معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي در مشهد:

در سال 1400 بيش از 50 هزار كودك در برنامه‌ي غربالگري بهزيستي، از خطر معلوليت بينايي نجات يافتند

معاون دفتر پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي گفت: در دو سالي كه كشور درگير كرونا بود با وجود همه موانع و مشكلات، ميانگين پوشش برنامه پيشگيري از آمبليوپي، 65 درصد بوده كه عملكرد موفقي ارزيابي مي‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷ 12 August 2022

به گزارش تابناک رضوی، شبنم جهانشاد كه در حاشيه‌ي كارگاه آموزشي و ارزشيابي منطقه‌اي برنامه پيشگيري از آمبليوپي در خراسان رضوي با خبرنگار ما گفتگو مي‌كرد افزود: اكنون اين برنامه بيست و ششمين سال اجراي خود را پشت سر مي‌گذارد و توفيقات زيادي بدست آورده است.
وي با بيان اينكه اين برنامه مورد وفاق وزارت بهداشت قرار دارد گفت: در سال‌هاي نخست اجراي برنامه، موضوع با دفتر سازمان بهداشت جهاني نيز هماهنگ شد و آنها اين طرح را به عنوان يك برنامه‌ي پيشگيري از معلوليت، تأييد كردند.
جهانشاد گفت:‌ عملکرد استانهای مختلف در این برنامه هرچند سال یکبار مورد ارزشیابی قرار گرفته و فرآیند ها مورد بازنگری قرار می گیرد و در سال جاري نيز سه كارگاه منطقه‌اي در كل كشور در اين زمينه برگزار مي‌شود كه كارگاه حاضر، اولين كارگاه است كه در خراسان رضوي برگزار گرديده است.
وي اضافه كرد: در اين كارگاه، كارشناسان مسؤول برنامه در استان‌هاي خراسان رضوي، جنوبي، سمنان، خوزستان، البرز، هرمزگان، بوشهر، قم و تهران حضور داشتند و چالش‌ها و نقاط قوت اجراي برنامه در استان‌هاي خود را مورد بررسي و تبادل نظر با ساير شركت‌كنندگان قرار دادند.
وي گفت:‌ نتايج اين ارزيابي‌ها در ستاد كشور نيز بررسي و مدون خواهد شد كه به همراه نتايج دو كارگاه ديگر، در تدوين شيوه‌نامه‌هاي جديد اجراي برنامه، مد نظر قرار گيرد.
جهانشاد همچنين گفت: از آنجا كه مقرر شده مراكز مثبت زندگي به جمع پايگاه‌هاي ثابت اجراي برنامه اضافه شوند در اين كارگاه تأكيد شد كه حتما اين مراكز، شاخص‌ها و فاكتورهاي اجراي برنامه را بايد داشته باشند تا به عنوان پايگاه پيشگيري از آمبليوپي شناخته شوند.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه مهدهاي كودك به آموزش و پرورش واگذار شده، با كارشناسان ستادي و استاني گفتگو كرديم كه چگونه از اين ظرفيت براي پيشبرد و اجراي كامل‌تر برنامه بهره‌مند شويم.
وي خاطر نشان كرد: برنامه پيشگيري از آمبليوپي به صورت مستمر در تمام سال اجرا مي‌شود و هيچ توقفي در آن نيست به عبارت ديگر، اجراي برنامه موكول به فصل خاصي از سال نيست و در تمام سال انجام مي شود.
معاون دفتر پيشگيري از معلوليت‌هاي بهزيستي كشور همچنين گفت:‌در خصوص لزوم برنامه‌ريزي براي فرزندان مشمول برنامه در گروه عشاير كوچ‌نشين در استان‌هايي كه اين عزيزان در آنها زندگي مي‌كنند و نيز خدمت رساني در پيشگيري از آمبليوپي به گروه‌هاي مهاجرين و اتباع ساير كشورها بخصوص در استان‌هايي كه اين افراد سكونت بيشتري دارند نيز مورد تأكيد قرار گرفت.
جهانشاد با تأكيد بر اينكه برنامه پيشگيري از آمبليوپي در تمام شهرها و روستاها اجرا مي‌شود گفت: عملكرد موفق اين برنامه در پيشگيري از معلوليت، مورد توجه تمام مسؤولين كشور قرار گرفته و يك برند سازمان بهزيستي در مقوله پيشگيري از معلوليت، محسوب مي‌شود.
معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي كشور تعداد کودکان ۳ تا ۶ سال که تحت پوشش برنامه در سال ۱۴۰۰ قرار گرفتند را 2 ميليون و 900 هزار نفر ذكر و عنوان كرد: اين تعداد 66 درصد كل مشمولين بوده كه نسبت به سال پيش از آن 22 درصد رشد داشته است.
جهانشاد يادآور شد: از اين تعداد معاينه، حدود 134 هزار نفر مشكوك به اختلالات بينايي بودند كه براي معاينات تشخيصي به اپتومتريست ارجاع شدند.
وي اضافه كرد: در اين برنامه در سال گذشته 63 درصد جمعيت هدف در روستاها و 94 درصد در سطح شهرها پوشش گرفتند.
وي ادامه داد: 1900 پايگاه دائمي، 6800 پايگاه غير دائمي و 1800 مركز مثبت زندگي در این برنامه مشاركت داشته‌اند.
جهانشاد با بيان اينكه تمام كودكاني كه به اختلالات بينايي و از جمله آمبليوپي مبتلا باشند مورد پيگيري و درمان قرار مي‌گيرند گفت: سال گذشته 13 هزار و 500 كودك به طور قطعي تشخيص آمبليوپي گرفتند و بيش از 60 هزار نفر نيز دچار اختلالات بينايي تشخيص داده شدند.
اين مسؤول كشوري اظهار داشت: 5 هزار و 300 غربالگر، 630 اپتومتريست و 120 چشم‌پزشك در سراسر كشور با اين برنامه همكاري داشته‌اند كه از همه آنها به خاطر پيشگيري از معلوليت بينايي كودكان‌مان قدرداني مي‌كنيم.
جهانشاد در پايان گفت: در همين يك سال اگر اين برنامه متوقف مي‌شد به طور قطع نزديك به 50 هزار كودك دچار معلوليت بينايي وارد چرخه‌ي حمايتي دولت مي‌شدند و هزاران شهروند عضو خانواده‌ي آنها نيز با شرايط زندگي افراد داراي معلوليت، دست به گريبان بودند.

فضایلی

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار