ثبت سالانه ۶۷۰ هزار بیمه شده اجباری اشتغال جدید در دولت سیزدهم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ثبت سالانه ۶۷۰ هزار بیمه اجباری جدید در راستای اشتغالزایی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰ 26 August 2023

به گزارش تابناک گلستان خبرگزاری صداوسیما، آقای صولت مرتضوی عصر امروز در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری گلستان در گرگان گفت: در دولت سیزدهم سالانه ۶۷۰ هزار بیمه اجباری جدید ثبت می‌شود و براساس گزارش سامانه رصد در پنج ماه گذشته ۳۸۰ هزار فرصت شغلی ثبت شده است.

او با بیان اینکه از بهار سال گذشته ۷۲۸ هزار فرصت شغلی ایجاد شد افزود: بهار سال ۱۴۰۱ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در کشور یک درصد کاهش یافت.

وزیر تعاون همچنین گفت: سهم تعاون در اقتصاد کلان کشور بین پنج تا شش درصد است، اما ما هدفگذاری کردیم که به بیست و پنج درصد افزایش یابد.

مرتضوی با اشاره به فعالیت ۱۰۱ هزار تعاونی در کشور گفت: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اخیتار بخش تعاونی کشور قرار گرفته است.

او افزود: برنامه داریم بخشی از صنایع و کارخانجات را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در این راستا اولویت واگذاری با بخش تعاون خواهد بود.

وی با بیان اینکه در دهه گذشته وضعیت اشتغال شرایط مطلوبی نداشت ادامه داد: رئیس جمهور ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی را ارائه کردند و در سال ۱۴۰۱ شاهد آن بودیم که از یک میلیون فرصت شغلی فراتر رفتیم و این پارامتر قابل راستی آزمایی است.

وی افزود: مقرون به‌صرفه کردن دولت با ثبات اقتصادی رقم می‌خورد و حتما صادرات غیرنفتی و تراز تجاری با این اتفاق مثبت می‌شود.

مرتضوی به پروژه‌های مصوبه سفر نخست رئیس جمهور در گلستان اشاره کرد و افزود: در دور نخست سفر‌ها متولی و متصدی برنامه‌ریزی بودم و در حوزه راه‌ها، دور برگردان‌ها، آسفالت، بخش مسکن، راه‌اندازی خط آهن و توسعه ریلی و سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی، پتروشیمی و نیروگاه علی‌آباد اقدامات خوبی پس از سفر انجام شده است.

وی با بیان اینکه این اقدامات در حالی شکل می‌گیرد که ما یک دهه رکود را پشت سر گذاشتیم افزود: در دولت گذشته ترسیم توسعه و اقتصاد به خارج از کشور رقم خورده بود و دولتمردان ما بیان می‌کردند که قدرت رقابت در هیچ اقتصاد و صنعتی نداریم و این در حالی بود که از توانایی زیادی برخوردار هستیم و جوانان این مرز بوم در حوزه نانو، صنعت هسته‌ای، دستاورد‌های نظامی و علمی اقدامات شایانی داشتند و این مسئله توهین به جوانان نخبه ما بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: درآمد نفتی ما در دولت قبل به حداقل رسیده بود و درآمد‌های ارزی ما نامناسب بود و نگاه دولتمردان نیز در قوه مجریه نگاه به اخم و لبخند بود و دیپلماسی ما اخم لبخند غرب بود و وقتی می‌پرسیدیم چرا هوای خوزستان و چرا آب گلستان اینگونه است بیان می‌کردند که باید به سمت توافق برویم.

مرتضوی با بیان اینکه دیپلماسی ما به گونه‌ای بود که بالغ بر ۸ میلیارد دلار منابع ما را غرب بلوکه کردند و هر ایرانی که در کشور‌های دنیا مستقل زندگی می‌کرد به جرم دور زدن تحریم‌ها بازداشت می‌کردند ادامه داد: در این شرایط شخصیتی دلسوخته و عاشق ملت پا به عرصه گذاشت و من می‌گویم صندوق بدهکار را دولت سیزدهم تحویل گرفته بود.

مرتضوی افزود: بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال ۱۴۰۰ بود و برای گذران برخی از امور کشور و طرح‌های عمرانی نزدیک به ۷۰۰ همت اوراق خزانه تا سررسید ۱۴۰۴ منتشر شده بود و حتی دولت سیزدهم را دولتمردان گذشته بدهکار کرده بودند.

او گفت: در سال نخست دولت صادرات نفت ما به یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه و به گزارش رویترز به یک میلیون ۵۰۰ هزار بشکه رسیده است.

وی افزود: ۱۴ میلیارد دلار طرح‌های نفتی در دو سال اخیر در عسلویه اجرایی شده است و در این مدت هفت هزار مگاوات نیروگاه به ظرفیت کشور افزوده شد.

این مقام مسئول بیان کرد: در بحث سیاست خارجی ۱۵ سال به دنبال عضویت در شانگ‌های بودیم، ولی در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی عضو گروه شانگ‌های شد و در دو روز گذشته نیز عضو بریکس شدیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: از اینکه توفیق حاصل شد که بار دیگر میزبان مردم گلستان باشم قدردانم و سلام گرم آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور را به مردم استان می‌رسانم.

دکتر علی محمد زنگانه استاندار گلستان نیز در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان گفت: گلستان به همراه قم و سمنان در چهار بخش صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات در بین استان‌های برتر قرار گرفته است.
او افزود: با تلاش‌های انجام شده بسیاری از شرکت‌های بزرگ دولتی آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در استان آماده کرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار