رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان:

کشاورزی نیازمند الگوی کشت بر اساس اقلیم

تابناک: رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان گفت: کشاورزی استان اصفهان با توجه به منابع آبی نیازمند به الگوی کشت کارشناسی بر اساس اقلیم کنونی است.
کد خبر: ۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷ 03 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از فارس، مصطفی حجه‌فروش در دهمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان اظهار کرد: کمیسیون کشاورزی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی در حال تنظیم الگوی کشت برای استان اصفهان است و در این راستا اقدامات اولیه انجام‌ شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان اضافه کرد: کشاورزی در استان اصفهان علاوه بر تأمین مواد غذایی استان و کشور به‌عنوان محفاظی در برابر بیابانی شدن زمین‌ها است و نباید این نقش را به‌ آسانی فراموش کنیم.

وی از آمادگی بخش خصوصی برای انجام پروژه‌های انتقال آب خبر داد و گفت: پروژه بهشت‌آباد به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های انتقال آب است که با کمک بخش خصوصی قابل انجام است.

«مهدی بصیری» مسئول کمیته آب اتاق اصفهان در این جلسه گفت: مسئله اصلی کشاورزی استان اصفهان تأمین آب است و الگوی کشت باید بر اساس منابع آبی موجود و آینده برنامه‌ریزی شود.

وی گفت: زمانی می‌توان این الگو را ارائه کرد که میزان آب برای کشاورزی مشخص شود، در غیر این صورت این طرح قابل ‌اجرا نیست.

مسئول کمیته آب اتاق اصفهان تأکید کرد: وزارت نیرو به‌ تنهایی نمی‌تواند مسئله رودخانه زاینده‌رود را برطرف کند و سایر دستگاه‌های دولتی و نظارتی باید به کمک بیایند.

«لطف‌الله ضیایی» عضو کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در این جلسه گفت: کشاورزی در شرق اصفهان از پیش روی کویر جلوگیری و محیط‌ زیست را نیز حفظ می‌کند.

وی با بیان اینکه باید به‌ جای صادرات محصولات با آب‌بری بسیار، محصولات با مصرف کمتر آب مورد توجه قرار گیرد گفت: صادرات یک کیلوگرم هندوانه به‌ منزله صادرات 1500 لیتر آب به‌ صورت مجازی است.

ضیایی با اشاره به چالش آب استان اصفهان گفت: در حال حاضر 240 میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده‌رود است و این در حالی است که تا سال آینده 3.1 میلیارد مترمکعب آب وزارت نیرو متعهد است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار