حفظ بناهای تاریخی؛مهمترین وظیفه سازمان میراث فرهنگی

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری در نشست با مدیران ادارات و نمایندگی‌های میراث فرهنگی شهرستان‌های این استان که با محوریت نوروز 94 برگزار شد، گفت: حفاظت و صیانت از آثار و بناهای تاریخی و محوطه‌ها از مهم‌ترین وظایف میراث فرهنگی است.
کد خبر: ۱۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴ 04 March 2015

وی افزود: استان فارس با توجه به توانمندی‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی، فرهنگی و آب‌ و هوای مناسب و همچنین محوریت شهر مقدس شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) در تمام ایام سال و به‌ویژه ایام نوروز پذیرای خیل عظیمی از زائران است که به دلیل ازدحام جمعیت در سطح شهرها و حتی بخش‌ها علاوه بر اینکه یک فرصت مناسب برای گردشگری محسوب می‌شود می‌تواند تهدیدهایی برای آثار تاریخی و به‌ویژه محوطه‌های دوردست نیز باشد.

امیری با تأکید بر ضرورت توجه و هوشیاری بیشتر نیروهای یگان حفاظت گفت: بزرگ‌ترین پشتوانه میراث فرهنگی حمایت‌های مردمی و دوستداران میراث فرهنگی است که ما همواره از این ظرفیت در راستای حفاظت از آثار بیشترین بهره را برده‌ایم.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفرهای فارس افزود: اساسنامه انجمن میراث فرهنگی در سال 1377 تدوین و این انجمن در برخی از شهرستان‌ها فعال و در مناطقی از استان نیز اندک‌اندک به فراموشی سپرده شد.

امیری گفت: بر اساس بخشنامه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور این انجمن دوباره احیا خواهد شد که در استان فارس تا پایان سال جاری در سطح مرکز شهرستان‌ها و در سال آینده بخش‌ها، دهستان‌ها و سایر نقاط این انجمن فعال و با عضوگیری دوباره تقویت خواهد شد.

وی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی فرهنگی به‌عنوان دارایی‌های عمومی و اسناد شناسنامه هویتی مردم را یک وظیفه همگانی دانست و گفت: بدون حمایت‌های مردمی حفاظت از این آثار که در سطح این استان پراکنده‌اند میسر نمی‌شود.

امیری در ادامه این نشست به بحث تکریم ارباب‌رجوع و اهمیت آن به‌ویژه در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی نیز اشاره کرد و ادامه داد: گردشگران و مسافران داخلی و خارجی که وارد اماکن تاریخی می‌شوند سفیران فرهنگی این استان محسوب می‌شوند که برخورد مناسب با آن‌ها مهم‌ترین اساس کار سازمان بوده و از ارکان توسعه این صنعت است و مراقبان و مسئولان اماکن تاریخی که مورد بازدید گردشگران هستند باید به این مهم توجه خاص داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار