سیب زمینی کاران اردبیلی این روزها در حالی برداشت محصول خود را آغاز کرده‌اند که همچنان در باره نوسان قیمت‌ها و ضرور و زیان احتمالی آن دلنگران هستند.
کد خبر: ۹۹۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲ 21 September 2021

در سال‌های گذشته در مقایسه با دیگر محصولات کشاورزی، قیمت سیب زمینی در هیچ زمانی رضایت حتی نسبی کشاورزان را برآورده نکرده و آنها همیشه از ضررو زیان وارده به خود گلایه کرده  و مسئولان را به چاره اندیشی در این زمینه و حمایت از سیب زمینی‌کاران فراخوانده‌اند.

 به گفته سیب‌زمینی کاران اردبیلی، در سال‌های گذشته تقربیا تمامی محصولات کشاورزی چه محصولات باغی و چه زراعی قیمت‌های بالاتری از سیب زمینی داشته‌اند و تفاوت قیمت‌ها نیز حتی تا چندین برابر بوده و این در حالی است که هزینه‌های کشت و داشت سیب زمینی بمراتب بالاتر نیز رفته است.

باقی ماندن محصول سیب زمینی کشاورزان اردبیلی در انبارهای غیر استاندارد و تلف شدن هزاران تن از محصول آنها قصه تکراری هر ساله در استان اردبیل است و سیب زمینی کاران از این بیم دارند که این معضل امسال نیز برای آنها به نوعی تکرار شود.

متوسط تولید سالانه سیب زمینی در استان اردبیل چیزی حدود ۸۵۰ هزار تن است که از این مقدار حدود ۲۰۰ هزار تن به مصرف داخل استان رسیده و مازاد آن به استان‌های دیگر و کشورهای خارجی  صادر می‌شود.

وجود ۶۵۰ هزار تن سیب زمینی تولیدی مازاد در استان اردبیل با توجه به مشکلاتی چون کمبود انبار و سردخانه های استاندارد و نبود بازار فروش و عدم حمایت و خرید تضمینی از سوی دولت در سال‌های اخیر همیشه بعنوان دغدغه‌ای برای سیب زمینی کاران اردبیلی مطرح بوده و آنها انتظار دارند که نظارت، توجه و سیاست‌گذاری ویژه ای از سوی دولتمردان در زمینه کشت و تنظیم بازار این محصول  انجام گیرد. 

رحمان علیزاده یک سیب زمینی کار اردبیلی گفت: در سال‌های اخیر و مخصوصا در سال زراعی جاری هزینه‌های کشت از جمله قیمت بذر، کارگر و نهاده‌ها و ادوات کشاورزی به طور سرسام آوری افزایش یافته و مشکل آب نیز امسال کشاورزان را بسیار اذیت کرد، با این حال قیمت‌های خرید چندان به صرفه نبوده و سود مناسب به دست ما نمی رسد.

وی بیان کرد: هم اکنون بر اساس نوع و کیفیت محصول، سیب زمینی تولیدی در منطقه را کیلویی  ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ خریداری می‌کنند که با توجه به هزینه‌های تولید این قیمت به هیج وجه عادلانه نبوده و اگر زیانی هم متوجه سیب زمینی کاران نشود  سودی عاید آنها نمی‌شود.

او اظهار کرد: در بین محصولات کشاورزی سیب زمینی پایین‌ترین قیمت را دارد و این در حالی است که هزینه‌ و زحمت زیادی در  تولید آن متوجه کشاورزان می‌شود.

محمد رحیمی یک سیب زمینی‌کار دیگر اردبیلی نیز گفت: قیمت محصول هم اکنون که اوایل برداشت سیب زمینی است تا حدودی متعادل است اما بیم آن می‌رود که با سرازیر شدن محصول در بازار و فعالتر شدن دلالان قیمت خرید از کشاورزان کاهش یافته و همانند سال‌های گذشته آنها متحمل ضرر و زیان شوند .

وی بیان کرد: هزینه‌های تولید همچنان در حال افزایش است و این در حالی است که مشکلاتی از قبیل نبود مشتری و قطع و کاهش شدید صادرات، نبود انبارهای استاندارد و هزینه بالای انبارها  سیب زمینی‌کاران را همچنان نگران کرده است.

بیم و امیدهای سیب زمینی کاران اردبیلی

به گزارش ایرنا، امسال در سطح ۲۱ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل کشت سیب زمینی صورت گرفته و پیش بینی می شود بیش از ۸۵۰ هزار تن محصول تولید شود .

استان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید محصول سیب زمینی در ایران مطرح است و شهرستان‌های اردبیل، نمین و نیر مهم‌ترین مناطق کشت محصول سیب‌زمینی در استان اردبیل هستند.

استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب‌زمینی کشور، مهم‌ترین قطب تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود و محصول تولیدی استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.

کارشناسان می‌گویند، سیب زمینی بعنوان محصول استراتژیک و پرمصرف در کشور نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی استان اردبیل دارد و ضروری است که مسئولان در تنظیم بازار آن در کشور و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت  اقدام اساسی کنند .

به گفته کارشناسان، نبود بازار مطمئن خرید، کاهش شدید صادرات، نبود و یا کمبود انبار و سردخانه‌های مجهز ، کمبود صنایع تبدیلی از جمله مشکلات پیش روی سیب زمینی کاران اردبیلی است.

به گفته کارشناسان، معمولا حدود نیمی از محصول تولید سیب زمینی کاران اردبیلی از طریق صادرات، فروش در بازار داخلی، مصرف توسط اهالی استان، استفاده به عنوان بذر و تحویل به کارخانه‌های چیپس و صنایع جانبی در فصل پاییز و زمستان به فروش می‌رسد ولی بیش از  از محصول که بیش از  ۴۰۰ هزار تن را شامل می شود در انبار و سردخانه‌ها نگهداری شده و به تدریج از طریق صادرات، عرضه در بازارهای داخلی و تحویل به صنایع جانبی به فروش می رسد.

بیم و امیدهای سیب زمینی کاران اردبیلی

برای نگهداشتن ۴۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی مازاد استان اردبیل مشکل جدی وجود دارد به طوری که نیمی از این محصول در سردخانه‌های مکانیزه و بیش از ۲۲۰ هزار تن نیز در انبارهای سنتی و غیرفنی نگهداری می‌شود.

مجموع ظرفیت ۱۷۵ هزار تنی سردخانه‌های استان اردبیل هم جوابگوی نگهداری مازاد تولید استان نیست و بر همین اساس کشاورزان سیب زمینی کار استان اردبیل همواره در نگهداری و فروش محصول خود به خصوص در فصل پاییز و زمستان با مشکل جدی مواجه هستند.

اکبر بهنامجو ، استاندار اردبیل در این زمینه گفت: هم‌اکنون ظرفیت سردخانه‌های استان  ۱۷۵هزار تن است اما این مقدار با افتتاح واحدهای جدید در سال‌های آتی به ۴۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: برای پشتیبانی از تولید و صنایع تبدیلی در استان بویژه در بحث نگهداری میوه‌های سردرختی و سیب‌زمینی نیاز اساسی به انبارهای بزرگ نگهداری مدرن محصولات کشاورزی است و امسال بخش اعظم آن محقق می‌شود.

بهنامجو اضافه کرد: ساخت انبارهای سرد حمایت و پشتیبانی از تولید محصولات کشاورزی است تا با تنظیم بازار و نگهداری از محصولات و عرضه بموقع این محصولات با قیمت مناسب به بازار داخلی و خارجی تولید کشاورزی در استان بیش از گذشته رونق گیرد.

وی با بیان اینکه  کارشناسان بخش کشاورزی برای سال جاری برداشت ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی را از مزارع دشت اردبیل پیش بینی کرده اند اظهار کرد: بعد از سپری شدن ماه های فروش عادی از پاییز تمامی سرد خانه ها برای انبار سیب زمینی آماده خواهند شد.

او با بیان اینکه به ظرفیت سردخانه های سیب زمینی اردبیل به حدود۳۰۰ هزار تن افزوده می شود افزود:امسال به ظرفیت سردخانه های استان و انبارهای نگهداری سیب زمینی افزوده می شود تا جلوی ارزان فروشی و فاسد شدن این محصول استراتژیک گرفته شود.

بیم و امیدهای سیب زمینی کاران اردبیلی

استاندار اردبیل همچنین به نقش صادرات و صنایع تبدیلی در تنظیم بازار سیب زمینی اشاره کرد و گفت: صادرات هم بخش مهمی از کار است که کمک می شود کشاورزان در فصل مناسب این کار را انجام دهند و در کنار آن ظرفیت صنایع تبدیلی سیب زمینی در استان ۹۰ هزار تن بود که امسال مجوز ۱۲۵ هزار تن نیز صادر شده است.

بهنام جو با بیان اینکه بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس متقاضی سیب زمینی برداشت شده از دشت اردبیل هستند، ابزار امیدواری کرد: با توسعه و گسترش زیرساخت های صادرات بتوان در امر نگهداری و بسته بندی این محصول نسبت به گذشته موفق تر عمل کرد و تخم امید را در دل کشاورزان زحمتکش کاشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل متوسط مصرف سالانه مردم و صنایع تبدیلی و مصرف بذر سیب زمینی استان اردبیل را ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: مابقی این میزان تولید باید روانه بازارهای داخلی و خارجی شود.

نیکشاد اظهار کرد: افزایش ماندگاری سیب زمینی منوط به نگهداری در انبارهای فنی و مکانیزه است و تاکنون سردخانه‌های متعددی با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن در استان اردبیل احداث شده و چندین انبار و سردخانه نیز در استان در حال احداث است.

به گفته کارشناسان، سیب زمینی محصول پرمصرف و استراتژیک بوده و با توجه به اشتغال تعداد زیادی از کشاورزان کشور به کاشت و داشت آن ضرورت مدیریت بازار و در مواقع نیاز حمایت از تولیدکنندگان اجتناب ناپذیر است و دولت باید در این زمینه برنامه سالانه و پیش‌بینی شده‌ای داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار