دبیر انجمن بتن البرز کمبود و گرانی سیمان را چالشی بزرگ برای ساخت مسکن ارزان قیمت بیان کرد و گفت: توسعه مسکن برای نیازمندان در گرو ارزانی قیمت سیمان است.
کد خبر: ۹۸۱۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ 25 July 2021

به گزارش «تابناک البرز» شریف حمیدوند گفت: اکنون یکی از دغدغه های اصلی کشور  مسکن است که بخش قابل توجهی از در آمد طبقه متوسطه و اقشار پائین جامعه را به خود اختصاص داده است .

وی با بیان اینکه اگر دولت جدید می خواهد با این چالش به درستی مقابله کند باید به وضعیت نابسامان سیمان به عنوان اولویت  اهتمام جدی داشته باشد، گفت :  سیمان به عنوان مهمترین مصالح ساختمانی نقش تعین کننده ای در پیشبرد پروژه های ساختمانی و قیمت سایر مصالح دارد.

حمیدوند افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ کارخانجات سیمان که شرکت های زیر مجموعه دولت هستند با ۷۰ درصد سهم شراکت در اقدامی هماهنگ قیمت سیمان را در چند حرکت ایذایی به سه برابر قیمت اسفند ۱۳۹۹ افزایش دادند  به طوریکه  با شکل دادن به دلالی های سیمان این روند همچنان ادامه دارد .

وی افزود: این روش کارخانجات سیمان برای افزایش قیمت یک روش کهنه و نخ نما است که در ۲۰ سال گذشته به صورت مدام تکرار شده و سبب گرانی مصالح و مسکن شده است.

دبیر انجمن بتن استان البرز افزود : صنایع سیمان در اوج فصل کاری بابهانه های تعمیرات ادواری کوره ها ، قطعی برق ، مخالفت های محیط زیستی ، آلودگی هوا ، کمبود های سوخت و امثال آن  سبب شکل گیری حاشیه قیمتی بازار با قیمت های فروش کارخانه می شوند.

حمیدوند در تکمیل سخنان خود افزود این حاشیه قیمتی با بیش از ۱۵۰ تا ۲۵۰ درصد قیمت فروش در مقابل درب کارخانه نیز می رسد .

دبیر انجمن بتن استان البرز با بیان اینکه کارخانجات سیمان پس از ایجاد بحران مصنوعی به شکلی برای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز ها ایجاد مشکل کرده است ، گفت:  برخی  اقدامات صنایع سیمان برای مدتی آرامش را به بازار سیمان برمی گرداند و دوباره در فرصت دیگری این روند را تکرار و سبب افزایش قیمت این فرآورده مهم ساختمانی می شوند .

حمیدوند به عرضه ی سیمان در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: عرضه ی سیمان در بورس کالا و به دنبال آن قطع برق از  اردیبهشت تا خرداد ماه  امسال روند نامطلوبی طی کرد.

وی افزود: نکته جالب اینکه قیمت عرضه شده در بورس کالا برای یک کالای مشخص (سیمان فله تیپ ۲) بین ۳۵۰ هزارتومان در هر تن تا ۷۰۰ هزارتومان،  بسته به محل کارخانه متغیر است   که به طور کلی فلسفه عرضه سیمان در بورس جهت شفاف سازی  قیمت را از بین برده است.

دبیر انجمن بتن استان البرز  بیان داشت:  اختلال در توزیع را می توان از مقدار سیمان عرضه شده به مشتریان در ماه های اردیبهشت و خرداد به راحتی اثبات کرد به گونه ای که کارخانه ای که روزانه ۱۲ هزار تن سیمان ترخیص میکرد در اردیبهشت و خرداد سال جاری این میزان را به کمتر از سه هزارتن کاهش داده است.

وی افزود: این میزان کاهش توسط تعداد محدودی واسطه پیرامون کارخانجات سیمان ترخیص تا مقدمه افزایش سیمان در بازار ازاد را رقم بزند.

وی گفت: با توجه به ضرورت تامین سیمان در پروژه های عمرانی مدیران پروژه ها ناگزیر از تامین سیمان به قیمت های بالاتر هستند چراکه فرصت کاری پروژه ها در فصل کاری از بین می رود و خسارتی بیش از این مبالغ به انها وارد می شود.

 حمیدوند فرایند افزایش قیمت سیمان را در اردیبهشت ۱۴۰۰ به ازای هر تن ۳۲۰ هزار تومان و در تیر ماه سال جاری به ۶۵۰ هزار تومان بیان کرد که در حال حاضر این قیمت در فاصله ی بسیار کم به هر تن یک میلیون تومان رسیده که این قیمت معادل قیمت سیمان در کشور های اروپایی و امریکاست تا جایی که حتی ۳۵ درصد از قیمت سیمان ترکیه هم بالاتر است.

دبیر انجمن بتن البرز افزود:  این شرایط که کارخانجات سیمان برای مصرف کننده قیمت های صعودی را در نظر گرفته درحالی است که از سوخت ارزان ، کمترین پرداخت حق مالکانه از بابت پرداخت بهره برداران از معادن سنگ آهک  برخوردار هستند .

وی افزود: در گزارش منتشره از یکی از کارخانجات سیمان در ۲۰ تیر ۱۴۰۰ سود شرکت سیمانی مربوطه ۲۳۸ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

وی تاکید کرد که اقدام جدید کارخانجات سیمان که با تبانی و همکاری تعدادی واسطه فروش صورت گرفته بزرگترین تهدید برای برنامه مسکن دولت جدید است و شاید تاخیر ورود دستگاه های امنیتی می تواند اقدامات یکسال پیش روی دولت جدید در بخش مسکن را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار