9 کاروانسرای تاریخی استان مرکزی ظرفیت جذب سرمایه‌گذار را دارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی 9 کاروانسرای تاریخی استان را ظرفیت مطلوب در حوزه گردشگری دانست و گفت: واگذاری و احیا این کاروانسراها در رونق صنعت گردشگری منطقه و روستاهای منطقه تاثیر بسزایی دارد.
کد خبر: ۱۱۱۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵ 23 July 2023

به‌گزارش تابناک مرکزی، حسین محمودی اظهار کرد: کاروانسراها به لحاظ معماری با ارزش ترین بناهای تاریخی کشور هستند و برخی آنها را بزرگ‌ترین نوع ساختمان‌های اسلامی می‌دانند. کاروانسراها مکان هایی بودند که در گذشته برای استراحت کاروان‌ها و داد و ستد تجار در مسیر جاده ابریشم و برخی راههای ارتباطی دیگر، ساخته شده بودند.
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: در عصر حاضر شاهد هستیم که با تغییر محورهای مواصلاتی در بین استان‌ها و شهرهای مختلف، مجتمع‌های خدمات رفاهی جایگزین کاروانسراها شده‌اند.
محمودی خاطر نشان کرد: اگرچه کاروانسراها در زمان هخامنشیان ایجاد شدند ولی پررونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست چرا که در این دوران بود که شاه عباس یکم، تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم کرد و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها دانست.
او با بیان اینکه در حال حاضر 9 کاروانسرا در استان وجود دارد که قابلیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را دارند گفت: از این تعداد 8 کاروانسرا، آجری و یک کاروانسرا، سنگی هستند که کاروانسراهای دولت‌آباد، ورده، کهک، خشکرود، دودهک، آوه، مشهد میقان و باغ شیخ از جمله کاروانسراهای آجری به شمار می‌روند و کاروانسرای خانک نیز کاروانسرای سنگی استان مرکزی است.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه دو کاروانسرای استان توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند خاطر نشان کرد: کاروانسراهای دودهک دلیجان و دولت آباد فراهان از سوی صندوق حفظ و احیاء وزارت میراث‌فرهنگی و از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: کاروانسراها با توجه به وسعت زیادی که دارند، نیازمند اعتبارات زیادی برای تعمیر و بازسازی آنها است‌ این در حالیست که وزارت میراث‌فرهنگی از عهده تامین اعتبار برای تعمیر، مرمت و بازسازی کاروانسراها بر نمی‌آید.
او گفت: وزارت میراث‌فرهنگی از طریق مزایده و یا تفاهم نامه‌ای، کاروانسراها را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار می‌کند.
محمودی اظهار داشت: بیش از 30 درصد از بنای تاریخی کاروانسرای شهر آوه نیز از بین رفته است به طوریکه سعی کردیم با گرفتن اعتبارات ملی، استانی و شهرستانی از تخریب این بنای قدیمی جلوگیری کنیم.
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی خاطر نشان کرد: در گذشته تعداد زیادی از این بناها که به نوعی آثار و هویت تاریخی کشور به شمار می‌آیند، با تغییر مسیرهای رفت و آمد مسافران، بیشتر به حاشیه روستاها کشیده شده‌اند.
محمودی کاروانسراهای تاریخی را فرصتی ناب برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری دانست و اظهار کرد: کاروانسراهای استان، ظرفیتی مطلوب برای توسعه گردشگری جاده‌ای است که برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در استان مرکزی باید از این ظرفیت های گردشگری به معنی واقعی استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار