فرماندار اردبیل گفت: تنش آبی در این شهرستان جدی بوده و برای جلوگیری از این تنش ضروری است تا شهروندان از مصرف بی رویه آب خودداری کنند.
کد خبر: ۹۹۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲ 01 September 2021

به گزارش «تابناک اردبیل» به نقل از ایرنا، "مسعود امامی" یگانه روز چهارشنبه در این باره افزود: میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته و احتمال کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی در این شهرستان بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: ضرورت دارد شهروندان ضمن صرفه‌جویی بیشتر در استفاده آب، از مصارف بی رویه و غیر ضروری بیش از پیش اجتناب کرده و همه سازمان ها و نهادها نیزبا توجه به پایین بودن روان آب‌های ورودی و کاهش ذخیره آب مخزن سد یامچی، شرکت آب منطقه ای اردبیل را در تامین آب آشامیدنی پایدار تا انتهای سال یاری نمایند.

امامی یگانه با اشاره به کاهش ذخیره آب سد یامچی اردبیل افزود: به دلیل وقوع خشکسالی شدید در منطقه، در سال جاری حجم ورودی آب به سد یامچی به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب برآورد شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد کاهش دارد.

فرماندار اردبیل ادامه داد:کاهش بارندگی‌ها منجر به کاهش ذخایر سدها شده و در صورت نبود مدیریت صحیح مصرف آب با مشکل کمبود آب در این شهرستان مواجه خواهیم شد.

وی خواستار استفاده بهینه آب توسط شهروندان شد و گفت: شهروندان باید در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و از هدررفت آب جلوگیری کنند.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه خشکسالی بخش کشاورزی را تهدید می‌کند افزود: کشاورزان ضمن استفاده بهینه از آب در اراضی نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند تا در صورت خشکسالی بخشی از خسارت‌ها از طریق صندوق بیمه کشاورزان جبران شود.

امامی یگانه کیفیت آب آشامیدنی اردبیل را یادآور شد و گفت: کیفیت آب اردبیل با استفاده از سیستم‌های خودکار و پیشرفته ۲۴ساعته کنترل می‌شود و هم اکنون آب مورد استفاده شهروندان بهداشتی و سالم بوده و شبکه آب این شهر هم دارای یکی از تصفیه‌خانه‌های پیشرفته کشور است.

وی با اشاره به چرخه طولانی تصفیه و تامین آب برای شهروندان و هزینه بالای تامین آن برای دولت بیان کرد: تنها ۱۵ درصد از هزینه آب آشامیدنی از مردم دریافت می‌شود و ضروری است با فرهنگ‌سازی و آموزش از هدررفت آب سالم جلوگیری کرد.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبیاری مدرن علاوه بر تغییر شیوه کشت و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی زمینه مصرف بهینه آب در روستاهای اردبیل را فراهم می‌کند، افزود: تامین آب سالم و پایدار اردبیل در دستور کار است که با جذب اعتبارات لازم این طرح‌ها اجرایی خواهد شد.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه چهارم قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار