تولید آموزش و پرورش انسان است نه پراید

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: تولید آموزش و پرورش انسان برتر است نه اینکه آموزش و پرورش بخواهد مانند صنعت و معدن پراید و پیکان تولید کند.
کد خبر: ۱۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶ 10 March 2015

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، حمیدرضا کفاش پیش از ظهر امروز در همایش مربیان تربیتی و پرورشی آموزش و پرورش اردبیل گفت: نقش امور تربیتی در دوره جدید بر اساس ارزش‌ها و معیارهای ارزشی و اعتقادی هر چند تغییر نکرده و به مانند سال‌های گذشته تکراری است اما الزاماتی وجود دارد که باید در دوره جدید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: تکرار در همه امور کار ناخوشایندی نیست چراکه ما در نفس کشیدن، نماز خواندن، دعا کردن و مرور ایام با تکرار روبه‌رو هستیم ولی این تکرار خستگی‌ناپذیر است و در حقیقت تکرار ارزش‌ها محسوب می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره جدید امور تربیتی و پرورشی با الزاماتی جدی روبه‌رو هستیم که اگر به آن عمل کنیم بسیاری از تغییرات و تحولات شکل می‌گیرد، گفت: دانش‌آموز امروز با گذشته متفاوت است و قطعا تربیت نسل امروز نیز متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود که در این زمینه باید برخی از موارد و الزامات مورد توجه قرار گیرد.

کفاش اولین الزام را در امر توسعه تربیت در دوره جدید تفکیک امور تربیتی و تربیت اعلام کرد و یادآور شد: امور تربیتی یک ساختار است در حالی که مربی تربیتی یک عنصر است و باید فکر و تفکر در این حوزه در انجام وظایف مربیان و مشاوران اصلاح شود.

این مسئول تصریح کرد: نباید یک مربی پرورشی و تربیتی در مدرسه احساس کند که نماینده خدا است و عنصر بهشتی محسوب می‌شود بلکه این تصور غلط باید از بین برود چراکه خداوند متعال در روز قیامت نه بر اساس ظواهر بلکه بر اساس باطن انسان‌ها و اعمال‌شان قضاوت می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: ما هر چند با 100 هزار نیرو در قیاس با یک میلیون نیروی آموزش و پرورش در حوزه تربیتی روبه‌رو هستیم ولی سعی‌مان بر این است تا در این حوزه به بهترین شکل انجام وظیفه کنیم اما باید به یاد داشته باشیم که دانش‌آموز با احتساب تعطیلات تنها سه ساعت در روز در اختیار معلم و مربی پرورشی است که از 24 ساعت تنها همراهی سه ساعت نمی‌تواند تکامل‌بخش امر پرورشی و تربیتی باشد.

کفاش نقش پدر و مادر، رسانه‌ها و ارتباطات اجتماعی را در حوزه تربیتی یادآور شد و ادامه داد: آموزش و پرورش در حقیقت یک پیمانکار است که ساعاتی دانش‌آموز را تحویل می‌گیرد و در فضای تربیتی و آموزشی آن‌ها را مهیای حضور در اجتماع می‌کند در حالی که نقش رسانه‌ها در این موضوع کمتر از آموزش و پرورش نیست.

وی عنوان کرد: در فضای مجازی توسعه برنامه‌های تربیتی و آموزشی مورد توجه قرار گرفته و به دلیل جذابیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد نقش رسانه‌ها یک نقش مهم تاثیرگذار و خطیر است.

نگاه به آموزش و پرورش باید سرمایه‌ای باشد نه هزینه‌ای

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به دیدگاه مقام معظم رهبری و تاکیدات معظم‌له در نگاه به آموزش و پرورش به عنوان نگاه سرمایه‌ای نه هزینه‌ای اشاره کرد و گفت: احقاق حق در این زمینه یک امر حیاتی است.

کفاش با بیان اینکه تولید آموزش و پرورش انسان است نه اینکه مانند وزارت صنعت و معدن پراید و پیکان تولید کند.

این مسئول یادآور شد: باید در نظام آموزش و پرورش یک جریان تربیتی به راه انداخت که قطعا حضور مربیان و معاونان آموزشی و پرورشی یک اصل مهم و حیاتی به شمار می‌رود و باید در ایجاد این جریان تربیتی تلاشی جدی داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش دیگر الزام در این حوزه را ایجاد توانمندی در بین مربیان امور تربیتی و پرورشی با مطالعات و ارتقای دانش توصیف کرد و افزود: باید با نگاه مادرانه و پدرانه در تربیت نسل آینده ورود پیدا کرده و اجازه ندهیم نسل آینده در معرض خطر و آسیب انحرافی همچون نحله‌‌های فکری و عرفان‌های نوظهور باشند.

کفاش با بیان اینکه در دوره جدید باید با ابزارهای متمایز به سراغ تربیت نسل آینده رفت، عنوان کرد: با بخشنامه و دستورالعمل نمی‌توان امر آموزشی و پرورشی را انجام داد.

قبل از انقلاب 23 تشکل در مدارس فعال بود

وی نقش مربیان تربیتی و پرورشی را به عنوان راهبر و هدایت‌گر دلسوز در عرصه خلاقیت‌ها یادآور شد و گفت: باید باور کنیم که کار ارزشی و اعتقادی باید به افراد دلسوز سپرده شود که قطعا حضور تشکل‌های دانش‌آموزی در این زمینه مفید خواهد بود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش فعالیت چهار تشکل رسمی را در مدارس نظیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، بسیج، پیشتازان و ... یادآور شد و افزود: قبل از انقلاب 23 تشکل در مدارس فعال بود در حالی که ما امروز در مدیریت و هدایت چهار تشکل با برخی گله‌مندی‌ها و نارسایی‌ها روبه‌رو هستیم در حالی که در نظام اسلامی ما باید کارها بر محور باورهای دینی و ارزشی اتفاق بیفتد.

کفاش الزام دیگر در این حوزه را باور کردن تشکل‌ها و سپردن کار به آن‌ها اعلام کرد و ادامه داد: نگاه مجموعه‌ای به فعالیت‌های تربیتی و پرورشی و مشاوره‌ای جزو ضرورت‌ها است که هیچ‌کس حق ندارد به سلیقه خود برخی از فعالیت‌ها را در مدارس تعطیل کند.

این مسئول عنوان کرد: فعالیت‌ها در نظام آموزش و پرورش باید به صورت منظومه تربیتی مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه باید گروه سرود، ‌تئاتر، حافظان و قاریان قرآن و ... مورد توجه قرار گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: نگاه جامع به مقوله تربیتی باید بر اساس 6 ساحت تربیتی تعریف شده در سند تحول بنیادین باشد که این 6 ساحت شامل ساحت سیاسی، ‌اجتماعی، علمی، زیباشناختی، زیستی و ... است.

کفاش یادآور شد: اگر نگاه جامع به فعالیت‌های تربیتی و پرورشی نباشد ما به مانند گروه‌های تکفیری داعشی دچار تندروی‌هایی می‌شویم به طوری که داعشی‌ها غیر از خودشان همه را تکفیری می‌دانند و بر این باورند که خودشان بهشتی بوده و دیگران جهنمی هستند.

وی ادامه داد: باید قدرت تحمل خود را افزایش داده و احترام به دیگران را مورد توجه قرار دهیم چراکه غیر از این باشد باید در مقوله تربیتی و پرورشی به موضوعات و مباحث شک کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش جدا کردن تفکرها و اندیشه‌ها را در سیستم تربیتی یک نگاه غلط و ناموزون توصیف کرد و گفت: باید نگاه متوازن در این حوزه حاکم باشد و یک معلم به مانند مربی تربیتی نباید از ضعف مسائل قرآنی، پرورشی، دینی و تربیتی به مانند دیگر اجزای مدارس در درد و رنج باشد.

کفاش مقبولیت و محبوبیت فعالان عرصه تربیتی را یک اصل مهم عنوان کرد و یادآور شد: اگر بر این باوریم که راه تربیت از دل‌ها می‌گذرد باید با مقبولیت و محبوبیت دل‌ها را به سمت خودمان بکشانیم.

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، وی در پایان نمونه این نفوذ در دل‌ها را امام راحل توصیف کرد و گفت: امام راحل شخصیتی است که در طول حیات خود بیشتر بر جذب تاکید داشتند تا بر دفع.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار