 13 July 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، متاسفانه همانند سال های گذشته آتش سوزی های مراتع و جنگل های حوزه شهرستان گچساران شروع و از کنترل خارج شده و سطح وسیعی از مراتع و جنگل ها را دچار خسارت شدید کرده است ضمن اینکه تلاش های برای مدیریت بحران بوجود آمده به سطح ملی کشیده شده و برخی توانایی ها در سطح کلان به مدد نیروهای محلی اعزام شده است.
آخرین وضعیت منطقه "نارک" 
مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: آتش سوزی جنگل‌های "خامی" و "نارک" گچساران تقریبا در کنترل است.
محمد محمدی ، گفت : از صبح امروز سه بالگرد ارتش، هلال احمر و هوا فضای سپاه ۲۰ سوتی پرواز جهت انتقال نیروها به ارتفاعات جنگل های "خامی" و "نارک" انجام دادند.
وی اظهارکرد: بالگردها بیش از ۱۲۰ نفر را نیرو را علاوه بر نیروهایی که از دیشب در منطقه حضور داشتند به ارتفاعات جهت کمک به اطفای حریق انتقال دادند.
تلاش های همه جانبه برای کنترل آتش سوزی در گچساران / تجهیزات وزارت دفاع وارد میدان شد / امیدواری برای خبر خوش
امیدواری برای خبر خوش
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت : بخش اعظمی از آتش کنترل  شده، تلاش‌ها برای اطفاء  در سومین روز همچنان ادامه دارد . هاشمی افزود : از صبح امروز همزمان یک بالگرد از وزارت دفاع یک بالگرد از ارتش و یک بالگرد از هلال احمر کار هلی‌برن نیرو به ارتفاعات را انجام می‌دهند ضمن انکه از دو روز گذشته بالگرد سپاه و هلال احمر و ارتش چندین سورتی پرواز به ارتفاعات را نیز انجام داده است .
این مسئول تصریح کرد: مشارکت مردم  در کنار دستگاه‌های اجرایی قابل تقدیر و بی نظیر است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست افزود : محیط بانان و کارشناسان ستادی و اجرایی محیط زیست ،تیپ ۴۸ فتح ،تشکل های مردم نهاد  و منابع طبیعی با پشتیبانی هلال احمر در حال مهار آتش  هستند ،بخش اعظمی از آتش کنترل شده و امید است در پایان امروز مهارو کنترل شود .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت : سردار حکمتیان فرمانده تیپ ۴۸ فتح به همراه سپاه گچساران ، مدیریت بحران استان ،فرماندار شهرستان گچساران و شرکت بهره برداری نفت و گاز  حمایت های  پشتیبانی نیروها را انجام می دهند .
هاشمی ضمن تقدیر و تشکر مجدد از همه کسانیکه در مهار آتش نفش داشته اند افزود : امیدواریم در پایان امروز حامل خبر خوش برای مردم باشیم .
تلاش های همه جانبه برای کنترل آتش سوزی در گچساران / تجهیزات وزارت دفاع وارد میدان شد / امیدواری برای خبر خوش
ورود امکانات ملی به منطقه
رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی وزارت دفاع از همکاری همه جانبه این وزارت‌خانه در حفاظت از عرصه های طبیعی کشور و حضور بالگردهای اطفای حریق جهت مهارآتش سوزی گسترده در جنگل ها و مراتع ارتفاعات منطقه نارک و خامی  گچساران در استان کهکیلویه و بویر احمد خبر داد.
بنابراین گزارش، خلبان محمد مهدی نوری آقا خبر آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» در شهرستان گچساران از حدود۱۰۰ ساعت تلاش از زمین و هوا توسط نیروها و بالگردها، به‌ علت وزش باد شدید، دمای هوای ۵۰ درجه سانتیگراد، سخت گذر و صعب العبور بودن منطقه و شیب تند همچنان این ادامه دارد افزود : همچنین آتش‌سوزی دیگری در جنگل‌های منطقه حفاظت شده «خامی» و «مارین» نیز آغاز شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون  بالگردهای نیروهای مسلح در حال تلاش برای مهار کامل آتش در این مناطق هستند افزود: برای مهار به موقع و سریعتر این آتش سوزی و گسترده بودن آن از مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی وزارت دفاع در خواست بالگرد تخصصی اطفا حریق شد که بلافاصله به منطقه اعزام گردیدند و در حال  انجام  عملیات هستند.
تلاش های همه جانبه برای کنترل آتش سوزی در گچساران / تجهیزات وزارت دفاع وارد میدان شد / امیدواری برای خبر خوش
رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع تصریح کرد: در حال حاضر ۴ فروند بالگرد در منطقه حضور دارند که دو فروند مجهز به بسکت تخصصی اطفا حریق هوایی با ظرفیت چهار تن آب هستند و درصورت نیاز استان، یک فروند بالگرد دیگر هم  آماده اعزام به منطقه عملیاتی است.
وی با بیان اینکه عمده پوشش جنگلی منطقه  که دچار آتش‌سوزی شده بلوط و زالزالک است، خاطر نشان کرد : برآورد میزان خسارات هنوز زود است و میزان خسارات وارده نیز پس از مهار آتش مشخص می‌شود.
 
۴۰۰۰ هکتار جنگل گچساران سوخت
رئیس انجمن زیست محیطی و مردم‌نهاد سبزگامان گچساران گفت: طبق بررسی ها و برآوردهای صورت گرفته متاسفانه از روز ۵ شنبه تاکنون بیش از ۴ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع منطقه "نارک" و "خامی"،" گناوه لری"، "فتح" و "مارین" در آتش سوخته است.
"جواد نارکی" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: آتش سوزی در جنگل‌های "نارک" از حدود ساعت ۱۷ عصر روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰ شروع شد.
وی اظهارکرد: هم اکنون در انتهای منطقه "خامی" به سمت منطقه "نیمدور" در حال اطفاء آتش جنگل ها هستیم، خط آتش را مهار کردیم اما هنوز شعله های آتش را داریم و ادامه دارد البته احتمال خاموش کردن آتش وجود دارد.
آتش سوزی عمدی بوده است
این فعال محیط زیستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نیروهای مختلفی برای کمک به اطفاء حریق جنگل های "نارک "و "خامی "گچساران حضور دارند البته کمبودهایی نیز وجود دارد به عنوان مثال روزهای قبل با کمبود آب مواجه بودیم اما امروز نیروها جهت مهار آتش سوزی مجهز تر به ارتفاعات اعزام شدند.
نارکی تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته علت آتش سوزی جنگلهای نارک و خامی عمدی بوده است چراکه محل شروع آتش را پیدا و بررسی کرده ایم که شواهد نشان می‌داد که عاملان آتش سوزی بالا و پایین جاده ای را در در منطقه نارنج آتش زدند چه انتظار داریم مسئولان و متولیان امر عاملان این آتش سوزی را شناسایی و طبق قانون با آنها برخورد کنند.
وی ادامه داد: به محض مطلع شدن از آتش سوزی در جنگلهای "نارک"، از ساعت اولیه شروع آتش سوزی با ۲۰ نفر جهت مهار آتش به منطقه اعزام شدیم البته برای مهار آتش نیاز به همت بیشتری بود و اگر در همان ساعات اولیه نسبت به مهار آتش اقدام جدی صورت می گرفت هم اکنون با این وضعیت مواجه نبوده ایم.
دست فرماندار خالی بود
نارکی تاکید کرد: البته فرماندار شهرستان گچساران تلاش های زیادی کرده اما دستش خالی بود، نیرو و امکانات لازم را نداشت چرا که دمای هوا بالا و منطقه صعب العبور، سخت گذر و دارای شیب تند است.
وی گفت: باید مسئولان و متولیان امر قبل از گرم شدن هوا و خشک شدن مراتع برای آموزش مردم نیروها و جوامع محلی اقدام کنند تا در مواقع آتش سوزی جنگل‌ها به موقع، اصولی، بهتر و سریعتر جهت اطفاء حریق اقدام شود.
این فعال محیط زیستی شهرستان گچساران افزود: آتش از جنگل‌های "نارک" به منطقه حفاظت شده "خامی" سرایت کرد و بخشی از این منطقه حفاظت شده در آتش سوخت، و هم اکنون آتش در ارتفاعات "مارین" و "فتح" در حال پیشروی است.
نارکی اظهارکرد: منطقه نارک اکوسیستم کامل بود با انبوه جنگل پرپشت و عمده پوشش جنگلی این منطقه از گونه های بلوط، زالزالک، بنه، کیکم و تاگ و شن که متاسفانه در این آتش‌سوزی خسارات جبران‌ناپذیری دیده است.
درخواست از مسئولین و نمایندگان
وی در پاسخ به این سوال که دلیل اینکه هر ساله شاهد آتش‌سوزی های زیادی در جنگل های استان کهگیلویه و بویر احمد هستیم چیست، تاکید کرد: آتش سوزی جنگل های استان دلایل مختلفی دارد و یا در اثر سهل انگاری و یا عمدی است.
این فعال محیط زستی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از مسئولان کشوری و استانی از جمله استاندار و مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد تقاضا داریم به صورت ویژه پیگیری اختصاص یک فروند بالگرد برای کمک به آتش سوزی جنگل های این استان که ۲۰ درصد جنگلهای زاگرس را دارد، باشند. استانی که کوهستانی و سخت گذر است و هر ساله شاهد آتش‌سوزی های زیادی در جنگل هاست چرا نباید یک بالگرد آبپاش برای مهار این آتش سوزی ها داشته باشد؟
گفتنی است که آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد از روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شده و پس از حدود ۱۱۲ ساعت تلاش از زمین و هوا توسط نیروها و بالگردها، بعلت وزش باد شدید، دمای هوای ۵۰ درجه سانتیگراد، سخت گذر و صعب العبور بودن منطقه و شیب تند همچنان این آتش خاموش نشده و آتش به جنگل‌های منطقه حفاظت شده "خامی"، فتح و مارین رسیده و همچنان ادامه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار