ايجاد فضای پر جنب و جوش هنری زیر «چتر زندگی» در یزد

کد خبر: ۴۹۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ 06 September 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد معتقد است سازماندهی اقتصاد هنر و رسمیت بخشیدن به آن می‌تواند بخشی از مشکلات اشتغال هنرمندان را مرتفع کند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد یکی از اهداف نخستین جشنواره استانی نمایش خیابانی «چتر زندگی» در یزد را موج آفرينی و ايجاد فضای پر جنب و جوش هنری دانست و گفت: همين موضوع به انگيزه هنرمندان از جمله هنرمندان تئاتر برای خلاقيت و ديده شدن بيشتر كمک می‌كند و از سوی ديگر مخاطبان را نيز برای ديدن و انديشيدن و گفتگو در خصوص آثار نمايشی تشويق می‌كند.
مجید جوادیان‌زاده، تمرين همكاری‌ها، تعامل و رقابت‌ سازنده ميان هنرمندان و گروه‌های نمایشی را از جمله دستاوردهای این رویداد هنری برشمرد و در خصوص راهکارهای مناسب برای کیفی سازی محصولات هنری و ادبی با موضوع خانواده و سبک زندگی اظهار داشت: بايد اجازه تجربه‌های خلاقانه‌تر و آزادانه‌تر به هنرمندان نمايش داد. كيفی سازی محصولات فرهنگی و هنری از فرمول خاصی پيروی نمی‌كند بلكه هر موفقيتی در عرصه هنر، يک تجربه منحصربه‌فرد  است كه قابل كپی كردن نيست. در بحث خانواده نیز بايد گفت با توجه به بافت خانواده محور جامعه ايران و يزد آثار هنری بايد انديشيده‌تر و خلاقانه‌تر باشد تا بتواند توجه جامعه را به خود جلب كند.
وی ادامه داد: برای فاصله گرفتن از کلیشه‌ها در آثار نمایشی نمی‌توان فرمول خاصی ارائه داد چرا كه دوباره در دام كليشه‎‌سازی می‌افتيم. هنرمندان عرصه نمايش بايد از طريق جشنواره‌هايی همچون «چترزندگی» و روش‌های ديگر به تجارب هنری در حال وقوع، اشراف پیدا کنند و دوباره راه‌های رفته را نپيمايند. بسياري از تكرارها ناشی از بی‌خبری از رويدادهای هنری در جاهای ديگر است.
این مقام مسئول به نقش مهم مسئولان و نهادهای فرهنگی هنری و دستگاه های اجرایی در رشد و بالندگی هنرهای نمایشی در استان اشاره و خاطر نشان کرد: هر چند نقش دستگاه‌ها در این زمینه مهم است اما در هيچ جای دنيا هنر تنها با تكيه بر دستگاه‌های رسمی به بالندگی دست نيافته است، به نظرمن بيش از همه، نهادهای هنری و تشكل‌های فرهنگی و هنری می‌توانند در اين حوزه نقش‌آفرينی كنند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد، ساماندهی اقتصاد هنر و رسمیت بخشیدن به آن را از جمله راهکارهای مناسب برای حل مشکلات اشتغال هنرمندان دانست و افزود: بايد اقتصاد هنر را سازمان داد و به آن رسميت بخشيد. هر نوع اشتغالی از جمله اشتغال هنرمندان از يک زنجيره مرتبط به هم تبعيت می‌كند. متأسفانه زنجيره اشتغال و اقتصاد هنر و نمايش دارای حلقه‌های مفقوده زيادی است. مثلا ما در هنر استان يک جريان نقد هنری نداريم. نقد، بسيار مهم است به غير از اينكه موجب ارزيابی آثار هنری می‌شود، باعث معرفی اين آثار به جامعه و ايجاد ميل ديدن، شنيدن و مصرف آثار هنری در مخاطبان نيز می‌شود.
جوادیان‌زاده در خصوص معرفی و شناساندن هرچه بهتر هنرمندان جوان تئاتر استان به جامعه هنری کشور گفت: اول اينكه هنرمندان جوان واقعا بايد چيزی برای ارائه داشته باشند. بايد فرهنگ ممارست و به قولی خاک صحنه خوردن را در فضاهای هنری تقويت كرد. امروز خاک صحنه خوردن مصداق‌های متفاوتی نسبت به گذشته يافته است. هنرمندان جوان بايد همزمان با کسب تجربه در ميدان نمايش به خواندن، ديدن و آموزش هم توجه جدی داشته باشند. اگر با اين داشته‌ها پا به عرصه جامعه بگذارند به راحتی كالايشان خريدار پیدا می‌کند و ديده خواهند شد.
گفتنی است: نخستین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «چتر زندگی» با محوریت خانواده، با حضور 8 اثر در بخش مسابقه و چهار نمایش در بخش جنبی از 16 تا 19 شهریورماه در یزد برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار