زمان برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف پزشکیان مشخص شد

به رغم گمانه‌زنی ها درباره برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در فاصله روزهای ۱۲ تا ۱۵ مردادماه، موعد متفاوتی برای برگزاری این مراسم تعیین شده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸ 10 July 2024

به گزارش تابناک قم، با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری و از آنجایی که دولت سیزدهم با شهادت رئیس جمهور به انتهای عمر خود رسید و کشور در وضعیت ویژه ای قرار گرفت، زمان آغاز به کار دولت چهاردهم برای بسیاری سوال برانگیز شده است.

زمان برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف پزشکیان مشخص شد


بر اساس قوانین، شروع به کار دولت در کشورمان نیازمند انجام مقدماتی از جمله برگزاری مراسم تنفیذ و همچنین اجرای مراسم تحلیف است که اولی وفق قانون اساسی از جمله وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است و تا انجام نشود، اجرای مراسم تحلیف ممکن نیست.

البته در مورد خاص مسعود پزشکیان، یک نکته مهم دیگر را هم باید مدنظر قرار داد؛ اینکه وی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس دوازدهم شورای اسلامی است و از این رو می‌بایست پیش از حضور در جایگاه ریاست جمهوری، از این سمت، یعنی نمایندگی مجلس استعفا دهد؛ فرآیندی که می‌بایست تابع قوانین داخلی مجلس به انجام برسد.

آن گونه که در آیین نامه داخلی مجلس (مواد ۹۰ تا ۹۳) آمده است، هر نماینده‌ای که بخواهد از مجلس برود، باید استعفایش را تقدیم هیات رئیسه نماید و بعد این استعفا در صحن عمومی مطرح شده و به رای گذاشته شود. روال جلسه هم به این صورت است که فرد مستعفی یا یک نماینده از طرف وی تقاضای استعفا را مطرح می‌کند و سپس این تقاضا به رای مجلس گذاشته می‌شود.

زمان برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف پزشکیان مشخص شد

البته اگر نماینده‌ای با این استعفا مخالفت داشته باشد، به طرح دلایل مخالفتش می‌پردازد و بعد از آن از مجلس رای‌گیری می‌شود. اتفاقی که بعید است در فرایند استعفای پزشکیان رقم بخورد چراکه دلیل ترک مجلس از جانب او، عهده‌دار سمت ریاست قوه مجریه است که با آرای مردم و در نتیجه پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری حاصل آمده است.

با این یادآوری اگر بدانیم که مجلس در تعطیلات است و نخستین جلسه کاری آن در ۳۱ تیرماه برگزار خواهد شد، پی خواهیم برد که مراسم تنفیذ و سپس تحلیف نهمین رئیس جمهور کشورمان در ماه جاری انجام نخواهد شد و به ماه آتی، مردادماه ۱۴۰۳ موکول می‌شود. رویداد‌هایی که اخیرا گمانه‌زنی‌هایی درباره برگزاری آن در روز‌های ۱۲ تا ۱۵ مرداد مطرح شده است.

این در حالی است که اخبار رسیده به «تابناک» حکایت از آن دارد که مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری چهاردهم در روز ۷ مرداد برنامه ریزی شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های تفصیلی برای برگزاری مراسم تحلیف (که بر اساس سنت، با حضور مقامات ارشد کشور‌های مختلفی برگزار خواهد شد که برای حضور در این مراسم دعوت می‌شوند)، تحلیف در روز ۹ مرداد برگزار خواهد شد.

برنامه‌هایی که با اجرایشان، فرصت دو هفته‌ای در اختیار پزشکیان قرار خواهد گرفت تا کابینه پیشنهادی خود را تعیین کرده و به مجلس معرفی نماید تا روند بررسی و رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی پی گرفته شود و در نهایت دولت چهاردهم رسما تشکیل شده و فعالیت نماید. کابینه‌ای که تا تشکیلش، رئیس جمهور با کابینه قبلی (کابینه دولت سیزدهم) کار خواهد کرد و امور اجرایی کشور را پیش خواهد برد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار