در سمینار (اقتصاد مقاومتی چرا و چگونه؟) چه گذشت؟

سال ۹۱ سیاست کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به سران قوا ابلاغ گردید تا الگوی حرکت اقتصادی کشور با توجه به سیاست‌های کلی که در ۲۴ ماده و ۶ محور مطرح ست برای همگان تبیین شده و حرکت اقتصادی کشور بر اساس این اصول شکل گیرد.
کد خبر: ۲۱۹۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵ 26 April 2016

در برنامه ششم توسعه کشور، لوایح بودجه سالانه و اجرای دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی بر لزوم رعایت و بهره‌مندی از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تأکید شده است.

به گزارش تابناک همدان؛ از سال ۹۱ تاکنون به نظر می‌رسد که متولیان، دست‌اندرکاران و مسئولان دولتی و دیگر نهادها آن‌طور که باید موفق به اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی نشدند و ایشان در نام‌گذاری سال ۹۵ شعار" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" را مدنظر قرارداد تا همه مسئولان و آحاد ملت این مهم را به‌صورت جدی پیگیری کنند.

معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان برگزاری سمیناری با موضوع" اقتصاد مقاومتی، چرا و چگونه؟" را با حضور کارشناسان اقتصادی بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین رسانه‌ها را مدنظر قرارداد و توانست این سمینار را روز یکشنبه در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی استان برگزار کند. به همین منظور در بالای سن نمایندگان هر سه طیف به‌عنوان کارشناس حضور داشتند.

جهاد دانشگاهی میزبانی جلسه‌ای را به عهده گرفته که به نظر می‌رسد هیچ ربطی به این موضوع نداشت چراکه در مدت برگزاری سمینار هیچ‌یک از مسئولان جهاد دانشگاهی در برنامه حضور نیافتند و حتی دانشجویان این مؤسسه آموزشی نیز در لابی ساختمان چرخیدند و حاضر به مشارکت در این برنامه نشدند و بیشتر ترجیح دادند که در کنار دوستان خود بیرون از سالن اجتماعات پیگیری مسائل و گفته‌های شخصی باشند.


سخنرانان و کارشناسان این برنامه به شرح ذیل بودند:

حمیدرضا رهبر مدیرعامل شرکت شیشه همدان به‌عنوان نماینده بخش خصوصی، رحمان نادی دبیر اتاق تعاون نماینده بخش تعاون، ظاهر پور مجاهد فرماندار فامنین و نماینده بخش دولتی، اسدالله ربانی مهر دبیر سمینار، سید حمید حسینی عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد ملایر نماینده دانشگاه، محمدرضا عارف رئیس خانه مطبوعات نماینده رسانه‌ها، سید ناصر محمودی مدیرکل اقتصاد و دارایی استان و نماینده بخش دولتی، عباس ترابیان مدیرعامل دهکده توریستی گنج‌نامه و نماینده بخش خصوصی، حسین صادقیان نماینده بسیج رسانه.

برنامه به‌گونه‌ای طراحی‌شده بود که در دور نخست سخنرانان به تعریفی از اقتصاد مقاومتی برسند و برای این منظور هر یک از کارشناسان با توجه به دغدغه‌ها و مسائل صنفی که نمایندگی آن را بر عهده داشتند سخنان خود را ایراد کردند.

نمایندگان بخش خصوصی از دغدغه‌های تولیدکنندگان و فعالین بخش خصوصی گفتند و بر ضرورت اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند و نمایندگان بخش دولتی نیز بر اجرای صحیح این سیاست‌ها توسط همه قوا تأکید می‌کردند.

متأسفانه این سمینار در جهاد دانشگاهی همدان برگزار شد که نه‌تنها مدیریت این دانشگاه و حتی دانشجویان آن نیز از برنامه استقبال نکردند و صندلی‌های سالن اجتماعات در بهترین حالت بیشتر از ۵۰ نفر را پذیرا نشد و نصف جمعیت حاضر نیز خبرنگاران و اهالی رسانه بودند و باید گفت که حتی معاونت امور جوانان که درواقع برگزارکننده برنامه بود نتوانسته بود از ظرفیت سمن‌ها و کارکنان خود برای پر کردن سالن استفاده کند.

البته از یک دید دیگر می‌توان حضور کم شهروندان عادی در سالن را باید به فال نیک گرفت چراکه شاید فقط ۵ نفر از جوانان این شهر دغدغه برگزاری چنین سمیناری رادارند و بقیه دنبال مسائل دیگر هستند که برای تحلیل این نکته می‌توان از جامعه شناسان مدد گرفت.

به‌هرحال اسدالله ربانی مهر به‌عنوان دبیر سمینار علت برگزاری سمینار را این‌گونه مطرح کرد و گفت: سمینار بیشتر در راستای استفاده از ظرفیت رسانه‌های استان برای تحلیل و تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و در این سمینار تلاش شده تا بر راهکارهای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تأکید شود و از شعارزدگی جلوگیری کنیم.

متأسفانه گفته‌های ربانی مهر جامه عمل نپوشید و شاهد بودیم که سخنرانان گرفتار شعارزدگی شدند و یکسری کلیات را که همه حفظ هستند را دوباره تکرار کردند.

یکی از نکات جالب‌توجه در این برنامه این بود که حسین صادقیان به‌عنوان نماینده بسیج رسانه بعدازاینکه سخنانش در دور اول به‌عنوان نفر آخر پایان یافت بلافاصله از جای خود بر خواست و سالن را ترک کرد و در این لحظه محمدرضا عارف رئیس خانه مطبوعات وارد سالن شد که به روی سن رفت و بر جای صادقیان نشست.


سودهای بانکی مانع ورود سرمایه‌ها به اقتصاد مولد است

مدیرعامل کارخانه شیشه همدان بابیان اینکه سودهای بانکی مانع ورود سرمایه‌ها به اقتصاد مولد است، گفت: نگاه مقام معظم رهبری در راستای عملی شدن اقتصاد مقاومتی به سه قوه کشوری است.

حمیدرضا رهبر افزود: در صنعت و اقتصاد افرادی که مولد هستند در این شعار موردنظر مقام معظم رهبری نیستند چراکه این افراد از سال‌های گذشته فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به تکرار مجدد شعار اقتصاد مقاومتی در سال جاری، اظهار کرد: باوجود ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال گذشته، باید توجه داشته باشیم که علت تکرار این شعار چیست.

مدیرعامل کارخانه شیشه همدان بابیان اینکه برگزاری، برپایی و تحقق اقتصاد مقاومتی روند رضایت‌بخشی برای رهبر معظم انقلاب اسلامی نبوده است، گفت: ایشان با تأکید بیشتری این شعار را در سال جاری با افزودن اقدام و عمل مطرح کردند.

وی یادآور شد: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را یکی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نگاه کنیم، باید به‌عنوان رویکردی جهادی آن را موردتوجه قرارداد.


همدان یکی از استان‌های شاخص در وصول مالیات است

دبیر اتاق تعاون استان همدان گفت: همدان یکی از استان‌های شاخص در وصول مالیات است.

رحمان نادی با تأکید بر ضرورت استفاده از علم اقتصاد، اظهار کرد: باید از علم اقتصاد برای رفع نیازها و خواسته‌های نامحدود در جامعه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: با نگاه درست به وضعیت جامعه، اقتصاد کشور سمت‌وسوی خوبی یافته و بر اساس این سمت‌گیری‌ها مکاتب اقتصادی نمو پیدا می‌کند و از هم مجزا می‌شوند.

نادی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر شاهد حرکت و اراده‌ای در خارج از مرزها هستیم که بر اقتصاددانان تحمیل می‌شود.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که ملت‌ها اجازه می‌دهد حتی در شرایط فشار نیز رشد و بالندگی خود را حفظ کنند.

تحقق اقتصاد مقاومتی تنها با رشد اقتصادی میسر است

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی تنها با رشد اقتصادی میسر خواهد شد به‌طوری‌که باید به دنبال افزایش ثروت ملی باشیم.

سید ناصر محمودی با تأکید بر ضرورت استفاده از علم اقتصاد، بابیان اینکه سال ۹۱ گفتمان اقتصاد مقاومتی با شاه‌کلیدهایی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، اظهار کرد: برای تولید ثروت ملی راهکارهای اساسی وجود دارد که در دستور کار دولت است و طی یکی دو سال گذشته برای انجام آنها به جد اهتمام ورزیده است.

وی افزود: توانمندسازی بخش خصوصی و کوچک کردن دولت، رشد بهره‌وری و بهبود فضای کسب‌وکار منتج به تولید ثروت ملی و درنتیجه رشد اقتصادی می‌شود.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان با اشاره اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید رشد سرمایه‌گذاری، تشکیل سرمایه در اقتصاد و آزادسازی اقتصادی را داشته باشیم، تصریح کرد: باید برای تحقق این امور همت همگانی داشته باشیم و فضای اجتماعی و سیاسی جامعه را ملتهب نکنیم چراکه هیچ سرمایه‌گذاری در چنین جامعه‌ای ریسک نمی‌کند.

وی بابیان اینکه طی دو سال گذشته برجام به فرجام نیکی رسید، عنوان کرد: با کاهش درآمد نفت دولت نباید بگذاریم در داخل کشور تشنج ایجاد شود پس باید به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی بود و با ایجاد فضای درآمدی شرایط سرمایه‌گذاری را مهیا کرد.

محمودی به راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد و گفت: یکی از کلیدواژه‌های اقتصاد مقاومتی بحث صرفه‌جویی در مصرف است به‌طوری‌که متأسفانه به مصرف‌گرایی کمتر اشاره می‌شود بنابراین باید به سمت مصرف بهینه حرکت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش نرخ تورم رابین ۱۲٫۵ تا ۱۳ درصد دانست و اظهار کرد: هم‌اکنون نرخ رشد از منهای شش به تقریباً ۲ درصد رسیده و فروش نفت از دو تا سه میلیون بشکه باارزش ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار به ۵۰۰ تا ۷۰۰ بشکه با نرخ ۴۰ دلار سقوط داشته است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان همدان بابیان اینکه دولت در سال ۹۴ بدترین شرایط مالی را توانست با استراتژی اقتصاد مقاومتی بود پشت سر بگذارد، در خصوص اظهارات برخی در بحث مالیات، عنوان کرد: بهتر است در بحث مالیات سنجیده‌تر صحبت شود، در حالی که گفته می‌شود استان همدان جزو استان‌های برتر در وصول مالیات است، باید بگویم همدان در جایگاه بیست و سوم قرار دارد البته بااین‌وجود تلاش‌هایی برای کاهش درآمدهای مالیاتی صورت گرفت اما درنهایت ملزم به پرداخت سهمیه در نظر گرفته‌شده هستیم.

وی ادامه داد: طی سه سال گذشته و قبل از دولت یازدهم ۷۰ تا ۷۳ درصد بودجه جاری را نفت تشکیل می‌داد اما در سال‌های ۹۳ و ۹۴، ۷۰ درصد بودجه جاری کشور را منابع غیرنفتی تأمین کردند.

محمودی اضافه کرد: نباید از نفت برای بودجه جاری استفاده کرد بلکه باید از آن ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، برای نسل‌های آینده محافظت کرد.

به گفته محمودی، اقتصاد مقاومتی جنبه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته و راهبردهای اساسی و استراتژی مشخصی دارد و شرح وظایف دستگاه‌ها کامل مشخص است به‌طوری‌که برنامه کوتاه‌مدت بر اساس حمایت از تولیدات ملی، مدیریت مصرف، مدیریت منابع ملی و استفاده حداکثری از زمان تدوین‌شده و برنامه بلندمدت در قالب اصلاح نظام اقتصادی، فعال‌تر کردن بخش خصوصی، مقاوم کردن اقتصاد، پایه‌ریزی اقتصاد دانش‌بنیان و تبیین علمی اقتصاد مقاومتی مدنظر بوده که همگی دربرش استانی دیده‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه رشد بهره‌وری و استفاده از بهره‌وری به خوبی در کشور محقق نشده و هدفمندی یارانه‌ها به خوبی پیاده نشده است، عنوان کرد: سال گذشته ۴۳۰ میلیارد تومان وصول مالیات داشتیم درحالی‌که ماهیانه ۸۵ میلیارد تومان یارانه در استان توزیع می‌شود و ۳۲۵ میلیارد تومان در بخش نظام سلامت هزینه شده است.

محمودی بابیان اینکه در حوزه وظایف اقتصاد و دارایی برنامه مدون اقتصادی با شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و راهبردهای اساسی دیده‌شده است، گفت: رونق بازار کار و سرمایه، تأمین سرمایه مالی استان، شفاف‌سازی منابع مالی، درست و بجا هزینه کردن بودجه‌ها، جایگزینی حسابداری تعهدی به‌جای حسابداری نقدی و برنامه‌ریزی برای درآمدهای عمومی و حوزه سرمایه‌گذاری از برنامه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی دربرش استانی است.


همدان برای تحقق اقتصاد مقاومتی به بودجه نیاز ندارد

مدیرعامل دهکده تفریحی توریستی گنج‌نامه معتقد است: استان همدان برای تحقق اقتصاد مقاومتی به بودجه نیاز ندارد چراکه پتانسیل استان در حدی است که می‌تواند تولید ثروت داشته باشد.

ترابیان با تأکید بر ضرورت استفاده از علم اقتصاد، با طرح این سؤال که آیا اقدام و عمل در خصوص اقتصاد مقاومتی انجام نگرفته بود که مقام معظم رهبری مجدداً امسال این شعار را تمدید کردند؟ اظهار کرد: بخش خصوصی همواره در نوک پیکان بوده و تمام توان خود را بر راه‌اندازی کسب‌وکارهای زیاد گذاشته که متأسفانه بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها به مشکل برخورده است.

وی با اشاره به اینکه معتقدم استان همدان برای تحقق اقتصاد مقاومتی توانایی زیادی دارد و حتی به‌صراحت می‌توان گفت در این زمینه بودجه هم نیاز ندارد چراکه با پتانسیل موجود قادر به تولید ثروت است، افزود: سؤال اینجاست چرا دولتمردان بعد از گذشت یک سال و اندی هنوز طرح بالادستی و زیرساخت‌های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی ندارند؟

وی ادامه داد: انجام برخی امور به‌عنوان‌مثال فرهنگ‌سازی از عهده بخش خصوصی خارج است چراکه این بخش تنها به‌عنوان سرباز می‌تواند وارد عمل شود و فرمان‌ها و سیاست‌های دولت را پیاده کند اما اگر زیرساخت‌های اصلی مهیا نباشد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد بنابراین دولت باید بتواند زیرساخت‌های درستی تعریف و بسترهای لازم را برای بخش خصوصی آماده کند تا در خط اول اشتغال ایجاد شود سپس تولید ثروت و صادرات را داشته باشیم.


تحقق اقتصاد مقاومتی مشارکت و همدلی همه مردم را می‌طلبد

فرماندار شهرستان فامنین بابیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی مشارکت و همدلی همه مردم را می‌طلبد، گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از پتانسیل‌های کشور به‌درستی استفاده شود.

ظاهر پور مجاهد با تأکید بر ضرورت استفاده از علم اقتصاد، با اشاره به تعریف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده درست از امکانات در یک نظام و به‌طورکلی داشتن اقتصادی مقاوم است.

وی افزود: برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی باید توجه ویژه‌ای به شعار سال ۹۴ داشته باشیم چراکه تحقق اقتصاد مقاومتی مشارکت و همدلی همه مردم و همچنین اندیشمندان و فقها را می‌طلبد.

پور مجاهد با تأکید بر نهادینه شدن مشارکت مردم درزمینه‌های اقتصادی یادآور شد: مشارکت مردم درزمینه‌های مختلف باید به‌درستی تعریف‌شده و همه اقشار با واقعیت‌های اقتصادی کشور آشنا شوند.

وی اظهار کرد: اگر اقتصاد مقاومتی تنها در حد حرف باشد هیچ فایده‌ای در پی نداشته بلکه باید در همه اعمال این مهم توسط آحاد جامعه به‌کار گرفته شود.

این نماینده بخش دولتی بابیان اینکه دولت بسترساز تحقق اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: باید شرایط لازم برای حضور و فعالیت بیشتر بخش‌های خصوصی فراهم کنیم.

وی در ادامه با تأکید بر بومی شدن برخی از بندهای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: حتی برای پایلوت شدن استان برای این امر اعلام آمادگی کردیم به‌طوری‌که یکی از اشکالات ما این است که در اظهارنظرت به مطالب پایبند بوده اما در تصمیم‌گیری و هنگام عمل تکیه‌ای بر موضوعات نداریم.

پور مجاهد با تأکید بر اینکه نقش فناوری در استان بسیار ضعیف است، تصریح کرد: باید در ساختار تولید بازنگری و کیفیت را تقویت کنیم.

وی با اشاره به مسئله هم‌افزایی گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود باید هم‌افزایی در جامعه پررنگ‌تر شود.

فرماندار فامنین همچنین با تأکید بر تعامل بیشتر دولت با بخش خصوصی خاطرنشان کرد: باید برای استفاده از توان‌بخش خصوصی ممارست داشته باشیم.

وی بابیان اینکه رسانه‌ها باید بیشتر از گذشته مطالبه گری کنند، یادآور شد: رسانه‌ها باید در نقش خود و در راستای همگانی شدن اقتصاد مقاومتی ممارست داشته و از مسئولان در این خصوص استعلام کنند و اقدامات بیشتری انجام دهند.


دولت باید بهره‌وری خود را افزایش دهد

نایب‌رئیس انجمن علمی پدافند غیرعامل همدان گفت: بخش دولتی باید بهره‌وری خود را افزایش دهد.

سید حمید حسینی با تأکید بر ضرورت استفاده از علم اقتصاد، افزود: بهره‌وری یکی از مهم‌ترین بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده و در برنامه ششم نیز بخشی از منابع از طریق آن تأمین می‌شود.

وی با اشاره به معنی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده بهینه از منابع و امکانات بوده که نیازمند مشارکت بخش‌های مختلف برای تحقق است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد ملایر بابیان اینکه بخش خصوصی به‌عنوان مردم و بخش دولتی در اقتصاد مقاومتی نقش‌هایی دارند، تصریح کرد: دولت باید بسترساز، رسانه باید فرهنگ‌ساز و مراکز علمی تئوری پرداز باشند تا جامعه بر این اساس حرکت کند.

وی عنوان کرد: اقتصاد کشوری که با بیکاری بسیاری مواجه است، مقاوم نشده و مردم در این زمینه نقش مهمی مبنی بر مدیریت مصرف را بر عهده دارد.

اقتصاد مقاومتی به معنای قناعت و ریاضت نیست

نماینده بسیج رسانه استان همدان بیان اینکه رسانه‌ها باید در خصوص اقتصاد مقاومتی روشنگری داشته و مردم را آگاه کنند، اظهار کرد: امام (ره) همواره مردم را به میدان عمل می‌آوردند اما دولت‌های قبلی و فعلی و سایر بخش‌های مسئول چقدر به این آموزه توجه کرده‌اند.

حسین صادقیان با تأکید بر ضرورت استفاده از علم اقتصاد، تصریح کرد: اگر بخواهیم در ارتباط با مقوله‌ای در جامعه کارکنیم باید در ابتدا تعریف دقیق و جامعی با توجه به آموزه‌ها و منابع دینی از اقتصاد و مقاومت برای مردم داشته باشیم تا اقتصاد مقاومتی صرفاً به معنای قناعت و ریاضت ترجمه نشود.

وی عنوان کرد: بحث اقتصاد مقاومتی سالیان قبل هم مطرح‌شده بود اما تعریف درستی از اقتصاد مقاومتی نداشته و حتی اساتید گروه اقتصاد نیز بحث قناعت و حداکثر بهره‌وری را مطرح می‌کنند.


بدنه کارشناسی به سرمایه‌گذار بی‌حرمتی می‌کند

رئیس خانه مطبوعات استان همدان نیز بابیان اینکه نباید به دستورالعمل مقام معظم رهبری به دیده شعار نگریست بلکه باید به‌فرمان ایشان عمل کرد، گفت: مطبوعات وظیفه‌دارند در کنار فرهنگ‌سازی به‌طور جد به مبحث مطالبه گری بپردازند به‌طوری‌که اگر نقش خود را خوبی ایفا کنیم می‌توانیم علاوه بر هدایت سیستم، مردم را برای عمل کردن به برنامه‌هایی که مجموعه نظام پی‌ریزی می‌کند، تشویق کنیم.

محمدرضا عارف اظهار کرد: مدیریت استان به دنبال تقویت و استقبال از سرمایه‌گذار است اما وقتی وارد بدنه می‌شویم امور به‌صورت اصولی انجام نمی‌شود و سرمایه‌گذار با بی‌حرمتی و بی‌احترامی کاوی از رسانه‌ها خواست در این زمینه ورود کرده و عرصه را برای سرمایه‌گذاران مهیا کنند و قول داد با هدایت و حمایت رسانه‌ها یکی از اصول کاری سال ۹۵ پیگیری فرمان رهبر معظم انقلاب باشد.

وی از رسانه‌ها خواست در این زمینه ورود کرده و عرصه را برای سرمایه‌گذاران مهیا کنند و قول داد با هدایت و حمایت رسانه‌ها یکی از اصول کاری سال ۹۵ پیگیری فرمان رهبر معظم انقلاب باشد.

به نظر می‌رسد که رسانه‌ها می‌توانستند نمایندگانی با تخصص و اشراف کامل به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی به این سمینار بفرستند که این‌گونه نشد.

به‌هرحال امید است که به‌جای صرف وقت و هزینه برای برگزاری چنین جلساتی که بعید به نظر می‌رسد خروجی جز انتشار اخبار آن در رسانه‌ها و ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف به مقامات بالادستی حاصل دیگری داشته باشد، بهتر است به موضوع اقتصاد مقاومتی با توجه به ظرفیت‌های ملی و استانی و یا به‌طور دقیق‌تر بحث بومی‌سازی و بهره‌مندی از داشته‌های درونی اقدام و عمل شود و خود را گرفتار برگزاری سمینارها نکنیم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار