پس از سال‌ها نبود محصول، از خشکسالی گرفته تا سیل و سرمازدگی و گرمازدگی، امسال کشاورزان پسته‌کار چشم و دل‌شان به پسته خندان روشن شده و باغات‌شان محصول خوبی دارند و می‌خواهند در کنار برداشت محصول جشن ملی پسته را هم برگزار کنند.
کد خبر: ۱۱۲۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵ 09 September 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از خبرگزاری فارس، قطب تولید پسته دنیا این روزها حال و هوای خوشی دارد. پس از چندین سال نداشتن محصول، امسال کشاورزان قرار است کام‌شان با لبخند پسته‌های اکبری، فندقی، احمدآقایی، کله‌قوچی، اوحدی و دیگر ارقام شیرین شود و به‌واسطه طلای سبز رزق و روزی هزاران نفر دیگر را هم برسانند.

امسال یک میلیون نفر روز کارگر در این خطه از دیار کریمان از محل تولید پسته مشغول به کار می‌شوند و میلیون‌ها دلار از تولید پسته ارز وارد کشور خواهد شد.

ظرفیت‌هایی که طلای سبز دارد بیشمار است و پسته دومین کالای ارزآور ایران است که تأثیر زیادی در اقتصاد کشور دارد.

پس از چند سال نبود محصول به‌دلیل تغییرات اقلیمی، سال ۱۴۰۲ قرار است ۲۰۰ هزار تن پسته در کشورمان تولید شود که حدود ۷۰ هزار تن آن در رفسنجان مهد پسته دنیا برداشت می‌شود و این رویداد عظیم اقتصادی در رفسنجان از روزهای گذشته شروع شده و در برخی مناطق که پسته‌ها کمی دیررس هستند، برداشت را به روزهای پایانی شهریور و اوایل مهرماه موکول کرده‌اند.

اما در کنار شور و حالی که در فصل برداشت پسته در رفسنجان ایجاد می‌شود، مسؤولان نیز برای بالابردن حرارت این رویداد اقتصادی  برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند؛ ازجمله برگزاری هفتمین جشن ملی پسته تا شور و هیجان بیشتری ایجاد شود.

به گفته فرماندار رفسنجان سابقه پسته‌کاری در این شهرستان نزدیک به یک قرن است و بالای ۸۵ سال صادرات پسته را از رفسنجان به سایر نقاط دنیا انجام می‌دهیم و در دنیا رفسنجان را به نام پسته و مس می‌شناسند.

حسین رضایی در جمع خبرنگاران می‌افزاید:  ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در رفسنجان داریم و بین ۲۴ تا ۳۴ درصد تولید کشور را رفسنجان به خودش اختصاص داده است.

وی پسته را در مقابل شرایط اقلیمی، کم‌آبی و دیگر موارد مقاوم می‌داند و ابراز می‌کند: در میان ارقام مختلفی که این محصول دارد، رقم اکبری مقاوم‌ترین رقم است.

 رضایی عنوان می‌کند: روزانه ۲۰ هزار نفر کارگر در باغات کار برداشت را انجام می‌دهند و امسال ۲۰۰ هزارتن پسته در کشور  تولید خواهد شد

 

خودکفایی در تولید ادوات و  دستگاه‌های فرآوری پسته

فرماندار ویژه رفسنجان از خودکفایی در بحث ادوات و دستگاه‌های فرآوری پسته نیز سخن به‌میان می‌آورد و متذکر می‌شود، در این زمینه صادرکننده نیز هستیم.

با توجه به قدمت تولید پسته انتظار می‌رفت این محصول ثبت ملی شده باشد که خوشبختانه با تلاشی که انجام شده سال ۹۵ پسته رفسنجان به ثبت ملی رسیده و به گفته فرماندار رفسنجان گواهی ثبت جهانی نشان جغرافیایی پسته رفسنجان  نیز صادر شده است.

رضایی به ارقام تجاری پسته که در کشور داریم نیز اشاره می‌کند و فندقی، کله‌قوچی، اکبری و احمدآقایی را ذکر می‌کند که اینها همه از ارقام تولیدی رفسنجان هستند که توسط افرادی شناسایی شدند و این گونه‌ها در شهرهای دیگر کشور هم کشت می‌شوند.

موانع صادراتی پسته برطرف شوند

وی با تأکید بر اینکه موانع صادراتی پسته باید برطرف شوند، ادامه می‌دهد:  با شرایط اقلیمی، تولید خیلی هزینه‌بر شده است و با چالش روبه‌رو شده است. اما ناامید نیستیم و امسال در هر هکتار چهار تا ۵ تن پسته داریم و حتی رکوردهای ۱۰ تن در کشور هم داریم.

رضایی در خصوص تولید توضیح می‌دهد: امسال تولید دنیا برای اولین بار به یک میلیون تن رسیده و نزدیک به ۲۰۰ هزار تن تولید ایران و ۶۰۰ هزارتن تولید آمریکا و ۲۰۰ هزار تن بقیه دنیاست که تا الان کشش بازارهای دنیا بیشتر از ۶۵۰ هزار تن نبوده است.

وی خاطرنشان می‌کند: در جشن به جوانب رسیدگی می‌کنیم که هرگونه موانع صادراتی از سر راه صادرکنندگان برداشته شود.

رضایی عنوان می‌کند: حدود ۳۰۰ خرده فروش دارای پروانه فعالیت در رفسنجان داریم.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه مزه و کیفیت پسته ایران در نیا منحصربه‌فرد است، امیدوایم توسط سازمان ملی استاندارد، موضوع استاندارد اجباری پسته برداشته شود تا تجار بتوانند محصولشان را صادر کنند همچنین مشکل تعهدات ارزی که طی این سال‌ها موجب کنار رفتن تجار خوشنام شده نیز برطرف شود.

وی از تدارک برنامه‌هایی برای فصل برداشت پسته خبر می‌دهد و تأکید می‌کند این برنامه‌ها باید در خور شأن نام پسته باشد و به‌نحو احسن انجام شود.

اما افتتاحیه جشن ملی پسته قرار است ۲۷ شهریور در اسماعیل‌آباد نوق برگزار شود و روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریور در کبوترخان و کشکوئیه و روز پایانی نیز در خانه حاج‌آقاعلی این جشن به کار خود پایان می‌دهد.

حضور سفیران کشورهای خارجی ازجمله مالزی و... و مقاماتی از کشور ایران نیز در این جشن پیش‌بینی شده که قرار است پس از نهایی شدن اعلام شوند.

پسته‌کاران رفسنجانی از همان روزهای نخست که تولید پسته را داشتند، از محل درآمد حاصل از محصول خود به کارهای خیر پرداخته‌اند، از کمک به ساخت مدارس، مساجد، بیمارستان و راه‌ها و زیرساخت‌ها تا کمک‌هایی که در هشت سال جنگ از رفسنجان به جبهه‌ها ارسال می‌شد و حالا قرار است در یکی از بخش‌های این جشنواره از خیران و فعالان کشاوزی هر منطقه تجلیل شود.

از دیگر برنامه‌های جانبی جشن ملی پسته برگزاری غرفه‌های صنایع دستی و بازی‌های بومی محلی است که در واقع این جشن فرصتی مغتنم برای نشان دادن ظرفیت‌های این شهرستان نیز هست.

همزمان با جشن ملی پسته رونمایی از نماد پسته در شهر رفسنجان هم برگزار می‌شود و به گفته فرماندار ستاد عالی پسته هم در استان تشکیل می‌شود و در صدد هستیم دبیرخانه دائمی جشن ملی پسته رفسنجان را دایر کنیم.                       

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار