برجام نیازمند انجام است

«برجام 2»؛ راهی برای فرار از فشارها؟

تابناک تهران - بعد از اجرای برجام حسن روحانی بارها از لزوم اجرای برجام داخلی یا برجام 2 در کشور سخن گفته است. رئیس جمهور در واکنش به رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات مجلس گفت که باید از مدل «برجام» استفاده کرد. وی در مورد مسائل اقتصادی نیز بارها از اصطلاح «برجام ۲» استفاده کرده و حتی در مورد مسائل سیاسی هم بارها اصطلاح «برجام داخلی» را بکار برده است.
کد خبر: ۱۸۲۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲ 17 February 2016
سید عباس عراقچی هم از اجرای «برجام 2»که محرمانه هم نیست چند روز پیش سخن گفت.

اجرای سند برجام در اکتبر 2015 با لغو تحریم های سه گانه آغاز شد اما به نظر می رسد، دراین میان عوامل بیرونی چون خاورمیانه بحرانی و جنگ زده،تلاش تندروهای کنگره آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران و فشار لابی های صهیونیستی به اروپا برای خودداری از ورود به بازار ایران بعد از لغو تحریم ها و البته برخی از عوامل داخلی، دولت را برای عبور از این مرحله و خنثی کردن فشارها و ایجاد اطمینان به سرمایه گزاران خارجی به خصوص اروپایی ها که مشتاقانه وارد ایران شدند به سمت برجام 2 سوق می دهد.

دکتر مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی اما در این باره می گوید: «برجام یک نقطه عطف تاریخی در مسیر ادبیات سیاسی ایران بعد از انقلاب و تعریف عملیاتی تعامل سازنده موثر است که در سند چشم انداز ایران 1404 که در سال 82 توسط رهبری ابلاغ شد آمده است.»

وی ادامه داد: «محصول برجام پذیرش ایران در کلوب قدرت بین المللی بود و اکنون نوبت «انجام» است نه برجام داخلی یا برجام 2 که رئیس جمهور به آن اشاره می کند.»

دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با تابناک در این خصوص بیان کرد: برجام 2 در واقع برای عبور از برخی از سنگ اندازی های کنگره آمریکا در اجرای برجام است. از زمان انعقاد برجام و ورود به مرحله اجرا برخی از اعضای تندرو کنگره آمریکا و مخالفان برجام درصددند با وضع تحریم های جدید که ارتباطی با برجام و مفاد آن ندارد برای ایجاد اخلال در روند اجرای برجام و تحت فشار قرار دادن ایران تلاش می کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل، در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: به دلیل فشار لابی های صهیونیستی آقای ظریف سفرهای اروپایی را آغاز کرده که گامی برای خنثی کردن اثرات سوء این فشارهاست. سخنان رییس جمهور آلمان نمونه ای از تاثیر این فشار ها بوده است. اجرای برجام هر چند آغاز و تحریم های ایران لغو شده اما شرایط بحرانی و تغییرات لحظه به لحظه ای در خاورمیانه و البته تلاش کنگره آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران که بی ارتباط به برجام است در تردید اروپایی برای ورود به بازار موثر بوده و از این جهت یکی از دلایل سفر وزیر امورخارجه کشورمان علاوه برخنثی سازی فشارها ایجاد اطمینان برای سرمایه گزاران اروپایی ست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
تا خودمان را اصلاح نكنيم ودزدهارا دستگير نكنيم ومجازات نشوند برجام ١٠ هم كارساز نخواهد بود.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار