تابناک زنجان گزارش می دهد;

هدایت تحصیلی اجباری یا تشویقی / 45 درصد دانش آموزان زنجانی هدایت می شوند!

رئیس فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به طرح خدایت تحصیلی اظهار داشت: ۴۵ درصد از دانش‌آموزان زنجانی به سمت آموزش‌های فنی و مهارتی هدایت می‌شوند.
کد خبر: ۲۷۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴ 07 August 2016
پروژه هدایت تحصیلی دانش آموزان به عنوان یکی از نوآوری های پر حاشیه نظام آموزش و پرورش کشور شناخته می شود که در هفته های اخیر جنجال های مختلفی در مورد ان شکل گرفت است.

دانش آموزان و خانواده های آنها مدعی اند که آموزش و پرورش بدون توجه به علایق و بازار کار آینده رشته های تحصیلی و صرفا بصورت بخشنامه ای دانش آموزان را از ادامه تحصیل در رشته های مورد علاقه خود باز می دارد و ان ها را الزام به تحصیل در رشته های کار و دانش و فنی  و حرفه ای می کند و هر کسی مایل به مقاومت باشد بایستی با مدارس دولتی خداحافظی کرده و برای ادامه تحصیل به مدارس غیر انتفاعی برود.

اما در سوی دیگر ماجرا آموزش و پرورش از این سیاست ابلاغی خود دفاع می کند و آن را در راستای ایجاد توازن در بین رشته های تحصیلی و بازار کار آینده می داند.

البته بدون شک بر کسی پوشیده نیست که نظام آموزشی کشور بطور طبیعی قربانی سیاست گذاری های دوره ای است و در طول دهه های گذشته بارها نظام آموزشی کشور دستخوش تحولات بعضا کارشناسی شده و غیر کارشناسی شده بوده است که نتیجه آن در شرایط کنونی و بحران های کاری و مهارتی مشخص است.


درباره این طرح رئیس فنی و حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به سیاست هدایت تحصیلی اظهار داشت: یکی از سیاست‌های بالادستی آموزش و پرورش توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی بر اساس نیاز بازار کار و ظرفیت‌های موجود در استانها است.

حمید اخوان افزود: به منظور اجرای سیاست‌های بالادستی در استان زنجان با مناطق 14گانه آموزش و پرورش قراردادی منعقد شده تا 45 درصد دانش‌آموزان پایه دهم به تحصیل در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هدایت و تشویق شوند.

وی ادامه داد: سهم آموزش‌های فنی و مهارتی در دو حوزه هنرستانهای فنی و حرفه‌ای و هنرستانهای کار و دانش گنجانده شده است که دارای سه زمینه شامل صنعت، کشاورزی و خدمات بود.

با این اوصاف باید اذعان داشت که 45 درصد از دانش آموزان پایه دهم زنجانی باید در سال جاری اجبارا تحصیل در مدارس فنی و حرفه ای و یا کار و دانش را انتخاب نمایند و در این بین این سوال بی پاسخ می ماند که چه کسی پاسخگوی از بین رفتن علایق و توانمندی های آنها به رشته های دیگر خواهد شد.

نظر شما چیست؟ دیدگاههای خود را جها انتشار در تابناک زنجان برای ما ارسال نمایید.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار