نظرات یک کارشناس هم استانی درباره مذاکرات

کد خبر: ۵۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰ 09 July 2015
به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد،کارشناس ارشد علوم سیاسی شهرستان بهمئی ظهر امروز در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار "آوای ماغر "با اشاره به آخرین وضعیت روند مذاکرات وین ،اظهار کرد:وقتی گزاره برگ ملی توسط میلیون ها نفر از مردم امضا و به وزارت خارجه فرستاده شد، بنابراین وزارت خارجه وظیفه دارد بر اساس تکلیف دینی و شرعی و بر اساس هدایت های مقام معظم رهبری در این راستا حرکت نماید.

کریم افتحاری با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) ،گفت: هر کس از این سه چیز استعانت جوید هرگز پشیمان نمی شود؛اجتناب از عجله که باید مسئولان ما تحت تاثیر جو رسانه ای غرب هر نوع توافقی را امضا ننمایند و مشورت کردن که مشورت برای هر کاری حتی جزئی می تواند نتیجه مطلوب داشته باشد؛سوم توکل بر خدا که ملت ایران همیشه با توکل برخدا توانسته است بر مشکلات فائق آید.

نویسنده کتاب احزاب ، تشکل ها و جناح های سیاسی ایران امروز ادامه داد: نگاه به آینده در توسعه و پیشرفت کشور بسیار مهم است،سیاست مداران ما نباید پای سندی را امضا نمایند که نسل آینده بر آنها نفرین نمایند ؛ نمونه بارز آن را در قراردادهای تحمیلی ترکمانچای و گلستان می توان دید که با گذشت نزدیک به 200سال از انعقاد آنها همچنان می گوییم ای کاش تن به چنین قراردادهای ننگینی نمی دادیم و هر روز نسبت به از دست دادن عزت ،کرامت و بخشی از تمامیت ارضی کشور عزیزمان احساس ندامت می کنیم.

افتحاری خاطرنشان کرد: اگر معقولانه به روند مذاکرات نگاه کنیم می بینیم که طرف مقابل ما هم دنبال منافع خود می باشد ،پس باید مواظب باشیم که منافع خود را تحت تاثیر جو روانی حریف به خطر نیندازیم ؛در عین حال در بدترین شرایط مذاکرات باید امیدوار باشیم زیرا با مقاومت کردن از ابرهای سیاه باران سفید خواهد بارید و دود از دودکش های سیاه ،سفید بیرون می آید.

این هادی سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: امروزه که روند مذاکرات به اوج خود رسیده است ،خواص ما نقش تعیین کننده ای در نتیجه مذاکرات دارند که نباید اجازه دهند عده ای تحت عنوان قطب های ثروت ،قدرت ،زور و تزویر افکار عمومی جامعه را با سوء استفاده از تریبون هایی که در اختیار دارند به انحراف بکشانند .

افتخاری در خصوص اهمیت منافع ملی یک کشور به نحوه تصمیم گیری دولتمردان آمریکایی در سیاست خارجی کشورشان اشاره نمود و گفت: این طور نیست که سیاست خارجی آمریکا وابسته به یک جناح باشد بلکه احزاب آمریکا - چه دموکرات و چه جمهوری خواه - در خدمت منافع ملی و سیاست خارجی کشورشان حرکت می کنند و مخالفت های رسانه ای برخی از آنها بیشتر مصرف داخلی دارد.

وی گفت:برد و باخت این مذاکرات هر چه باشد سرنوشت آحاد ملت ایران و حتی نسل های بعد ما نیز به آن گره می خورد لذا نباید سطح مذاکرات را به جریان ها و گروه ها تنزل دهیم .

این کارشناس ارشد علوم سیاسی با اشاره به اینکه عده ای قصد سوء استفاده در این رابطه دارند تا بتوانند در انتخابات مجلس آینده به اهداف خود برسند ،افزود: هنوز مذاکرات تمام نشده که عده ای با اختلاف و دو دستگی در کشور قصد دارند مردم را به دو گروه تقسیم نمایند که این باعث خدشه دار شدن وحدت ملی می شود.

افتخاری گفت: با نگاهی به تاریخ اسلام، در دوره امام حسن(ع) عده ای از خواص و صاحبان زر و زور و تزویر چنان عرصه را بر افکار عمومی تنگ کردند و جو روانی در جامعه راه اندازی کردند که مردم را حتی نسبت به تهیه آب آشامیدنی هم نا امید کردند و  نتیجه  این سم مهلک صلح امام حسن (ع)بود و گرنه راه امام حسن(ع) همان راه عاشورو راه جد بزرگشان پیامبر (ص)  و پدر بزرگوارشان بود.

وی ادامه داد: البته خواص ما باید بدانند بر اساس قانون اساسی تعیین چارچوب سیاست های کلی نظام ما با مقام معظم رهبری است و ولایت زمان، ولایت ایشان است و همه وظیفه داریم هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ قانونی در این چارچوب حرکت کنیم.

مدیر سایت خبری – تحلیلی افتخار نیوز در خصوص وظایف رسانه ها در  طول مذاکرات ،گفت: صدا و سیما نباید اجازه دهد هر کسی از این تریبون جهت پیشبرد اهداف سوء جریان های خود استفاده کند.

افتخاری در خصوص نقش و اهمیت فناوری هسته ای، تصریح کرد: به عقیده کارشناسان در اهمیت بالای فناوری هسته ای - به خصوص در بخش تامین دارو و انرژی- و استفاده از آن در صنایع مختلف  و اینکه سوخت های فسیلی تجدید ناپذیرند به یک نمونه اشاره کرد و گفت: انرژی حاصل از یک کیلوگرم اورانیوم برابر با مصرف 50  هزار بشکه نفت است که برای تولید 7هزار مگاوات برق حدود 190میلیون بشکه نفت خام مصرف می شود .

وی افزود: با توجه به خشکسالی های 15 سال اخیر که ایران را در وضعیت بحرانی آب قرار داده است و تامین آب شرب در آینده نزدیک به سختی امکان پذیر است ،بنابراین کم هزینه ترین انرژی جهت شیرین کردن آب دریاها برق هسته ای است .

این کارشناس ارشد علوم سیاسی در پایان گفت: قطعا تیم مذاکره کننده واقف است که از چه دستاوردهای عظیمی - که ماحصل تلاش های شبانه روزی دانشمندان هسته ای است -  دفاع می کند و نیاز است با هوشیاری کامل ترفند های معاویه ای دشمن را بشناسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار