معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی سد عمارت گرمی مغان خبر داد.
کد خبر: ۹۹۳۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹ 15 September 2021

 

به گزارش «تابناک اردبیل»، بهروز پورمهر در این باره افزود: با اقدامات انجام یافته در ماههای اخیر پیشرفت فیزیکی طرح هم اکنون به ۹۵ درصد رسیده و درحال تکمیل و بهره برداری است.

وی اضافه کرد: هم اکنون اقدامات اساسی در سقف برج آبگیر، آجر چینی ساختمان کنترل دریچه راس تخلیه تحتانی (اتاق وینچ)، اتاقک انتهایی گالری در جناحین، سرریز، بتن ریزی پیلارهای بدنه و تکیه گاه سد و خاکبرداری محل زهکش سازه نشت سنج در پایین دست بدنه در حال اجرا است.

پورمهر گفت: عملیات اجرایی نماسازی ساختمان بهره برداری و نصب نرده‌های تاج سد و اجرای لایه اساس تاج سد از دیگر اقداماتی است که در حال اجرا است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل اظهار کرد:سد عمارت با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون مترمکعب از نظر حجم بزرگترین سد استان اردبیل است که با بهره‌برداری از آن امکان آبیاری اراضی منطقه و جلوگیری از خروج منابع آبی کشور میسر می‌گردد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این سد ۱۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب ، ۷۵ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۲۸ میلیون متر مکعب نیز برای امور زیست محیطی اختصاص خواهد یافت.

 طرح مرزی سد عمارت بزرگترین سد استان اردبیل با هدف تامین شرب، کشاورزی و حفاظت محیط زیست با مجوز تخصیص ۱۱۸ میلیون متر مکعب آب در ۶۰ کیلومتری غرب شهرستان گرمی در دست اجراست.

با تکمیل و بهره‌برداری از این سد ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان گرمی مغان زیرپوشش آبیاری قرار می‌گیرد.

توسعه و بهبود اراضی منطقه ، تامین آب شرب ، تامین نیاز زیست‌محیطی و پایداری جریان رودخانه ، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت، رونق کسب و کار با توسعه باغ و زمین‌های کشاورزی، ساماندهی و اسکان عشایر، افزایش تولیدات کشاورزی و دامی و ایجاد صنایع وابسته از جمله اهداف اجرای طرح است.

سد عمارت در شمال اردبیل و در فاصله ۸۰ کیلومتری شهرستان گرمی و بر روی رودخانه دره‌رود احداث می‌شود و عملیات اجرایی آن از زمان تخصیص منابع مالی از صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۴ سرعت گرفته است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار