رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی خبرداد:

یک ششم اشتغال ایجاد شده کشور در استان خراسان رضوی قراردارد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: نرخ اشتغال استان در جایگاه خوبی قرار دارد و در کشور ۴۰ درصد جمعیت و در خراسان رضوی ۴۵ درصد جمعیت جویای کار هستند و یک ششم اشتغال ایجاد شده در کشور در استان بوده است و علی‌رغم آنکه میزان بیکاری خراسان رضوی بالا بوده میزان اشتغال استان بالا بوده است.
کد خبر: ۴۶۹۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱ 30 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،رضا جمشیدی در دومین نشست خبری امروز با موضوع جمعیت و اشتغال خاطر نشان کرد: ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفر و معادل ۸.۱ درصد جمعیت کشور در خراسان رضوی ساکن هستند در حالیکه در گذشته جمعیت استان ۵ میلیون ۹۱۲ هزار و ۶۰۹ نفر بود.
وی با بیان اینکه رشد ۱.۳ درصدی جمعیت استان را در ۵ سال گذشته داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: به‌طور میانگین رشد جمعیت استان خراسان رضوی از کشور بیشتر بوده و رشد شهری استان ۱.۵۷ درصد و کشور ۱.۹۷ درصد بوده و در روستایی استان ۶ دهم رشد و در کشور کاهش داشته‌ایم.
جمشیدی تصریح کرد: نسبت جنسی کشور از ۱۰۲ به ۱۰۳ و استان از ۱۰۰ به ۱۰۲ رسیده و نسبت شهرنشینی از ۷۱.۹ درصد به ۷۳.۹ درصد افزایش یافته و بعد خانوار استان در کشور در هر دو سرشماری یکی است.
وی تاکید کرد: جمعیت استان به لحاظ سنی شامل ۲۶.۹ درصد صفر تا ۱۴ سال، ۶۷.۵ درصد ۱۵ تا ۶۴ سال و ۵.۶ درصد بالای ۶۵ سال هستند و بیشترین خانوارهای استان چهار نفره و کمترین آن یک نفره است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره به بعد خانوار مشهد، گفت: ۵۲.۶۴ درصد جمعیت استان با یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۵۰۸ خانوار در مشهد سکونت دارند و به نسبت هر ۱۰۰ خانم ۱۰۱ آقا در مشهد ساکن هستند و رشد جمعیت مشهد ۱.۹ درصد در ۵ سال گذشته بوده است.
جمشیدی گفت: پس از مشهد، شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و تربت جام بیشترین آمار جمعیت استان را دارند و داورزن، زاوه و فیروزه کمترین جمعیت استان را دارند و ۵۰.۴ درصد جمعیت خراسان رضوی آقا و ۴۹.۶ درصد خانم هستند.
وی با بیان اینکه چناران بیشترین نسبت مرد را دارد افزود: پس از  چناران ، بینالود و تربت حیدریه بیشترین نسبت مرد را دارند و سبزوار، نیشابور و مشهد کمترین جمعیت مرد را در استان داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه جمعیت مشهد ۲۳۹ هزار ۴۸ نفر افزایش داشته است،افزود: این تفاوت آماری نسبت به سرشماری قبلی در ۵ سال گذشته بوده است و در مشهد ۹۰.۳ درصد جمعیت شهری و ۹.۷ درصد جمعیت روستایی هستند.
جمشیدی خاطر نشان کرد: نرخ با سوادی کشور از ۸۴.۸ درصد به ۸۷.۶ درصد رسیده و در استان از ۸۷.۳ درصد به ۸۹.۱ درصد رسیده  و ۵ میلیون ۵۰۰ هزار نفر به شهر دیگر مهاجرت کردند که ۳۴۳ هزار ۷۶۷ نفر به  خراسان رضوی مهاجرت کردند.
وی تاکید کرد: در خراسان رضوی یک میلیون ۸۶۳ هزار و ۷۶۳ واحد مسکونی وجود دارد که ۶۸۳ و ۴۰۰ واحد آپارتمانی و یک میلیون ۱۷۸ هزار و ۶۰۳ واحد غیرآپارتمانی است و بیشترین فراوانی در واحدهای ۵۱ تا ۱۰۰ مترمربع و کمترین فراوانی در واحدهای ۱۰۱ تا ۱۵۰ مترمربع بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه هیچگونه سوالی مبنی بر موضوعات مالی در سرشماری   نداریم ، گفت: هیچ عدد ریالی در سرشماری‌ها پرسیده نشد و قطع یارانه برخی از خانواده‌ها که پس از سرشماری بوده هیچ ارتباطی به این موضوع نداشته و خانوارها برای پیگیری این موضوع باید از طریق مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهر و استان خود اقدام کنند.
جمشیدی هدف از اجرای طرح سرشماری اینترنتی را افزایش سرعت و دقت  عنوان کرد وگفت: راستی‌آزمایی اطلاعات وارد شده در زمان مراجعه ماموران آمارگیر به درب منازل مشخص می‌شد و وعده‌های داده شده به خانوارهایی که ثبت آمار اینترنتی را داشتند محقق شد و فقط تاخیر در زمان بود که مشکلش مربوط به سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نبود.
وی افزود: ۱۳.۲ درصد جمعیت استان بیکار و ۸۶.۸ درصد نیز شاغل هستند و بیشتر بیکاران استان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و محصلان استان از دیپلم تا دکتری هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه یک درصد جمعیت استان دارای اشتغال ناقص هستند، خاطرنشان کرد: این عدد در مجموع آماری بیکاری استان تاثیر بالایی ندارد و تعداد بیکاران استان نسبت به سرشماری قبلی 2برابر شده است 
وی گفت: نرخ بیکاری خراسان رضوی از میانگین کشوری بیشتر است عمده آمار بیکاری در سپرده‌گذاران و پرسنل موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بوده و ۱۲۷ هزار نفر در استان جویای کار شدند  و بیشترین شاغلان استان در بخش‌های خدمات، معدن و کشاورزی مشغول به کار هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه افزایش نرخ تورم در استان قابل پیش‌بینی است، گفت: احتمال دو رقمی شدن عدد ۷.۶ درصدی وجود دارد و علت آن افزایش رو به رشد آمار اشتغال است و در بحث گرانی محصولات هم یکی گرانی بر سایر موارد تاثیرگذار است و به طور مثال گرانی در یک محصول مانند گوشت تاثیرخود را در گرانی سایر محصولات هم می‌گذارد.
در حاشیه:
جمشیدی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره تعداد افراد استان در مذاهب مختلف پرسید، گفت: درسرشماری فقط دین پرسیده می شود وریزجزییات مذهب را نمی پرسیم، چون حس می کنیم پرسش شونده احساس می کند که درباره اطلاعات خیلی شخصی او پرسش می شود و در سرشماری براساس آنچه که تعریف شده درحد اطلاعات کلیدی است پرسیده می شود تا همکاری با پرسش شونده بهتر باشد.
جمشیدی مهمترین مشکل سرشماری اینترنتی را نقطه جغرافیایی عنوان کرد و گفت: مثلا خانوار روستایی که در شهر ساکن است وقتی به شکل اینترنتی در سرشماری شرکت می کند، نقطه جغرافیایی خود را روستای محل تولد و پدریش عنوان می کند به سبب تعلق خاطری که دارد و به این ترتیب آمار جمعیت آن روستا بالا می رود، درحالیکه وقتی در سرشماری ، پرسشگر مراجعه می کند متوجه می شود که این فرد در فلان محله مشهد زندگی می کند و علاوه بر اینکه کار مضاعفی برسرشماری اضافه می شود و پس از گرفتن کد رهگیری در مراجعه حضوری اصلاحاتی در سرشماری ایجاد می شود، و این موضوع باعث شد که سرشماری اینترنتی را ببوسیم بزاریم کنار.
در قسمت دیگری از جلسه،جمشیدی گفت: درخراسان رضوی،نرخ رشد موسسات اقتصادی برای کار تاثیرگذار بوده است و این روند از سال 93 که موسسات اقتصادی در مشهد با مشکل مواجه شدند،به شدت افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل جویندگان کار طی این مدت 2 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی در تعریف اشتغال ناقص گفت: اشتغالی است که هر فرد شاغل زیر 44 ساعت در هفته کارکند.
جمشیدی فضای مناسب کسب و کار را با پارامترهای سرمایه گذاری مناسب و جذب  و خروج سرمایه عنوان کرد و گفت: بازار مصرف و زیربنا و حمایت تولید کننده همیشه مورد توجه سرمایه گذار است،زیرا سرمایه و سرمایه گذار سیال است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 469 پروژه قرار بود با مددیریت درست به بهره برداری برسد،گفت: عدم برخورد دقیق درامدها و هزینه ها و در دولت ها و مجلس ها باعث شد که درامدهای استانها به اندازه مقرر شده، وصول نشود و کسر تخصیص داشتیم که این امر،در پروژه ها خودش را نشان می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار