کد خبر: ۹۸۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵ 31 July 2021
 امین فرج‌پور: روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی بحث‌انگیز اتفاقات شدید آب و هوایی اخیر در کشور‌های ثروتمند و به خصوص سیل اروپا را متاثر از تبعات محتوم تغییرات اقلیمی و روند رو به فزونی گرمایش جهانی عنوان کرده و در ادامه نیز ادعا کرده که رخداد‌های اروپا نشان از این دارد که اگر چه تاکنون بیشتر کشور‌های فقیرتر با تبعات تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می‌کردند، اما ظاهرا از این پس نوبت به کشور‌های ثروتمندتر دنیا نیز رسیده- و در آینده نه چندان دور شعله‌های خشم طبیعت دنیای فقیر و غنی را به یک اندازه در بر خواهد گرفت.

سامینی سنگوپتا گزارشگر و نویسنده امور مربوط به محیط زیست در نیویورک‌تایمز با اشاره به رخداد‌های اقلیمی هفته‌های اخیر نوشته که این اتفاقات حکایت از حال بد دنیا می‌کنند.

این نویسنده با اشاره به سیل خروشانی که شماری از ثروتمندترین کشور‌های اروپا از جمله آلمان و بلژیک را گرفتار کرده، انتشار عکس‌ها و فیلم‌های این سیل ترسناک را باعث ایجاد و افزایش آگاهی مردم درباره تبعات تغییرات اقلیمی عنوان کرده- که «همه را متوجه این واقعیت کرده که شرایط اقتصاد‌های ثروتمند اروپایی اصلا خوب نیست». موضوعی که موجب شوکه شدن مردم این کشورها- از آنچه رخ داده- شده است.

نویسنده بعد از ذکر مصیبت سیل اروپا به دیگر رخداد‌های اقلیمی هفته‌های اخیر دنیا از جمله موج شدید افزایش دما در آمریکا، روسیه و کانادا و البته سیل آتش‌سوزی جنگل‌ها در نقاط مختلف جهان اشاره کرده است:

-در مناطق شمال غربی آمریکا که معمولا هوایی خنک و مه‌آلود دارند، افزایش دما باعث مرگ صد‌ها نفر شده است.

-آتش‌سوزی در کانادا دامن جنگل‌ها و مناطق مختلفی را گرفته و از جمله یک روستا را کاملا تبدیل به خاکستر کرده است.

-افزایش دمای هوا در روسیه نیز قابل توجه بوده است.

-گرمای شدید شماری از ایالت‌های آمریکا موج آتش‌سوزی‌های پی در پی را در ۱۲ ایالت آمریکا و به خصوص ایالات غربی این کشور به وجود آورده است.

در ادامه نیز گزارشگر محیط زیست نیویورک‌تایمز نوشته که این رویداد‌های هولناک آب و هوایی- که بیشتر هم در اروپا و آمریکای شمالی رخ داده‌اند- باعث یادآوری واقعیت‌هایی عجیب می‌شوند که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند هزینه‌های زیادی برای دنیا به دنبال داشته باشد.

از نظر سامینی سنگوپتا رویداد‌های شدید آب و هوایی اخیر بیش و پیش از هر چیزی نشان از این واقعیت دارند که دنیا در زمینه تغییرات اقلیمی به شدت احساس آسیب‌پذیری می‌کند: «جهان نه آماده مقابله با روند تغییرات اقلیمی است- و نه این که توان کنار آمدن و همزیستی مسالمت‌آمیز با این تغییرات را دارد». این یکی از مهم‌ترین درس‌های رخداد‌های اقلیمی اخیر است- که بی‌تردید می‌تواند آینده زیست انسان روی این کره خاکی را با چالش‌های زیادی مواجه کند.

نویسنده امور مربوط به محیط زیست روزنامه نیویورک‌تایمز دیگر نکته آموزنده رویداد‌های آب و هوایی هفته‌های اخیر را مربوط به این واقعیت ترسناک می‌داند که این حوادث در شماری از ثروتمندترین کشور‌های جهان- که خود نقش زیادی در روند گرمایش جهانی دارند- به وقوع پیوسته‌اند: «مصرف‌کنندگان عمده و اصلی زغال‌سنگ، نفت و گاز، که طی حدود صد سال اخیر پیشرفت زیادی کرده‌اند و این پیشرفت باعث الگو شدن سیاست‌های مصرف انرژی این کشور‌ها شده- که این خود نقش مهمی در افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و در نتیجه گرم‌تر شدن کره زمین ایفا کرده است».

نیویورک‌تایمز در ادامه نظرات بدبینانه یک استاد فیزیک دانشگاه آکسفورد را نقل می‌کند که تغییرات اقلیمی را برای آینده انسان و جهان مرگبار می‌داند: «روند گرمایش کره زمین و حوادث شدید آب و هوایی ارتباط مستقیمی با هم دارند- و اگر چه ممکن است هنوز اجماعی در مورد ریسک‌ها و خطرات جانی تغییرات اقلیمی وجود نداشته باشد و این ایده هنوز یک ایده عجیب به نظر برسد؛ اما تردیدی در این زمینه وجود ندارد که نجات انسان- و البته جهان- تنها در صورت سازگاری با تغییرات آب و هوایی ممکن می‌شود. دستاوردی که تنها با درک و فهم این موضوع که تغییرات اقلیمی خطرناک و مرگبارند، به دست خواهد آمد».

در سطور بعدی تلفات سیل اروپا مورد اشاره قرار گرفته است: «سیل در آلمان رخ داده- که ثروتمندترین اقتصاد قاره اروپاست. اتفاقی که باعث مفقود شدن صد‌ها نفر در آلمان، بلژیک و هلند شده و این یعنی که شمار کشته‌شدگان بیشتر از ارقام اعلام شده بوده است». نویسنده از این آمار و ارقام برای طرح این پرسش استفاده کرده- که آیا این حوادث هولناکی که اخیرا در اقتصاد‌های توسعه‌یافته رخ داده، باعث ایجاد تغییراتی در سیاست‌ها و رفتار دولت‌ها و شرکت‌ها درباره انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خواهند شد؟!

نیویورک‌تایمز با تاکید بر مذاکرات آب و هوایی گلاسکو که قرار است ماه نوامبر برگزار شود، چنین مذاکراتی را برای آینده جهان، به خصوص از نظر تاثیرات مرگبار تغییرات اقلیمی مهم و موثر می‌داند: «در این نشست و مذاکرات مشابه باید تصمیماتی درباره کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و معکوس شدن روند هولناک گرم شدن کره‌زمین گرفته شود».

اشاره نویسنده نیویورک‌تایمز به آسیب‌ها و لطمات جانی و مالی گسترده حوادث شدید آب و هوایی به اقتصاد‌هایی مانند بنگلادش و هند است که حتی موجودیت شماری از جزایر این کشور‌ها و این منطقه را نیز با چالش‌های مهمی مواجه کرده‌اند. موضوعی که در مذاکرات اقلیمی قابلیت اتخاذ تصمیمات مهمی را دارد. مثل تصمیماتی که در مذاکرات آب و هوایی سال ۲۰۱۳ گرفته شد- و نمایندگان کشور‌های در حال توسعه خواهان تامین مالی طرح‌هایی برای جبران خساراتی شدند که توفان به فیلیپین وارد آورده بود.
این تصمیم اگر گرفته می‌شد، گام بلندی برای جبران خسارات متاثر از تغییرات اقلیمی بود. خسارات و لطماتی که خود کشور‌های آسیب‌دیده نقشی در این زمینه نداشتند. اما در آن مذاکرات کشور‌های ثروتمندی، چون آمریکا و اروپا این خواسته را رد کردند. حالا به نظر می‌رسد با اتفاقات اخیر اقلیمی اروپا و آمریکا، کشور‌های ثروتمند نیز متوجه اشتباه بزرگ‌شان در رد آن خواسته شده باشند.

یکی از مقامات ارشد امور محیط زیست در دنیا که در ضمن مدیر بخش آب و هوا در دفتر موسسه منابع جهان در هند نیز هست، با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار «بیش از صد سال انتشار مستمر گاز‌های گلخانه‌ای از سوی اقتصاد‌های صنعتی در آسیب‌ها و لطمات حوادث شدید آب و هوایی بر اقتصاد‌های در حال توسعه» می‌گوید که «معمولا کسی این لطمات را نتیجه سیاست‌های انرژی اقتصاد‌های صنعتی نمی‌داند و همه می‌گویند که مدیران کشور‌های در حال توسعه مسوول این آسیب‌ها هستند. اما حالا دنیا شاهد اثرگذاری تبعات تغییرات اقلیمی بر کشور‌های ثروتمند نیز هست؛ و جالب این که روند تغییرات اقلیمی نه تنها متوقف نشده، که حتی از سال ۲۰۱۵ و پیمان اقلیمی پاریس به این سو میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای پیوسته در حال افزایش بوده است».

اوضاع کلی جهان از این جنبه چندان امیدوارکننده نیست. شاید به این دلیل که چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده حال حاضر گاز‌های گلخانه‌ای به هیچ وجه زیر بار قوانین محدودکننده انتشار کربن و گاز‌های گلخانه‌ای دیگر نمی‌رود. از سوی دیگر اروپا و آمریکا نیز با این که میزان انتشار این گاز‌ها را کاهش داده‌اند، اما این میزان کاهش برای جلوگیری از افزایش دمای کره‌زمین کافی نیست. اتفاقی که جنبه هولناک آن را محمد نشید، رئیس‌جمهور سابق مالدیو به بهترین شکلی توصیف کرده است: «به رغم این که تغییرات اقلیمی تاثیرات مشابهی بر همه کشور‌ها ندارند، اما نباید این را نیز نادیده گرفت که هیچ کس در مقابل این تغییرات ایمن نیست. چه کشور‌های کوچک و فقیر و چه کشور‌های اروپایی ثروتمند» …

حوادث هفته‌های اخیر حاصل چند دهه بی‌توجهی به علم هستند. رخداد‌هایی که بر اساس طراحی مدل‌های آب و هوایی بر اساس تبعات مرگبار افزایش دمای زمین قابل پیش‌بینی بودند. اما این هشدار‌ها جدی گرفته نشدند. از جمله هشداری که در سال ۲۰۱۸ داده شد- که رشد دمای زمین بیش از یک‌ونیم درجه سانتیگراد باعث مواجهه بشر با حوادثی مانند سیل، خشکسالی و البته بالا آمدن آب دریا‌ها خواهد شد.

این هشدار البته همراه با یک برنامه عملی نیز بود- که حکایت از این داشت که برای جلوگیری از وقوع این رویدادها، میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان باید تا سال ۲۰۳۰ نصف شود. انتشار این گاز‌ها و افزایش دمای زمین، اما هم‌چنان ادامه دارد و با توجه به این واقعیات علمی که «تغییرات اقلیمی در وقوع رویداد‌های شدید اقلیمی تاثیر مستقیم دارند» محققان محیط زیست پیش‌بینی می‌کنند که موج‌های شدید گرما در سال‌های آتی در مناطق دیگری نیز رخ خواهند داد. این محققان هم‌چنین ادعا کرده‌اند که موج گرمایی هفته‌های اخیر ایالات شمال غربی آمریکا قطعا در صورت بالا نرفتن دمای زمین رخ نمی‌داد.

این مسایل نشان از آینده‌ای ترسناک دارند. شمار زیادی از دانشمندان اقلیمی عقیده دارند که رویداد‌های آب و هوایی آینده بی‌شک بسیار بیشتر و شدیدتر از رخداد‌های اخیر خواهند بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار