رئيس مركز ملي مطالعات درياي خزر

78 درصد ساخت و سازهاي سواحل درياي خزر مربوط به مازندران است

رئيس مركز ملي مطالعات درياي خزر گفت : 78 درصد ساخت و سازها صورت گرفته درسواحل درياي خزر مربوط به مازندران است.
کد خبر: ۲۱۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶ 18 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، داريوش يوسفي كبريا در سلسله كارگاه هاي آموزشي مهندسي عمران محيط زيست، شهرسازي، ساختمان سازي و محيط زيست و نيز تضادها و منافع در استان مازندران در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل افزود : 28 درصد اين ساخت و سازها غيرمجاز است. 

رئيس مركز ملي مطالعات درياي خزرگفت كه 44 درصد از ساخت و سازهاي غير مجاز سواحل مازندران مربوط به بخش خصوصي و نهادهاي نظامي است و بقيه نيز مربوط به بخش هاي دولتي و عمومي است. 


رئيس مركز ملي مطالعات درياي خزر افزود: 56 درصد ساخت و سازها به گونه اي است كه دولتمردان مي توانند براحتي با آن برخورد كنند. 


وي مهمترين علت ساخت و سازهاي غيرمجاز در سواحل مازندران را عدم هماهنگي دستگاههاي ذيربط و طولاني بودن روند دريافت مجوز قانوني اعلام كرد. 


وي توضيح داد: نهاد ها و ارگان هاي زيادي متولي دريا هستند و به همين دليل يك فرد بايد 10 سال به دنبال استعلام براي ساخت و ساز باشد در حالي كه ساخت و ساز تنها يك سال زمان مي برد و به همين دليل به ساخت و ساخت غير مجاز اقدام مي كند. 


وي همچنين يكي از دلايل پيش روي آب درياي خزر را ساخت موج گير ها و تخريب تپه هاي شني برشمرد و اظهارداشت: متاسفانه هر كسي به ساخت و ساز موج گير ها در داخل دريا اقدام كرده است كه اين مورد مي تواند مانع جهش آب از غرب و شرق شود. 


وي افزود: تخريب تپه هاي شني نيز از موارد مهمي است كه به طور طبيعي انجام نمي شود و تخريب آن نشانگر اين است كه هنوز ساخت و سازهاي غير مجاز در حاشيه دريا ادامه دارد و روند آن باعث پيش روي آب درياي خزر و خسارت هاي جبران ناپذير خواهد شد.

 
وي بيان كرد: تپه هاي شني جلوي فرسايش آب را خواهد گرفت و براساس تحقيقات كمترين ميزان تپه هاي شني مربوط به پارك جنگلي نور مي باشد و اين بيانگر ادامه روند ساخت و ساز غير مجاز در اطراف جنگل مي باشد. 


رئيس مركز ملي مطالعات درياي خزرافزود: ساخت و سازهاي غير مجازحاشيه درياي خزر بايد مشمول قوانين سخت گيرانه شود و در حال حاضر نشان مي دهد كه در تخريب اين ساخت و سازها جدي نبوده ايم. 


سلسله كارگاه هاي آموزشي مهندسي عمران محيط زيست، شهرسازي، ساختمان سازي و محيط زيست و نيز تضادها و منافع در استان مازندران روز دوشنبه در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل آغاز شد. 


توسعه و بازار مستغلات زمين و ساختمان در مازندران، اراضي شهري، باير ، كشاورزي و جنگلي، حريم و قوانين مرتبط با ساخت و ساز از محورهاي اين همايش در اين كارگاه آموزشي است كه مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. 


ايدئولوژي شمال، محيط طبيعي و محيط مصنوعي، تاسيسات شهري ، توان سرزميني و ظرفيت بارگذاري و نيز مشاعيات سرزميني و منافع جمعي و عمومي در استان مازندران از ديگر محورهاي كارگاه آموزشي مهندسي عمران محيط زيست در دانشگاه صنعتي بابل است. 

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار