آیا سکته مغزی قابل درمان است؟

کد خبر: ۶۸۴۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ 27 November 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / متخصص مغز و اعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: سه ساعت نخست بروز سکته مغزی، زمان طلایی این نوع حمله محسوب می‌شود و اگر فرد آسیب دیده در این بازه‌ی زمانی به مراکز درمانی مراجعه کند درمان شخص اثر بخش‌تر خواهد بود.

دکتر سعید رزمه اظهار کرد: سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که خون مسؤول تغذیه قسمتی از مغز قطع شود و یا شدیداً کاهش پیدا کند و این امر موجب عدم دسترسی اکسیژن و غذا به بافت مغز و در نهایت حمله و سکته مغزی می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از 85 درصد حمله‌های مغزی نتیجه انسداد رگ‌های مغزی و از نوع سکته مغزی ایسکمیک بوده که موجب کاهش جریان خون به سمت بافت مغز می‌شود.

رزمه تصریح کرد: 15 درصد دیگر این نوع حمله‌ها، سکته مغزی هموراژیک نامیده می‌شود که نتیجه پارگی رگ‌های مغزی بوده و در اثر عواملی همچون فشار خون بالای کنترل نشده  و ناهنجاری همراه با پارگی و تخریب شریانی و وریدی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علائم سکته مغزی به صورت ناگهانی نمایان می‌شود، اضافه کرد: اختلال تکلم، ضعف یک طرفه بدن، تاری دید، دو بینی، سرگیجه و اختلالات بلع از اصلی‌ترین علائم سکته مغزی محسوب می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب بیمارستان شهید بهشتی یاسوج اذعان داشت: فشار، قند و چربی خون، وزن بالا، عدم تحرک کافی و استعمال دخانیات از اصلی‌ترین عوامل خطر حمله‌های قلبی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: سابقه خانوادگی، سن، نژاد و جنسیت مرد از دیگر عوامل خطر ساز بروز حمله و سکته مغزی محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: علائم سکته مغزی با تجویز داروهای ویژه در صورت مراجعه به موقع به مراکز درمانی موجب کاهش علائم و درمان صد در صدی فرد خواهد شد.

رزمه مدت زمان سکته مغزی و ناحیه درگیر در مغز را از اصلی‌ترین دلایل  ایجاد ناتوانی‌های موقتی و دائمی عنوان کرد و افزود: فلج شدن، فقدان حرکت دادن ماهیچه‌ها، مشکلات احساسی، از دست دادن حافظه، درد و تغییرات رفتاری از مهم‌ترین عوارض سکته مغزی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: معاینات بدنی، سی تی اسکن، ام آر آی، آزمایش‌های خونی و آنژیوگرام مغزی از راه های تشخیصی احتمال بروز سکته مغزی است.

رزمه در پایان خاطرنشان کرد: مصرف دارو، فیزیوتراپی و کار درمانی می‌تواند موجب کاهش عوارض ناشی از این نوع حمله‌ها شود که در افراد مختلف با توجه به شدت سکته مغزی متفاوت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار