استاندار خراسان رضوی در نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان:

خراسان رضوی باید الگویی ملی در هوشمندسازی آموزش و پرورش باشد

گروه استان‌ها - استاندار خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت تجمیع اقدامات انجام‌شده در حوزه تحول دیجیتال و آموزش هوشمند گفت: انتظار ما این است که خراسان رضوی با ظرفیت‌های بالایی که دارد، در حوزه آموزش و پرورش و حکمرانی داده، الگویی برای کشور باشد.
کد خبر: ۱۲۰۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۵ 22 August 2025

خراسان رضوی باید الگویی ملی در هوشمندسازی آموزش و پرورش باشد

به گزارش خبرنگار تابناک استان خراسان رضوی به نقل از استانداری، غلامحسین مظفری در نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اظهار کرد: در بحث حکمرانی داده امیدواریم پیشران باشیم. این پروژه ارائه شده و نظرات آموزش و پرورش و معلمان در راستای ارتقای کیفیت فضای آموزشی جمع‌بندی خواهد شد. توقع و انتظار این است که خراسان رضوی در مسیر هوشمندسازی گام بردارد و الگویی برای کشور باشد.

وی با بیان اینکه باید اقدامات در این حوزه کنار هم قرار بگیرد و تجمیع شود، افزود: اولویت این است که از هوش مصنوعی در آموزش استفاده کنیم. دانشگاه فرهنگیان یکی از اصلی‌ترین بهره‌برداران این حوزه خواهد بود و باید از این ظرفیت به‌طور کامل استفاده کند. بخشی از دروس ما متأسفانه شکلی است و باید با این طرح ارتقا یابد. این طرح در قالب مصوبه شورای آموزش و پرورش و در کنار سایر طرح‌های آموزش و پرورش استان باید قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی در ادامه از عدم حضور مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در جلسه انتقاد کرد و گفت: فردی که متولی این بخش است، باید پاسخگو باشد. این غیبت قابل توجیه و دفاع نیست. قرار ما این بود که تا پایان شهریور، ۲۷۷ مدرسه تعیین‌شده ساخته و آماده بهره‌برداری شود و این موضوع را به‌عنوان یک تذکر اداری مطرح می‌کنم.

مظفری با اشاره به طرح توسعه عدالت در نهضت فضای آموزشی استان تصریح کرد: قرار ما این شد که این پروژه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۵ تمام شود و سال ۱۴۰۶ را از ذهن خود خارج کنیم. تأکید رئیس‌جمهور نیز این بود که این پروژه‌ها زودتر از موعد افتتاح شوند. ما باید نهایتاً تا شهریور سال آینده این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم. در دو جلسه گذشته نیز منابع موردنیاز بررسی شد؛ از مجموع ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار، حدود ۶۴۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و کسری زیادی باقی نمانده است. باید در شهرستان‌ها تلاش شود این پروژه‌ها نهایتاً تا مهر سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی شرکتها و مجموعه های بزرگ اقتصادی برای حمایت از نهضت ملی مدرسه سازی تاکید کرد.

استاندار خراسان رضوی در پایان پیشنهاد داد: یک نفر از شورای انجمن اولیا و مربیان استان به کارگروه آموزش و پرورش اتاق اندیشه‌ورزی استان بپیوندد تا هم‌افزایی بیشتری در این حوزه شکل گیرد.

در ادامه حجت‌الاسلام علی عسکری، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، با اشاره به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اظهار کرد: این سند هم تحول است و هم بنیادین. مقام معظم رهبری نیز در بازدید خود از دانشگاه فرهنگیان بر همین موضوع و ضرورت تحول تأکید داشته‌اند. امروز یکی از آرزوهای ما تحقق دستیار معلم هوشمند است.

وی افزود: آموزش پس از دوران کرونا بنا به ضرورت به سمت آموزش ترکیبی رفت و بر همین اساس، در بحث حکمرانی داده‌ها و تحول دیجیتال این ضرورت انکارناپذیر است و می‌تواند همچون جان تازه‌ای به بدنه آموزش و پرورش دمیده شود. بهترین آموزش زمانی شکل می‌گیرد که این نگاه نوین با حکمرانی داده‌ها و فناوری پیوند بخورد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه توسعه عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به مدارس، فکر می‌کنم اولویت اجرای طرح «دستیار معلم هوشمند» باید مدارس هیئت امنایی در این پویش باشند. این طرح و تحول دیجیتال می‌تواند هم در فرآیند ساخت‌وساز مدارس و هم در کیفیت آموزش و هوشمندسازی مؤثر واقع شود.

سپس مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: در نامه‌ای که از سوی وزارت کشور ارسال شده و همچنین تأکید وزیر آموزش و پرورش، یک نمودار مقایسه‌ای برای تعداد جلسات شورای آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ ارائه شده است. در سال ۱۴۰۳، برگزاری ۱۲ جلسه شورای آموزش و پرورش استان مورد انتظار بوده که در عمل ۷ جلسه برگزار شده است؛ بنابراین میزان تحقق برگزاری جلسات در آن دوره ۵۸ درصد بوده است. از این تعداد، پنج جلسه با حضور استاندار و چهار جلسه با حضور شهردار برگزار شده و در نتیجه استان در سال گذشته رتبه یازدهم کشور را از این حیث به دست آورده است.

وی ادامه داد: در پنج ماه گذشته، بر اساس انتظار سه جلسه باید برگزار می‌شد، اما هفت جلسه برگزار شده که معادل ۲۳۳ درصد تحقق جلسات است و این عملکرد، رتبه نخست کشور را به خراسان رضوی اختصاص داده است. هر هفت جلسه با حضور استاندار و پنج جلسه با حضور شهردار برگزار شده و مصوبات این جلسات نیز کیفی و عملیاتی بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش عنوان کرد: بر اساس دستور استاندار، جمعه پایانی هر ماه جلسات شورای آموزش و پرورش شهرستان‌ها با محوریت فرمانداران برگزار شود.

اسدی افزود: در راستای موضوع تحول دیجیتال و هوش مصنوعی که یکی از دغدغه‌های اصلی ما است، از ابتدای مسئولیت، یک برنامه عملی در این خصوص تدوین و به شورای عالی آموزش و پرورش کشور ارسال شد که این برنامه مورد تأیید قرار گرفته است.

همچنین مهدی دونده، معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور با حضور برخط در این نشست در خصوص پروژه‌های در حال ساخت نهضت توسعه عدالت در فضا‌های آموزشی گفت: بر اساس سهمیه شهرستان، نیشابور باید ۳۰۰ کلاس درس را تا پایان سال ۱۴۰۶ آماده کند. به همت اداره آموزش و پرورش و خیرین شهرستان، تاکنون تفاهم‌نامه احداث ۱۳۰ کلاس درس امضا شده است و این پروژه‌ها بین ۱۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. از این میان، ۹ پروژه بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امید می‌رود شش پروژه آن در ابتدای مهرماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: همکاران آموزش و پرورش شهرستان در برگزاری دوره‌های هوش مصنوعی برای مدیران و معاونین تلاش مضاعفی داشته‌اند و تاکنون ۴۳۰ نفر از مدیران و معلمان آموزش و پرورش دوره‌های کامل هوش مصنوعی را گذرانده‌اند. در حال حاضر نیز برای ورود به حوزه آموزش دانش‌آموزان در این زمینه آماده می‌شویم.

فرماندار ویژه نیشابور با اشاره به وضعیت جمعیت دانش‌آموزی شهرستان اظهار کرد: نیشابور ۸۵ هزار دانش‌آموز دارد و با توجه به مهاجرت معکوس و نرخ بالای رشد جمعیت، سالانه حدود ۲۰۰۰ دانش‌آموز به این جمعیت افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبود معلم در شهرستان، انتظار داریم آموزش و پرورش با بهره‌گیری از ظرفیت آزمون استخدامی ماده ۲۸ که برگزار شده است، معلمانی را که برای به‌کارگیری در نیشابور اختصاص یافته‌اند تا اول مهرماه جذب و در مدارس شهرستان مستقر کند.

مهدی آسیایی، فرماندار خواف، که به‌صورت برخط در این جلسه حضور داشت، در خصوص نهضت توسعه عدالت در فضا‌های آموزشی شهرستان اظهار کرد: از مجموع ۱۰۹ پروژه‌ای که در قالب قطب شهید برونسی در حال اجرا است، ۵۲ پروژه متعلق به شهرستان خواف بوده و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال جاری ۱۲۶ کلاس آموزشی در این شهرستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: مبلغ اعتباری که برای این پروژه‌ها تا پایان سال در نظر گرفته شده، ۱۲۶ میلیارد تومان است. با این حال، علاوه بر این تعداد کلاس، شهرستان خواف با کمبود ۱۸۰ کلاس آموزشی دیگر نیز مواجه است که لازم است در تأمین اعتبارات مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار خواف تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود، مربوط به انشعابات پروژه‌های ۱۲۶ کلاسی است که قرار است تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسند و رفع این مسئله نیازمند حمایت و پیگیری جدی است.

در ادامه جلسه، موضوعاتی همچون ارائه پیشنهادات برای بهبود پروژه مهر اداره‌کل آموزش و پرورش استان، گزارش طرح نهضت توسعه عدالت در شهرستان‌ها و معرفی نمایندگان جدید شورای انجمن اولیا و مربیان استان در دستور کار قرار گرفت.
همچنین در بخشی از این نشست از اعضای سابق شورای آموزش و پرورش استان تقدیر شد و از محمدحسین چزگی، دانش‌آموز و قاری روشن‌دل، تجلیل به عمل آمد.

 

/ص/

خراسان رضوی باید الگویی ملی در هوشمندسازی آموزش و پرورش باشد

منبع: تابناک
آخرین اخبار