امام جمعه موقت قزوین گفت: نکته مهم این است که ما برای حل مسائل اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی باید به الگوی اسلام برگردیم، خانه مولد و الگوی شهر مولد کلید حل بسیاری از مشکلات خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۶۲۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲ 13 April 2024

به گزارش تابناک قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خضری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که ۲۴ فروردین در مسجدالنبی (ص) برگزار شد، اظهار کرد: در روایات داریم که هیچ چیز مثل غلبه شهوات تقوا را فاسد نمی‌کند، لذا انسان متقی نباید در فضای غلبه شهوات قرار بگیرد.

امام جمعه موقت قزوین بیان کرد: در سال مشارکت مردم در تولید قرار داریم، مقام معظم رهبری فرمودند کلید حل مشکلات اقتصادی حضور مردم است، ما در انقلاب، جنگ، ایام کرونا و هر شرایطی که موفق بوده‌ایم فرمولش حضور مردم بوده است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حضور مردم در اقتصاد گفت: از راهکار‌های ریشه‌ای و مبنایی و یکی از کلید‌های طلایی مشارکت مردم برگشت از الگوی مدرنیته به الگوی اسلام است، پس از اصلاحات ارضی، شهر‌های ما به سمت الگوی مدرنیته رفتند و از خانه مولد اسلامی دور شدیم.

خطیب نماز جمعه قزوین خاطرنشان کرد: الگوی مدرنیته این است که شهر‌ها مانند قوطی کبریت‌هایی هستند که فقط حکم خوابگاه را دارند، کار در شهرک‌های صنعتی است، تفریح در بازیگاه‌هاست، مراکز خرید هم مراکز لذت هستند، این الگوی مدرنیته است، در حالی که پایه شهر اسلامی خانه و مسکن است و کار و تولید هم در خانه است، یعنی خانه مولد است، خانه مولد خانه‌ای است که محل نشاط باشد.

وی اظهار کرد: نمی‌خواهیم لزوم پارک و مراکز تفریحی را نفی کنیم، بلکه می‌خواهیم بگوییم کار در خانه تفریح است، خانه مولد خانه‌ای است که فقط محل خواب نیست، بلکه محل آرامش است، بین خواب و آرامش تفاوت وجود دارد.

حجت‌الاسلام خضری تصریح کرد: ما در الگوی مدرنیته نه تنها شهرهایمان، بلکه حتی روستاهایمان هم مصرف‌کننده شده‌اند، قبلاً روستا‌ها نان به شهر‌ها می‌فرستادند، اکنون از شهر‌ها نان به روستا‌ها می‌فرستیم، قبلاً محصولات از روستا‌ها به شهر‌ها می‌آمد، امروز از شهر‌ها به روستا‌ها محصول می‌فرستیم، یعنی الگوی مصرفی غرب را گرفته و نه تنها در شهرها، بلکه در روستا‌ها نیز اشاعه داده‌ایم و همه مصرف‌گرا شده‌اند.

وی ادامه داد: در خانه مولد بچه‌ها در فضای تولید تربیت می‌شوند، در حالی که در خانه مدرنیته بچه‌ها در محیط مصرف تربیت می‌شوند، در خانه مولد بچه‌ها در آغوش مادر تربیت می‌شوند، اما در خانه مدرنیته، مادر از بچه‌ها جدا می‌شود و بچه‌ها در مهدکودک‌ها هستند، نتیجه این می‌شود که تعداد بالایی از بچه‌ها دچار اضطراب، افسردگی و اختلالات روانی می‌شوند، چون از سنین کم از مادرشان جدا بوده‌اند.

امام جمعه موقت قزوین اظهار کرد: در خانه مولد، بچه‌ها مسئولیت‌پذیر و جهادی تربیت می‌شوند، چون بچه‌ها کار می‌کنند، اما در خانه مصرف‌گرا، بچه‌ها فقط مصرف می‌کنند، نتیجه آن هم تنبلی و توقع زیاد است، در آینده وقتی به این قبیل آدم‌ها مسئولیت سپرده شود از عهده آن بر نمی‌آیند، چون در خانه‌هایی بزرگ شده‌اند که هیچ مسئولیتی به آن‌ها سپرده نشده و همه چیز برای آنان آماده و مهیا بوده است.

حجت‌الاسلام خضری گفت: در خانه مولد نشاط وجود دارد، چون تعداد بچه‌ها زیاد است و رشد جمعیت در آن اتفاق می‌افتد، در خانه مصرف‌گرا تعداد بچه‌ها کم است، چنین بچه‌ای افسرده خواهد شد، ما میلیارد‌ها هزینه کرده و مراکز نشاط در شهر‌ها ایجاد می‌کنیم تا چنین اتفاقی نیفتد، در حالی که باید بدانیم این هزینه‌ها نتیجه‌ای ندارند، چراکه مسیر اولیه را اشتباه آمده‌ایم، بنابراین در مدل مدرنیته نمی‌توان انتظار رشد جمعیت داشت.

وی بیان کرد: در خانه مولد فرصتی برای رسانه وجود ندارد، اما در خانه‌های مصرف‌گرا بچه‌ها ساعت‌های متمادی مشغول بازی با موبایل هستند، در خانه مولد احساس رضایت، آرامش و اعتماد به نفس وجود دارد، اما در خانه مصرف‌گرا مادر همیشه به خاطر تنهایی فرزندش احساس گناه می‌کند.

تفاوت عبادت در خانه مولد و خانه مصرف‌گرا

خطیب نماز جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در خانه‌های مولد زمان برای عبادت، مسجد، هیئت و نماز جمعه وجود دارد، اما در خانه‌های مصرف‌گرا پدر و مادر صبح تا شب مشغول فعالیت هستند و وقتی برای عبادت باقی نمی‌ماند، در زندگی مدرنیته مسجد معبد نیست، بلکه ساختمان‌های بلند مرتبه تجاری معبد هستند.

وی تأکید کرد: شما نگاهی به مراکز تجاری قزوین بیندازید، این‌ها چه تناسبی با جمعیت قزوین دارند؟ اصلاً آیا ما این اندازه در قزوین به مراکز تجاری نیاز داریم؟ این‌ها روی چه سیاستی ساخته می‌شوند؟ در مدل الگوی مدرنیته مراکز تجاری را به عنوان کانون ترویج مصرف‌گرایی درست می‌کنند.

امام جمعه موقت قزوین تصریح کرد: این مراکز و فروشگاه‌های بزرگی که ساخته می‌شوند، باعث تعطیل شدن مغازه‌های کوچک می‌شوند، این زندگی مدرنیته است، در فرهنگ اسلامی ما بر اساس دارایی‌مان و نه بر اساس اعتبار آینده‌مان خرید می‌کنیم، در حالی که امروز فروشگاه‌ها می‌گویند بیایید وسیله را ببرید و پولش را در چندین قسط پرداخت کنید، می‌بینیم که به این ترتیب همه زندگی‌ها زیر بار قسط رفته است، دلیلش همین مصرف‌گرایی است.

وی اظهار کرد: خانه مولد خانه‌ای است که در آن زن هم در اقتصاد سهمی دارد، ما باید به الگوی مولد برگردیم، ما باید در شهرسازی‌های جدید به سمت خانه‌های یک طبقه با حیاط بزرگ که امکان کار تولیدی در آن وجود دارد برویم، ما زمین و امکانات داریم، باید شهرک‌های مولد درست کنیم، البته در همین آپارتمان‌ها هم امکان تولید وجود دارد.

وی ادامه داد: در خانه‌های مولد عقل معاش وجود دارد، کسی که کار تولیدی می‌کند عقلش رشد می‌کند، بچه‌هایی که مصرف‌گرا هستند فقط به دنبال خرید هستند، این‌ها حتی توان مدیریت پول را هم ندارند، چون عقل معاش ندارند، این بچه‌ها مدیریت را بلد نیستند، وقتی بزرگ می‌شوند به دلیل عدم توان مدیریتی در زندگی به مشکل می‌خورند.

امام جمعه موقت قزوین بیان کرد: امروز در برخی کشور‌های شرق آسیا ۸۰ درصد تولید در خانه‌ها انجام می‌شود، چین در خانه‌ها تولیدات بسیاری انجام می‌دهد، به طور میانگین ۲۴ درصد تولید کشور‌های دنیا در خانه انجام می‌شود، این عدد در ایران ۵ درصد است، ما معایب غرب را گرفته‌ایم، اما محاسنش را نگرفته‌ایم، آن‌ها مدرنیته را درست کردند و خودشان به این نتیجه رسیدند که این الگو غلط است.

وی گفت: در دل رسانه‌ها و زندگی مدرنیته فرهنگ کشف حجاب و بی‌حجابی درست می‌شود، مسئله کشف حجاب یک راهکار سلبی و قانونی دارد که حتماً باید انجام شود، چون شیاطین برای آن برنامه دارند، الحمدالله با همتی که فراجا در کشور و استان قزوین انجام داده و اطلاعیه‌ای که در این زمینه صادر کرده‌اند، از فردا این طرح با قدرت و قوت اجرایی شده و امر به معروف و نهی از منکر احیا می‌شود و با کمک مردم فرهنگ عفت در جامعه جاری خواهد شد.

حجت‌الاسلام خضری بیان کرد: اگر بی‌عفتی در کشور حاکم شود همه خانواده‌ها ضرر می‌کنند، این را باید به بی‌حجاب‌ها هم گفت، این طور نیست که فقط باحجاب‌ها از ترویج بی‌عفتی در جامعه ضرر کنند، خود خانم‌ها از بی‌عفتی بیشتر ضرر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته ریشه‌ای این است که ما برای حل مسائل اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی باید به الگوی اسلام برگردیم، خانه مولد و الگوی شهر مولد کلید حل بسیاری از مشکلات خواهد بود.

امام جمعه موقت قزوین بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۱۰ نهج‌البلاغه می‌فرماید آگاه باشید که شیطان حزب خودش را جمع کرده است؛ امروز ببینید شیاطین عالم جمع شده‌اند، امروز جبهه شیاطین عالم در مقابل جبهه اولیای خداست، امروز زنان دلیر غزه ایستاده‌اند، اگر زنان دلیر غزه نبودند حماس شکست خورده بود، زنان به حماس گفتند شما زیر زمین باشید و آنجا عملیات‌هایتان را انجام دهید، روی زمین را به ما زن‌ها بسپارید.

۷۰ درصد شهدای غزه زنان و کودکان هستند

امام جمعه موقت قزوین خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد شهدای غزه زنان و کودکان هستند، در فلسطین تقسیم کار بود، وقتی بیمارستان شفا را زدند و خانه‌های اطرافش هم خراب شد، یکی از بانوان فلسطینی در میان مردم ایستاده بود و می‌گفت ایمان و تقوایتان را قوی کنید، امروز زنان غزه از همسران و مادران شهید الگو گرفته‌اند و وسط میدان درگیری با شیاطین عالم ایستاده‌اند.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۱۰ نهج‌البلاغه فرموده‌اند من برای شیاطین حوضی را کنده‌ام که آن‌ها نمی‌توانند از این حوض خارج شوند. امروز بدانید دشمن در وضعیتی است که مطابق فرمایش امیرالمؤمنین (ع) هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را نجات بدهد، امروز جبهه مقاومت اسرائیل را در گردابی انداخته است که راه برون‌رفت ندارند و هیچ‌کدام از طرح‌هایشان به نتیجه نرسیده است و نتوانسته‌اند هیچ ضربه مبنایی به حماس بزنند، فقط در برابر زنان و کودکان نامردی خرج کرده‌اند.

خضری در پایان گفت: امروز اسرائیل در معرکه‌ای افتاده که قدرت خروج ندارد، این عزت جبهه مقاومت، عزت اسلام و عزت جمهوری اسلامی است.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار