رییس دادگستری لرستان گفت: ۹۴ زندانی جرائم عمومی استان به مناسبت عید سعید غدیر و سالروز میلاد امام کاظم (ع) آزاد شدند.
کد خبر: ۹۸۲۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴ 01 August 2021

به گزارش تابناک لرستان از دادگستری لرستان محمد رزم در حاشیه بازدید از زندان مرکزی شهرستان خرم‌آباد افزود: ۴۰ نفر از این افراد از زندان مرکزی، ۲۱ نفر از اردوگاه حرفه‌آموزی پارسیلون، ۲۷ نفر از سطح سایر زندان‌های استان با بدهی مالی و ۶ نفر نیز با قطعیت حکم آزاد شدند.

رزم بیان داشت: همچنین به تمامی زندانیان و محکومان مالی و جرایم غیر عمد واجد شرایط در زندان‌های استان به مدت ۲۰ روز مرخصی اعطا شد.

وی کاهش جمعیت کیفری را یک سیاست راهبردی در قوه قضائیه عنوان و اظهار کرد: بند ۵۰۰ نفره زندان مرکزی خرم‌آباد افتتاح شد و در حالیکه سرانه فضای اقامتی و اداری به ازای هر زندانی در استان، ۱۰ مترمربع است با افتتاح این بند و همچنین زندان‌های الیگودرز، پلدختر و دورود طی روزهای آینده این میزان سرانه به متوسط کشوری و معادل ۱۲ مترمربع خواهد رسید.

رییس کل دادگستری لرستان با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور کاهش جمعیت کیفری گفت: به صورت روزانه بر صدور قرارهای تامین کیفری به منظور جلوگیری از بازداشت زندانیان نظارت می‌شود، ضمن اینکه در راستای اجرای قانون کاهش مجازات حبس، تعداد ۷۰۰ نفر از زندانیان استان آزاد شده اند.

رزم به انجام ۲ نوبت پایش و غربالگری زندانیان استان اشاره و تصریح کرد: اعمال دقیق و صحیح سیاست‌های حبس‌زدایی و استفاده از تاسیسات نوین حقوقی مانند تعویق کیفری، تعویق صدور حکم، تخفیف و تعلیق مجازات در حال اجرا است.

وی  ادامه داد: قضات استان به صورت فردی و دسته‌جمعی به طور مستمر از زندان‌های سراسر لرستان بازدید می‌کنند، به‌گونه‌ای که سال گذشته هزار و ۹۰۰ مورد بازدید از این مراکز انجام شده است.

رییس کل دادگستری لرستان با اشاره به استفاده ۱۰۵ زندانی از دستبند و پابند الکترونیکی گفت: این امکان در راستای مجازات جایگزین حبس برای زندانیان ایجاد شده است و علاوه بر این کمیسیون عفو و تخفیف مجازات در سطح استان فعال است و طی ۲ سال گذشته، ۷۰۰ زندانی توانستند از عفو و بخشودگی استفاده نمایند.

رزم به انجام ۲ هزار و ۶۱۷ مورد دادرسی الکترونیکی در استان اشاره و تصریح کرد: با تهیه امکانات و زیر ساخت های لازم، ارتباط بین زندان ها و محاکم برقرار و بازجویی، تعقیب و محاکمه متهمان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که این امر مزایای بسیاری همچون جلوگیری از تردد بی‌مورد زندانی در سطح شهر، کاهش اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی پرونده‌ها را بدنبال دارد.

وی همچنین بیان کرد: سال گذشته تعداد قابل توجهی از زندانیان با کمک ستاد دیه و خیران آزاد شدند و شورای حل اختلاف ویژه زندان های استان نیز پارسال ۴۰۰ زندانی را با وساطت ریش سفیدان و اخذ رضایت شاکیان آزاد کرد.

رزم با اشاره به اعطای هفت هزار بسته معیشتی به خانواده زندانیان در سال گذشته افزود: پارسال ۶۰۰ زندانی جرائم غیرعمد در استان آزاد شدند.

وی همچنین گفت: ۶۰ درصد از محکومان زندان های لرستان در زمینه اشتغال مولد و درآمدزایی مشغول به کار و در بخش‌هایی مانند خیاطی، قالی‌بافی، صنایع دستی، نجاری، تولید ماسک و دستمال کاغذی، بسته بندی گیاهان دارویی و حفظ منابع طبیعی فعال هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار