زنده گیری غیر مجاز یک قلاده توله پلنگ از منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات

یک قلاده توله پلنگ در منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات توسط فردی بومی به صورت غیر قانونی زنده گیری و از طبیعت جدا می شود و متاسفانه با تاخیر و پس از گذشت چند روز به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع می دهد.
کد خبر: ۱۱۱۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴ 12 August 2023

به گزارش تابناک رضوی، مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی،، با بیان این خبر اظهار کرد: متاسفانه با وجود تمام آموزش هایی که توسط محیط بانان و کارشناسان در روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده به بومیان مناطق داده شد، این توله پلنگ از مادر خود جدا شده و با توجه به دیر اطلاع دادن به حفاظت محیط زیست، این گونه از نظر جسمی ضعیف و آسیب پذیر شده بود.

مهدی اله پور افزود: با عنایت به وضعیت توله پلنگ، سریعاً ماموران یگان حفاظت محیط زیست و کارشناسان تخصصی حوزه حیات وحش استان و شهرستان، پس از تحویل گرفتن توله پلنگ، آن را به مشهد منتقل می‌کنند تا مورد معاینه دامپزشک و کارشناسان و متخصصین قرار گیرد.

وی افزود: پس از انجام اقدامات اولیه کارشناسی توسط دامپزشک و متخصصین، و رسیدگی به این گونه، حال توله پلنگ مساعد گزارش شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: با عنایت به مساعد بودن حال این توله پلنگ اقدامات فنی و کارشناسی در خصوص همرسانی توله پلنگ به طبیعت و پلنگ مادر مورد بررسی قرار گرفت، اما با عنایت به تولد دیر هنگام این توله پلنگ و نیز کوچک بودن توله و لزوم حفاظت و سلامت از این گونه بر اساس شرایط توله پلنگ و پلنگ مادر علیرغم تلاش برای همرسانی توله پلنگ و پلنگ مادر در شرایط تحت کنترل، امکان آسیب به توله پلنگ وجود داشت و ریسک عدم بازگشت آن را به پلنگ مادر افزایش داده بود، این گونه به صورت امانی و موقت جهت نگهداری و رسیدگی به تیمارگاه باغ وحش تحت نظارت کارشناسان حیات وحش مرکز استان تحویل داده شد.

اله پور اضافه کرد: منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات، یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ در کشور می باشد و همیشه توسط محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرستان، آموزش های لازم در خصوص نحوه برخورد و مشاهده این گونه ارزشمند در منطقه صورت پذیرفته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی بیان داشت: به رغم آموزش‌ها و هشدارهای مکرر، گاهی برخی از افراد هنوز هنگام مواجهه با توله‌ها یا نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت، به جای اینکه محل را ترک کنند و یا با اداره حفاظت محیط زیست یا سامانه 1540 تماس بگیرند، با گرفتن حیوان و خارج کردن آن از زیستگاه، فرصت برگشتن به طبیعت و پذیرش توسط مادر را از بین میبرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار