نقش صنایع تبدیلی بر سطح درآمد روستاییان مازندران

مازندران یکی از سرآمدان حوزه کشاورزی کشور بوده و می توان گفت بسیاری از تولیدات غذایی در این منطقه کشت می شود اما معضلی که جلوی رونق این حوزه را در منطقه گرفته نبود صنایع تبدیلی و بهره برداری از ضایعات محصولات کشاورزی است.
کد خبر: ۹۳۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱ 06 February 2021

به گزارش تابناک مازندران ، صنایع و تجهیزات مرتبط با بخش کشاورزی نقش مهمی در توسعه این بخش و نیز توسعه روستایی ایفا می کند، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی سبب افزایش بهره وری و بالا رفتن راندمان تولید در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت شده و به میزان قابل توجهی سطح تولیدات کشاورزی را افزایش می دهد؛ از سوی دیگر صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی با هدف جلوگیری از ضایعات و افزایش ارزش افزوده، سهم مهمی در رشد اقتصادی این بخش دارد.

صنایع تبدیلی، مجموعه فعالیت‌های صنعتی است که با فرآوری محصولات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی و شیمیایی، ذخیره سازی، بسته‌بندی و توزیع، به تبدیل و نگهداری آن‌ها کمک می‌کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی به ویژه در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزئی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش می­ کند.

پرویز موسی نژاد کارشناس حوزه کشاوزی در گفت و گو با ایسنا با عنوان اینکه صنایع غذایی بیش از ۸۵ درصد صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیم این صنایع از نظر تولید و اشتغال که در بخش کشاورزی بر جای می گذارد موجب رشد و شکوفایی در سطح کلان اقتصادی می شود اماعلیرغم تمام تحولات تکنولوژیک،ی پیشرفته ترین کشورهای صنعتی توسعه بخش کشاورزی را مکمل بخش صنعت می‌دانند .

وی افزود: با توجه به رقم ۳۰ درصدی ضایعات محصولات کشاورزی و همچنین اهمیت صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال و درآمدهای ارزی بررسی وضعیت این صنایع و ارائه راهکارهایی برای حضور موفق در بازارهای بین المللی از اهمیت خاصی برخوردار است .

موسی نژاد با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی در فرآیند توسعه کشور نقش کلیدی دارند و توجه بیشتر به این صنایع تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی موثر است،افزود :در این میان استان مازندران نیز با داشتن بیش از ۵۷۰ هزار زمین زیر کشت مرغوب مستعد قطب کشاورزی کشور و رتبه اول در ضریب کشت در مقایسه با میانگین کشور و رتبه برتر تولید در ۲۰ محصول زراعی،باغی ، دامی و شیلاتی دارد.

وی با بیان اینکه به همین منظور ایجاد صنایع تبدیلی در استان نقش مهمی را در توسعه بخش کشاورزی دارد، یادآورشد: تقریبا۵۷۰ هزار هکتار از اراضی استان به زراعت و باغبانی اختصاص می یابد که سهم زراعت حدود ۴۷۰ هزار هکتار است.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: حدود ۱۶۰ هزار هکتار زیر کشت محصولات باغی بوده و سرمایه‌گذاران هم در این دو بخش بیشتر از سایر بخش‌ها سرمایه‌گذاری کردند؛ تا جایی که ۵۷ درصد طرح‌های صنایع مربوط به زراعت و شالیکوبی ها و حدود ۳۳ درصد از مجوزهای صادره در حوزه باغبانی و سورتینگ ها و دسته بندی میوه تازه را به خود اختصاص داده است.

مدیر صنابع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران یادآور شد:در استان مازندران برای بیش از ۳۰۰۰ طرح مجوز تاسیس صادر شده که حدود ۱۸۰۰طرح مربوط به زراعت ، ۹۵۰ طرح طرح مربوط به باغبانی و حدود ۲۰۰ واحد دامی و ۲۵ واحد شیلاتی و بقیه به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

وی تاکید کرد:علاوه بر این بر اساس آمارمعاونت صنایع غذایی سازمان صمت استان مازندران، حدود ۴۵۰ فقره مجوز در زمینه های مختلف و فرآورده‌های لبنی،گوشت سفید و قرمز و آبزیان، کارخانه روغن نباتی، آرد و سایر صنایع وابسته به کشاورزی و باغبانی و دام وشیلاتی صادر و در حال بهره برداری است.

موسی نژاد خاطرنشان کرد: در سال جاری از سوی مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تعداد ۴۰ فقره مجوز در زمینه‌های مختلف زراعی دامی باغبانی شیلاتی و تعداد حدود ۵۰ واحد در پروانه توسعه و بهره‌برداری صادر شده است.

این کارشناس کشاورزی در خصوص حمایت و مساعدت های لازم در مورد آن دسته از متقاضیانی که قصد سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی محصولات کشاورزی را دارند، اظهارکرد: در غالب دو سامانه بهین یاب(رونق تولید) و یکپارچه سازی تسهیلات اعتباری( سیتا) یا تبصره ۱۸ ماده ۵۲ تمامی متقاضیان که قصد دریافت تسهیلات داشته باشند پس از طی فرآیند اداری در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و ارسال مدارک به مدیریت صنایع و بررسی در کارگروه استانی به بانک های عامل معرفی می شوند.

وی افزود: تمامی سرمایه‌گذارانی که دارای پروانه بهره برداری یا در حال تولید هستند و یا آنانی که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در ساخت بنا و تجهیزات دارند این تسهیلات به آنها تعلق می گیرد و همچنین آن دسته از سرمایه‌گذارانی که موفق به پروانه ساختمان شده‌اند و تا ۷۰ درصد سرمایه ثابت می توانند از تسهیلات مربوط به سامانه سیتا برخوردار شوند.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه امروزه یکی از معضلات و تهدیدهایی که حتی سازمان خواربار جهانی آن را پیش روی تحقق امنیت غذایی و در جوامع بشری قلمداد می کند وجود مقادیر نامتعارف ضایعات محصولات کشاورزی است، تصریح کرد: در دنیا رقم این ضایعات بین ۱/۲تا ۲ میلیارد تن از ۴ میلیارد تن تولید موادغذایی بوده که رقم آن در ایران حدود ۲۰میلیون تن از صدور ۱۲۰ میلیون تن تولید موادغذایی است.

وی یادآورشد: نبود الگوی کشت مناسب، سنتی بودن مراحل مختلف کشاورزی( کاشت داشت برداشت و پس از برداشت)، عدم توجه به تشکیل صنایع تبدیلی و غذایی،استفاده از ماشین‌آلات فرسوده، عدم تسهیلات لازم و نداشتن نقدینگی سرمایه گذاران و حمایت به سرمایه گذاران در این بخش،عدم برنامه ریزی مناسب در صادرات و آموزش ناکافی بهره برداران از عوامل بروز کم رنگ شدن صنایع تبدیلی و تولید بالای ضایعات محصولات کشاورزی در مازندران است.

گزارش از ستایش عرب خبرنگار ایسنامازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار