تابناک / عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به لزوم بهرهگیری از تجارب رایزنهای بازرگانی در توسعه صادرات ایران تاکید کرد و گفت: صادرات ایران به بازارهای هدف در رقابت با سایر کشورها خندهدار است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن خستهبند امروز در گفتوگو با خبرنگار ۸دی در بندر انزلی به لزوم بهرهگیری از تجارب رایزنان بازرگانی در اقتصاد کشور تاکید کرد و اظهار داشت: متأسفانه پس از هر دورهای که رایزنان بازرگانی به کشور برمیگردند از تجارب آنها هیچ استفادهای نمیشود.
وی رایزنهای بازرگانی در کشورهای خارجی را دیدبانهای اقتصادی کشور نام برد و افزود: باید رایزنهای بازرگانی در کشورهای مختلف توسعه پیدا کنند چون در برخی از کشورها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در حوزه بازرگانی فعالیت دارند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بازرگانان ایرانی در خارج از کشور باید بیشتر فعالیت کنند، گفت: متأسفانه سفارتخانههای ایران در خارج از کشور بههیچوجه در حوزه اقتصادی فعال نیستند و از تخصص و تجربه و شجاعت نیز در این راستا برخوردار نیستند.
نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رایزنهای بازرگانی چون وابسته به سفارتخانههای ایران نیستند راحتتر میتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند و باید مشوقهایی را نیز برای آنها در نظر گرفت.
عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات عدیده گیلان در حوزه صادرات افزود: هم تولیدکنندگان باید هزینههای تولید خود را کاهش دهند و هم دولت باید زیرساختهای صادرات را فراهم کند.
خسته بند با اشاره به ظرفیت عظیم روسیه در تدارک بازار برای محصولات ایران، گفت: ایران با توجه به اینکه روسیه بزرگترین واردکننده گیاه، گل، میوه و ترهبار هست ورد نکرده و نتوانسته است جایگاه خود را در صادرات محصولات به این کشور پیدا کند.
وی با بیان اینکه آمار صادرات ایران به کشوری مثل روسیه که بیش از ۱۴۷ میلیون نفر جمعیتی دارد خندهدار است، تصریح کرد: روسیه میلیاردها دلار واردات دارد اما سهم ایران در این حجم بالای واردات در کمترین میزان خود قرار دارد.
نماینده مردم انزلی در خانه ملت بابیان اینکه ضعف صادرات ایران تنها با بررسی میزان صادرات به کشور روسیه مشخص میشود، گفت: متأسفانه هر جا که رقابت بوده ایران نتوانسته در صادرات موفق شود و اگر در همین کشور عراق نیز کسی ادعا رقابت با ایران را داشته باشد یقیناً بازار هدف خود را از دست خواهیم داد چون نوع کالا و کیفیت کالای صادراتی ایران به کشورهای بسیار ضعیف است و توان رقابت را ندارد.