مدیرکل کمیته امداد امام

ایلامیها222میلیارد ریال زکات پرداخت کردند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) ایلام گفت: سال گذشته 22 میلیارد ریال و امسال نیز 2 میلیارد ریال زکات از مودیان پرداخت زکات در این استان جمع آوری شده است.
کد خبر: ۵۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰ 27 June 2015
ضیا رضایی روز شنبه در نشست شورای زکات استان ایلام اظهار کرد: 70 درصد زکات سال گذشته به پروژه ها و طرح های مختلف عام المنفعه و عمرانی اختصاص یافت و 30 درصد معادل شش میلیارد ریال نیز برای کمک به نیازمندان و فقرا در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه در سال جاری هنوز بطور کامل زکات جمع آوری نشده است، افزود: تاکنون 2 میلیارد ریال جمع آوری شده که سهم فقراست و طبق مصوبه شورای زکات کشور باید سهم فقرا از محل زکات در سال جاری 60 درصد و سهم پروژه ها 40 درصد باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در این نشست گفت: میزان پرداخت زکات استان به نسبت برداشت محصولات کشاورزی بسیار کمتر است و علت این موضوع نیازمند بررسی های واقعی و کارشناسی است.

عبدالرضا بازدار افزود: استان ایلام ظرفیت های خوبی در زمینه کشاورزی دارد و بیشتر کشاورزان از پروژه های اصلی و فرعی آب و خاک استان که با هزینه های دولتی ایجاد شده برای کشاورزی و کشت و زرع استفاده می کنند و برخی نیز از وضعیت زراعی مناسبی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: با این وجود، میزان پرداخت زکات واجب محصولات کشاورزی در استان نسبت به سطح برداشت محصول کم است در حالیکه بیشتر کشاورزان استطاعت پرداخت زکات را دارند.

بازدار یادآور شد: بیشتر زکات استان از بخش های موسیان و دشت عباس شهرستان دهلران که دارای اراضی وسیع و حاصلخیز کشاورزی است، تامین می شود در صورتیکه همه استان به نسبت برداشت محصول و معیار شرعی تعیین شده، زکات را پرداخت کنند که این امر در استان به خوبی انجام نمی شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: با وجود آنکه زکات یکی از واجبات دین اسلام است و یکی از ارکان و ستون های جامعه اسلامی محسوب می شود اما این فریضه الهی بخوبی بین مودیان و مشمولان زکات ترویج و تبلیغ نشده است.

حجت الاسلام روح الله شاهمرادیان اظهار کرد: هر چند حرکت و اقدام هایی در سال های گذشته بویژه 10 سال اخیر برای این مهم صورت گرفته اما خلا ترویج و تبلیغ زکات به معنای واقعی هنوز در جامعه اسلامی احساس می شود.

وی افزود: اشاعه فرهنگ پرداخت زکات نیاز مبرم به ارایه راهکارهای عملی است تا این سنت حسنه الهی که در جامعه اسلامی تا حدود زیادی مغفول مانده احیا شود که در این میان نقش روحانیون و ائمه جمعه حایز اهمیت است.

شاهمرادیان با اشاره به طرح مفید مدرسه در مزرعه تاکید کرد: مهندسان کشاورزی هنگام آموزش عملی و علمی کشاورزان برای کشاورزی مدرن هم دوش روحانیون و حتی در غیاب آنها به ترویج پرداخت زکات بین کشاورزان بپردازند.

وی یادآور شد: یکی از نکات مهم عدم اعتماد برخی از مودیان پرداخت زکات به کارگزاران دریافت زکات است که این معضل با ایجاد فضای اعتماد بین دو طرف رفع شود.

به گفته وی، اعزام مبلغان به مناطق روستایی در ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب برای آگاه سازی مردم در زمینه لزوم پرداخت زکات و اهمیت این فریضه الهی است.

ترویج و تبلیغ چهره به چهره از سوی مبلغان، شفاف سازی دیدگاه مودیان در پرداخت و محل مصرف زکات، عدم اعتماد مودیان به کارگزاران، استفاده از یک استاد سخنران شاخص کشوری آشنا با مساله زکات، مشارکت دادن خود مودیان در محل مصرف زکات از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

همچنین در این نشست به موارد دیگری چون شناسایی کشاورزان و دامداران عمده و انتخاب آنها بعنوان نمایندگان سایر کشاورزان برای نظارت بر محل مصرف زکات ببا هدف اعتماد سازی، ایجاد پروژه های عام المنفعه و ایجاد اشتغال افراد نیازمند از محل پرداخت زکات، آشنایی با فلسفه زکات، تعیین معیار شرعی پرداخت زکات از سوی کارگزاران برای مودیان اشاره شد.

پرداخت زکات بر گندم، جو، کشمش، خرما، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره مسکوک واجب است
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار