۲۰ محصول صنایع دستی منسوخ شده در استان فارس احیا و به مرحله تولید رسیده است

زاهدیان نژاد گفت: در چند سال اخیر بیش از ۲۰ محصول صنایع دستی منسوخ شده در استان فارس احیا و به مرحله تولید رسیده است.
کد خبر: ۷۹۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 16 November 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: محصولات صنایع دستی منسوخ شده نمدمالی و گیوه دوزی شهرستان مرودشت احیا شده و به مرحله تولید رسید .
زاهدیان نژاد با بیان این که این دو محصول در روستا‌های دشتک و فتح آباد مرودشت تولید می‌شدند و در حال فراموشی بودند، افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده و استفاده از توان بخش خصوصی این هنرهای سنتی احیا شدند.
وی تصریح کرد: مقرر شده دوره‌های آموزشی و کارگاهی این محصولات در شهر مرودشت برگزار شود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۲۰ نفر از علاقمندان به بافت رویه گیوه در شهرستان شناسایی شدند و امید است به زود‌ی این دو هنر در شهرستان رونق و در چرخه تولید و صادرات قرار گیرد.
زاهدیان نژاد گفت: در چند سال اخیر بیش از ۲۰ محصول صنایع دستی منسوخ شده در استان فارس احیا و به مرحله تولید رسیده است.
وی افزود: شیشه گری فوتی سنتی، اویی بافی، جاجیم بافی، طلا سازی سنتی، شیشه درمه بافی و رشته دوره چین بافی، دلوچه دوزی کازرون، مسگری و چاقو سازی نی ریز، معرق، معرق کاشی، دواتگری و رشته میناکاری بخشی از رشته‌های احیا شده در استان فارس هستند.
زاهدیان نژاد افزود: ۱۲۰ رشته صنایع دستی از گذشته در استان فارس وجود داشته که هم اینک از این تعداد بیش از ۸۵ رشته فعال است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: بنا به تعریف شورای احیا و باز زنده سازی رشته‌های صنایع دستی، اگر در رشته هنری، تولیدات به زیر ۵ کارگاه فعال برسد، عنوان منسوخ شده به آن رشته تعلق می‌گیرد.

خبرهای مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار