آغاز طرح پایش پاییزه آبزیان در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این طرح با هدف کنترل و پیشگیری از ابتلای آبزیان به انواع ویروس‌ها در حال اجراست.
کد خبر: ۱۰۸۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶ 02 January 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، مختار رجائی فر یکی از مهمترین ویروس‌های شایع در مزارع پرورش ماهی را از نوع وی اچ اس نام برد و افزود: این ویروس از طریق ورود غیر مجاز بچه ماهی و تخم ماهی بدون تایید اداره دامپزشکی به آبزیان منتقل می‌شود و بسیار خطرناک است.

 

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از مزرعه داران پرورش ماهی درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک از جمله سیاهی پوست، یا بیرون زدگی چشم، خونریزی داخلی و حرکت‌های خاص از بچه ماهی‌ها با شماره ۱۵۱۲ اداره دامپزشکی استان تماس گرفته تا جلوی آسیب‌های جدی به مزارع پرورش ماهی گرفته شود.

 

روئین تن کارشناس دامپزشکی استان هم گفت: شناسایی این ویروس اولین بار در سال ۱۳۹۲ توسط کارشناسان هم استانی کشف شد، اما قابل انتقال به انسان نیست.

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان کهگیلویه و بویراحمد هم ازکنترل این بیماری‌ها در مزارع پرورش ماهی خبر داد و گفت: کار تحقیقات و مدیریت به شکل نمونه برداری از قلب، طحال، مغز و کبد بچه ماهی انجام می‌شود و در صورت مثبت شدن تست باید واحد پرورش دهنده قرنطینه و پاک سازی شود.

 

خانم بزرگواری افزود: خوشبختانه در سه سال اخیر هیچ گونه نشانه‌ای از وجود این بیماری در مزارع پرورش ماهی این استان مشاهده نشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار