بخشداری‌ها نظارت بر واگذاری زمین در روستاهای اردکان را افزایش دهند

فرماندار اردکان پیشنهاد کرد که بخشداری‌ها، نظارت بیشتری را در واگذاری زمین در مناطق روستایی بر عهده بگیرند تا مشکل تأمین زیرساخت‌ها در این شهرستان به حداقل برسد.
کد خبر: ۵۸۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 18 March 2018

هادی مقیمی روز شنبه در نشستی با بخشداران و دهیاران بخش عقدا با تشکر از دهیاران که با مدیریت صحیح روستاها را اداره می‌کنند و با کمترین میزان نارضایتی امور را پیش می‌برند، تصریح کرد: با وضعیت نامناسب اعتبار دولتی تأمین زیرساخت‌ها برای ایجاد شهرک‌ها و زمین‌ هایی که به روستاییان واگذار می‌شود، کار دشواری است.
وی با بیان اینکه جمعیت اندکی در روستاها مانده اند و اکثریت در شهرها زندگی و فقط به منظور تفریح به روستاهای ییلاقی سفر می‌کنند، اظهار کرد: اداراتی که در تأمین زیرساخت‌ های روستایی مسئولیت دارند باید از ظرفیت‌های قانونی خود بهره ببرند. 
فرماندار اردکان پیشنهاد کرد قبل از واگذاری زمین توسط بنیاد مسکن و راه و شهرسازی، نشست‌هایی در سطح استان و شهرستان برگزار شود و اداراتی که قرار است زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق و گاز را تأمین، هزینه‌ها را هم برآورد کنند تا درصدی را اداره ها متقبل و بخشی نیز خود متقاضیان بپردازند. 
مقیمی یادآور شد: در شهرستان اردکان هیچ زمینی بدون برگزاری نشست و تصمیم‌گیری به متقاضی واگذار نشود؛ چراکه معضلی برای اداراتی که بودجه ندارند خواهد شد و انتظارات را برآورده نخواهد کرد.
وی تأکید کرد: هیچ دهیار و شورایی هم با توجه به مشکلاتی که وجود دارد حق واگذاری زمین ندارد و لازم است در این خصوص با فرمانداری و بخشداری‌ها هماهنگی‌های لازم به عمل آید.
فرماندار اردکان با بیان اینکه مسئولان ادارات تمهیدات لازم را بیاندیشند تا زیرساخت‌ها مهیا شود، افزود: امسال اعتبارات خوبی به شهرستان اختصاص یافت ، ولی نباید حرفی زد که نتوان عملی کرد؛ باید واقعیت‌ها را دید و برنامه‌ریزی کرد. 
مدیرکل بنیاد مسکن استان یزد نیز با بیان اینکه این نهاد در سال‌های پس از تشکیل، اقدامات بسیار گسترده‌ای در زمینه ایجاد و بهسازی مسکن محرومان انجام داده است ، اظهار داشت: در واگذاری زمین‌ها تسریع و خدمات زیربنایی به نحو احسن انجام خواهد گرفت.
علیرضا قربانیان گفت: کسانی که قرارداد واگذاری زمین از طرف بنیاد مسکن، با آن‌ها منعقد شد که تاکنون ساخت و سازی انجام نداده اند در سال 97 به آن‌ها اخطار داده خواهد شد، زمین‌ پس گرفته خواهد شد و به متقاضیان واجد شرایط تحویل داده می‌شود. 
این مسئول با اظهار امیدواری درخصوص توسعه روستاها، ایجاد اشتغال پایدار و رونق گردشگری را از برنامه‌های دولت دانست و افزود: در واگذاری زمین و تأمین زیرساخت‌ها در تلاش هستیم تا توقعات مردم را برآورده کنیم.
همچنین مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد با بیان اینکه دولت، کارآفرینی در روستاها را با هدف اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت مد نظر قرار داده است، بر شناسایی ظرفیت روستاها تأکید کرد و اظهار داشت: کارآفرینی روستایی با هدف ایجاد اشتغال و جلوگیری از رشد مهاجرت بی‌رویه به شهرها مورد توجه دولت است. 
محمد یارمند با اشاره به اقدامات مؤثری که در زمینه توسعه و عمران در روستاها صورت گرفته است، افزود: متأسفانه مهاجرت روستاییان به شهرها به یکی از چالش‌های مهم تبدیل شده که علت عمده آن ،کمبود اشتغال پایدار در روستاهاست.
وی عنوان کرد: گردشگری روستایی می‌تواند به عنوان ابزاری برای توسعه اجتماعی و اقتصادی روستاها از طریق اشتغالزایی و حمایت از محیط زیست و فرهنگ روستایی باشد. 
این مسئول در ادامه گفت: ستاد تسهیلات سفر نوروزی، برنامه‌های خوبی در بخش عقدا و توسط دهیاری ها در روستاها برگزار خواهد کرد تا بتواند در مدت تعطیلات نوروز میزبان مناسبی برای گردشگری روستایی باشد. 
یارمند افزود: در 10 ماهه سال جاری، 10 میلیارد ریال اعتبار به دهیاری‌های بخش عقدا اختصاص یافت و در قالب 76 طرح عمرانی توسط 11 دهیاری در حال انجام است که بعضاً 70 درصد طرح‌ها انجام شده است.
در شهر عقدا یکهزار و 200نفر زندگی می کنند ، این شهر 11 دهیاری و 2 روستای بدون دهیاری دارد و در مجموع سه هزار نفر در آن مناطق زندگی می کنند .

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار