رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشگین‌شهر از کشف یک دهنه غار جدید در منطقه آیی‌کندی این شهرستان خبرداد.
کد خبر: ۹۹۴۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹ 18 September 2021

ایمانعلی ایمانی روز شنبه در این زمینه تشریح کرد: آیی‌کندی در منطقه‌ای دورافتاده و پرت در حصار کوه‌های قره‌داغ، دور از دسترس و از مخوف‌ترین مناطق شهرستان است و برای نخستین بار یک تیم با انگیزه کشف و شناسایی وارد این غار شد.

وی که سرپرست گروه شناسایی را برعهده داشت، افزود: وجود معبرهای بسیار تنگ، دالان‌های تو در تو و راهروهای باریک امکان شناسایی کامل غار را بسیار سخت کرده است، هر چند با وجود سختی بسیار توانستیم تا حدودی وارد غار شده و نسبت به شناسایی آن اقدام کنیم.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشگین‌شهر بیان کرد: هنوز بخش‌های ناشناخته زیادی از این غار به دلیل نبود امکانات بررسی نشده، چرا که به نیروی انسانی بسیار آماده نیاز است تا بتوان تمامی بخش‌ها را به طور کامل شناسایی کرد.

وی اظهارکرد: با توجه به اینکه در صورت بروز حادثه احتمالی برای نفرات تیم شناسایی امکان امداد و نجات در حد صفر خواهد بود، بازدید از این غار عجیب به طبیعت‌گردان، کوهنوردان و غارنوردان توصیه نمی‌شود.

بیش از ۱۵۰ غار به صورت اولیه در استان اردبیل شناسایی و تا کنون ۲۹ دهنه از آنها شناسنامه‌دار شده است.

شهرستان مشگین‌شهر با جمعیت حدود ۱۵۵ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد و دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه، کاروانسرای قانلی‌بولاغ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد، کهنه قلعه و چند حمام قدیمی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار