آینده سبز ایران در دست دانش آموزان است

کد خبر: ۱۶۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳ 19 January 2016


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: آینده سبز ایران در دست دانش آموزان است.

به گزارش ایرنا، حسین محمدی روز سه شنبه در آئین روز هوای پاک که در جمع دانش آموزان کرجی و کودکان کار در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار شد، افزود: ما امروز در کرج و البرز شاهد انواع نابسامانی ها و آلودگی های زیست محیطی هستیم بطوریکه شما فرزندان این استان از داشتن هوای پاک و آب سالم محروم شده اید.

وی اظهار امیدواری کرد که فرزندان این شهر آینده خوبی را برای خودشان رقم بزنند و بیان داشت: در 30 سال گذشته فضای سبز و باغها دو برابر امروز بوده و مسئولین دیروز ما و پدران ما فضای سبز و باغهای کرج را تبدیل به خانه و کارخانجات کرده اند.

وی با تاکید براینکه شما دانش آموزان باید صدای خود را بلند کنید تا مسئولین این راه اشتباه را ادامه ندهند، گفت: دنیا و ایران متاسفانه دستخوش تغییرات زیادی در محیط زیست شده بطوریکه در 50 سال گذشته 50 درصد جنگل ها را از دست داده ایم.

محمدی ادامه داد: همچنین در فصل گرما و خشک سال دائما در این استان و دیگر استان ها شاهد بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها هستیم که نشانه عملکرد نادرست ما در سالیان گذشته بوده و باید تلاش کنیم آن را اصلاح کنیم.

وی یادآور شد: روزگاری شیر ایرانی در بوته زارها و علف زارها و دشت های خوزستان، بوشهر و فارس جولان می داد ولی امروزه آثاری از آن نداریم و فقط باید تصاویر و نقاشی های شیر ایرانی را در کتابها و موزه ها ببینیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: ما با عملکرد نادرست مان در 50 سال گذشته ببر مازندران را از دست داده ایم و در حال حاضر 100 گونه جانوری کشورمان مثل گورخر ایرانی، گوزن زرد و یوزپلنگ در خطر انقراض است.

وی گفت: این جانوران وحشی و این علف ها و بوته زارها متعلق به همه شما فرزندان ایران و نسل های آینده است و باید به دنبال دلایل بروز این مشکلات در محیط زیست کشورمان و درمان آن باشیم.

محمدی به دانش آموزان حاضر در این تجمع بیان داشت: ما ایرانیان پرسابقه ترین کشور دنیا در راه قدم برداشتن برای حفظ محیط زیست هستیم بطوریکه اولین قدم ایرانیان در این راستا در چهار هزار سال پیش بود که منطقه حفاظت شده در ایران را در دوران باستان تعیین کردند.

وی افزود: مترقی ترین قوانین مربوط به منع آلودگی آب ها و حفاظت از جنگل ها نیز مربوط به دوران باستان ایران است.

وی، وجود آثار متعدد تاریخی در پاسارگاد و تخت جمشید و...، نقاشی های ظروف و فرش های ایرانی و آثار شعرای ایرانی از گذشته را نشان از عمق تفکر ایرانی در حفاظت از محیط زیست دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بروز مشکلات زیست محیطی و بلایای طبیعی را ناشی از عملکرد بد مدیران از گذشته تاکنون عنوان کرد و اظهار داشت: بطوریکه میزان شدت مصرف انرژی در کشور ما چهاربرابر متوسط جهانی است و 9 درصد سوخت جهان در ایران مصرف می شود در حالیکه فقط یک درصد جمعیت جهان را داریم.

وی گفت: در کشور ما نصف بنزین منطقه خاورمیانه مصرف می شود و جزو 10 کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای هستیم و سرانه تولید زباله در ایران دو برابر میانگین جهانی است.

محمدی در پایان تاکید کرد: با خاموش کردن حتی یک چراغ در هر منزل می توانیم در کاهش آلودگی هوا موثر باشیم و برای داشتن یک محیط زیست سالم نگاه ما به کمک همه شما دانش آموزان است.

در این تجمع دانش آموزی برنامه های شادی همچون تئاتر کودک و سرود کودکان و مسابقه های مختلف برای شرکت کنندگان برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار