کارشناس ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۸۹ اثر از میراث‌فرهنگی ناملموس این استان به ثبت ملی رسیده است.
کد خبر: ۹۸۲۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲ 01 August 2021

فریده احمدی تاکید کرد: این آثار در زمینه‌های مختلف مرتبط با زندگی مردم چهارمحال و بختیاری، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، موسیقی، آواهای محلی، ادبیات شفاهی، مهارت‌ها، پخت فنون خوراک‌ها و غذاهای محلی، روش‌های انواع بازی‌های محلی، نحوه برگزاری مراسم مختلف و همچنین آداب، رسوم و سنت‌های اهالی این استان است.

وی افزود: هم‌اکنون روند ثبت ۶ پرونده جدید مرتبط با میراث‌فرهنگی ناملموس چهارمحال و بختیاری از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آغاز شده است.

احمدی تصریح کرد: این پرونده‌ها شامل بازی تنور خرابه (خرمن‌گِلی) مربوط به روستای مرغملک از توابع شهرستان شهرکرد، فنون پخت کوفته شب علفا در شهرکرد و فنون پخت پلو اَجَر در سطح چهارمحال و بختیاری، کمربستن عروس ویژه بختیاری‌ها، فنون پخت اُترشی مختص بختیاری‌ها و بازی لستاد کارگر مرتبط با سطح استان است.

وی یادآور شد: پرونده ثبتی این آثار در نیمه نخست سال‌جاری تکمیل و برای ثبت به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال خواهد شد.

احمدی اظهار داشت: تاکنون ۸۹ میراث‌فرهنگی ناملموس مربوط به نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شده است.

به گزارش ایرنا، میراث‌فرهنگی ناملموس به‌معنای رسوم، بازنمایی‌ها، تجلیات، دانش‌ها، مهارت‌ها و نیز ابزارها، اشیاء، دست‌ساخته‌ها و فضاهای فرهنگی مرتبط با آن‌ها است که جوامع، گروه‌ها و در بعضی از موارد، افراد به‌عنوان بخشی از میراث‌فرهنگی خود می‌شناسند.

منع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار